۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷

مهر بررسی می کند؛

رکورد تولید گندم در گلستان زده شد/ نگرانی از شیوع آفات انباری

رکورد تولید گندم در گلستان زده شد/ نگرانی از شیوع آفات انباری

گرگان - خبرگزاری مهر: گندمکاران گلستانی سال زراعی جاری رکورد 11 ساله تولید گندم را در پایتخت گندم کیفی ایران شکستند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و 100 هزار تن گندم در گلستان تولید شد که در 11 سال گذشته بی سابقه است.
 
این افزایش میزان تولید درحالیست که سطح کشت گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
 
از مجموع گندم تولیدی استان بیش از 360 هزار تن گندم از سوی بخش دولتی خریداری شد که بیش از یