۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۸

توفیقی:

امیدواریم چهره دولت آینده بازنمایی از رای مردم در 24 خرداد باشد

 امیدواریم چهره دولت آینده بازنمایی از رای مردم در 24 خرداد باشد

اصفهان - خبرگزاری مهر: رئیس ستاد انتخاباتی عارف در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه عارف ثابت کرد می شود سیاست را با اخلاق جمع کرد گفت: امیدواریم دولت یازدهم پاسخگوی مطالبات مردم باشد و چهره دولت، بازنمایی از آرائی باشد که در 24 خرداد به صندوق ها ریخته شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر توفیقی شامگاه یک شنبه در مراسم افطار و گردهمایی سالیانه انجمن های اسلامی معلمان استان اصفهان با اشاره به نقش دکتر عارف در پیروزی 24 خرداد ماه اظهار داشت: اکنون تصمیم دکتر به "تصمیم تاریخی شامگاه 20 خرداد" معروف شده که او نامه ای از خاتمی دریافت کرد.

وی افزود: نامه خاتمی بسیار مفصل بود و دکتر عارف نیز بدون هیچ چون و چرا و درنگی به واسطه تعهدی که کرده بودند، پذیرفتند و کنار رفتند و تصمیم او به تصمیم تاریخی شامگاه 20 خرداد معروف شده و اکنون همه بر اهمیت و تاثیرگذاری این تصمیم صحه می گذارند.

 موج امید، پیروزی 24 خرداد را رقم زد

وزیر علوم دولت اصلاحات در ادامه بیان داشت: خیلی روشن بود رای دکتر روحانی در انتخابات بسیار بیشتر از جمع جبری آرای خودشان و آرای دکتر عارف بود و مازاد رایی که ایجاد شد، به خاطر روحیه امیدی بود که با این تصمیم عارف در مردم دمیده شد و همه احساس کردند که یک اخلاق و عقلانیت در جبهه اصلاح طلبان حاکم شده و بر اساس تحلیل سید محمد خاتمی، چنین نتیجه ای ایجاد شده و عارف هم تمکین کرد و این اخلاق و عقلانیت سیاسی بود که مردم هم این مساله را درک کردند.

وی با بیان این که "بخش زیادی از آرا در همان روز جمعه شکل گرفت" تصریح کرد: این مساله، به واسطه شکل گیری موج امید در دل مردم در روزهای پایانی بود و تصمیم دکتر عارف، در نظام سیاسی ایران به یادگار ماند و یک شور، نشاط، اشتیاق و ارزش افزوده مازادی در رای مردم ایجاد کرد.

 سیر تصمیم گیری دکتر عارف برای حضور در انتخابات از زبان توفیقی

رییس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری به سیر اتفاقاتی که منجر به حضور دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری شد اشاره کرد و گفت: اگر به یک سال پیش برگردیم، اوایل سال 91 دکتر عارف در جبهه اصلاحات اولین کسی بود که اساساً بحث حضور در انتخابات را در محافل خصوصی و نزدیکان خود مطرح کرده و به مباحثه گذاشت که در انتخابات سال آینده حضور ما باید با چه سازوکاری باشد.

وی افزود: اولین مانعی که سر راه حضور دکتر عارف در انتخابات ریاست جمهوری بود، تحلیل برخی از مشاوران او بود زیرا آنها معتقد بودند به هیچ وجه شرایط برای حضور اصلاح طلبان مهیا نیست.

توفیقی تصریح کرد: بحثی که در آن زمان مورد حمایت خود عارف قرار گرفت این بود که کشور شرایط خوبی ندارد و وضعیت از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی مساعد نیست و این درست نیست که اصلاح طلبان منتظر باشند که شرایط برای حضورشان مهیا شود و خودشان باید برای تغییر شرایط اقدام کنند و باید در جامعه مطرح کنند که ادامه وضعیت موجود به صلاح کشور نیست.

وی افزود: این بحث سنگینی بود که بالاخره جمع متقاعد شدند که اصلاح طلبان باید وارد شوند و این تصمیم دکتر عارف و حلقه مشاورانش در شرایطی بود که در جبهه اصلاحات هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده بود و خاتمی و مشاوران او نیز به جد در حال تحلیل شرایط بوده، ولی تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده بودند.

وزیر علوم دولت اصلاحات دومین مانع پیش رو را انگیزه پایین مردم در آن زمان برای شرکت در انتخابات دانست و گفت: در آن زمان اصلاً انگیزه خوبی از سوی مردم برای شرکت در انتخابات دیده نمی شد چنانچه بسیاری از مردم هنوز تحت تاثیر مسائل دیگر بی انگیزه بودند و به آن معنا، کاری با انتخابات نداشتند. در این مقطع هم عارف و حلقه مشاوران به این نتیجه رسیدند که ما باید مردم را هم قانع کنیم که باید برای حل مشکلاتی که کشور با آن مواجه شده، در صحنه انتخابات حضور یابند. باید به مردم امید و روحیه بدهیم و باید با انگیزه در انتخابات حضور فعال داشته باشند زیرا که عرصه سیاست جای عقب نشینی کردن و جا خالی کردن نیست زیرا که به گفته دکتر عارف، "یک اصلاح طلب اهل عقب نشینی نیست".

 عارف همواره خود را متعهد به جبهه اصلاحات و سید محمد خاتمی می دانست

وی تصریح کرد: بسیاری به عارف پیشنهاد کردند که شما به عنوان یک تکنوکرات وارد صحنه انتخابات شوید نه به عنوان یک اصلاح طلب. زیرا شما یک مدیر متخصص و تحصیل کرده هستید و اصلاح طلبان هم در این هشت سال از سوی همه تریبون ها، محافل و ... مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده اند و از عارف می خواستند که با عنوان یک تکنوکرات و به عنوان فرد مستقل وارد انتخابات شوید.

توفیقی گفت: دکتر عارف در آن مقطع اعلام کرد که پایگاه اصلاح طلبی خط قرمز من است. من به اصلاح طلبان، سید محمد خاتمی و اصلاحات تعهد دارم و به جامعه اصلاح طلبی باید چه پاسخی دهم که اصلاح طلبی را رها کرده ام و به سراغ پایگاه دیگری رفته ام و از همان اول اعلام کردند که از پایگاه و با گفتمان اصلاح طلبی در انتخابات حاضر می شوم.

وی با اشاره به ابهاماتی که در انگیزه و حمایت مردم وجود داشت گفت: دکتر عارف معتقد بود ما وارد عرصه و صحنه می شویم و با مردم و فعالان اصلاح طلب صحبت می کنیم، وارد فضای دانشگاه شد که در قدم های اول بسیار سوال برانگیز بود و همان ابهام هایی که در حلقه مشاورانش بود، در جمع دانشجویان نیز بود اما باز او به ضرورت حضور و امید به آینده سخن می گفت و در آن شرایط، از اطمینان به انتخابات سخن می آورد.

وی با اشاره به موانع پیش روی ستاد دکتر عارف برای فعال کردن ستادها گفت:  وقتی عارف تصمیم گرفت که ستادهایش را در استان ها تشکیل دهد با موانع زیادی روبرو شد. در آن زمان بحث احتمال حضور سید محمد خاتمی و یا آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان مطرح بود که درست در این شرایط، دکتر عارف معتقد بود باید گزینه دیگری هم داشته باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: به این دلیل که آمدن خاتمی و هاشمی در هاله ای از ابهام بود، بسیاری از ستادهای ما شکل نمی گرفت زیرا اصلاح طلبان منتظر تصمیم این دو بزرگوار بودند تا این که آقای خاتمی در جلسه ای اعلام کردند که دکتر عارف باید در صحنه باشند و به دوستان اصلاح طلب بگویید که ستادهای آقای دکتر عارف، ستادهای خاتمی-عارف است که اطمینان دوستان جلب بشود که اگر لازم باشد و شرایط لازم ایجاد شود، خاتمی قطعاً از عارف حمایت خواهد کرد. این مساله خیلی برای ما گره گشایی کرد و فعالان استان ها بسیار با انگیزه شدند و ستادها را تشکیل دادند.

وی با اشاره به سازوکار ایجاد ستادهای استانی در ستاد دکتر عارف گفت: قبل از تشکیل ستادها در همه استان ها، ابتدا جلسه شخص عارف با فعالان سیاسی استان ها برگزار شد و گفتگو و تبادل نظر شکل گرفت و زمانی که احساس کردند دوستان متقاعد شده اند، ستاد تشکیل می شد و فعالیت ها آغاز می شد.

توفیقی در ادامه بیان داشت: خوشبختانه در ابتدای سال 92، دکتر عارف به تدریج فعالیت های خود را گسترش داده و سفرهای استانی خودشان را آغاز نمود.

وی با بیان این که "اولین مدافع اصلاح طلبان در انتخابات عارف بود" گفت: شعارهای اصلاح طلبی را عارف رواج می داد و بازگشت شور و هیجان به اردوگاه اصلاحات کاملا مشهود بود.

رییس ستاد انتخاباتی دکتر عارف تصریح کرد: خوشبختانه در این مقطع، در همه محافل همه صحبت از حضور در انتخابات می کردند و مسائل دیگر و بی انگیزگی ها از میان رفته بود و این موج به تدریج در جامعه در حال اوج گرفتن بود.

وی با بیان این که "عارف تنها نامزدی بود که منشور اخلاقی خودش را منتشر کرد" تصریح کرد: وی در این منشور پایبندی خود را به اخلاق، عقلانیت و قانون اعلام کرد.

 سه شخصیتی که عارف اعلام کرد با آن ها رقابت نخواهد کرد

رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در انتخاباتی ریاست جمهوری تصریح کرد: عارف از یک سال پیش اعلام کرد که در صورت حضور سید محمد خاتمی، آیت الله هاشمی و  آقای ناطق نوری، من با این سه شخصیت بزرگوار رقابت نمی کنم که هیچ یک از نامزدها چنین تعهدات اخلاقی را ایجاد نکردند. همچنین او تعهد کرد که سید محمد خاتمی روی هر فردی اجماع کند، من نیز تبعیت می کنم.

وی افزود: به واسطه همین تعهدها، عمر ستاد او به یک ماه نیز نرسید زیرا مساله حضور این سه شخصیت تا روزهای آخر مجهول بود.

توفیقی به واکنش عارف پس از ثبت نام آیت الله هاشمی در انتخابات اشاره کرد و گفت: عارف به محض ثبت نام آیت الله هاشمی، به فاصله دو ساعت بیانیه انصراف خود را آماده کرده و اعلام کرد که من تعهد کرده ام که البته مشاوران به ایشان پیشنهاد کردند که در انتشار بیانیه عجله نکنید و پس از آن، شخص آیت الله هاشمی نیز اعلام کرد که فعلاً دیگران انصراف ندهند.

 ماجرای دیدار هیات هفت نفره اصلاح طلبان با دکتر عارف

وی در ادامه با اشاره به اتفاقات روزهای آخر انتخابات اظهار داشت: آقای خاتمی در روزهای آخر هیات هفت نفره ای را برای مذاکره با دکتر عارف و دکتر روحانی تعیین کرد که بالاخره باید یکی از آن ها بماند که این تحلیل هم واقعاً درست بود.

توفیقی تصریح کرد: این هیات هفت نفره هم به سراغ سازوکارهای نظرسنجی، افکار سنجی و ... رفتند که دکتر عارف در جلسه با این نمایندگان سید محمد خاتمی، به دکتر نجفی که ریاست این هیات را بر عهده داشت، گفتند که "اصلاً این کارها لازم نیست، زیرا من تعهد کرده ام. آقای خاتمی اگر تلفنی به من بگویند که مصلحت نیست شما باشید من قبول می کنم و برای انصراف نه دلیل، نه نظرسنجی و نه توضیحی می خواهم. زیرا به سید محمد خاتمی تعهد داده ام."

وی افزود: بسیار خوشحالیم که در این انتخابات مردم پیروز شدند و بی شک در این پیروزی، نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و دکتر عارف بسیار حیاتی بود.

وی تصریح کرد: بسیار خوشحاالیم که اکنون امید در دل مردم زنده است و مردم با نشاط و خوشحال از پیروزی در انتخابات هستند، امیدواریم این امید و نشاط در جامعه حفظ شود.

روحانی پایگاه رای خود را فراموش نکند

توفیقی با تبریک دوباره به دکتر روحانی برای پیروزی در انتخابات گفت: روحانی بسیار خوب در مناظره ها ظاهر شد و با صراحت و شفافیت، مطالبات مردم را مطرح کردند و دوش به دوش عارف، در صحنه انتخابات ظاهر شدند و انشاالله در وظیفه سنگین دولت، پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت و نقش مواضع کاندیدا در جذب اقبال مردمی گفت: بی شک مردم به کالبد فیزیکی هیچ کس رای نمی دهند بلکه ملاک شعارها، حرف ها و برنامه هایی است که از سوی او مطرح شده است. در انتخابات خرداد ماه مردم مطالباتشان را در بیانات آقای دکتر روحانی دیدند و امیدواریم دولت یازدهم مانند خود ایشان، پاسخگوی مطالبات مردم باشد و چهره دولت، بازنمایی از رایی باشد که در 24 خرداد به صندوق ها ریخته شد.

گفتنی است، در گردهمایی سالیانه انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان از مقام شامخ عالم راحل حضرت آیت الله طاهری به عنوان شناسنامه مجاهدت و ایثار در اصفهان تقدیر شد.

وی همچنین ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع معلمان و اعضای انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان گفت:  افتخار داشتم که در دولت اصلاحات، عضو شورای عالی آموزش و پرورش بودم و از نزدیک شاهد زحمات و تلاش های معلمین عزیز در عرصه تعلیم و تربیت بودم و در عین حال می دیدم که چقدر تحت فشار و شرایط سختی کار می کنند و خاطرم هست در وزارت علوم عزمی جدی برای کمک برای تعالی آموزش و پرورش وجود داشت. من و دوستانم در وزارت علوم با این که وزارت علومی بودیم ولی اعتقاد داشتیم مهم ترین و زیربنایی ترین وزارت خانه، وزارت خانه آموزش و پرورش است زیرا اخلاق، تربیت فرزندان ما و تربیت امیدهای آینده کشور به دست شما معلمان است.

 

 

کد خبر 2102111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha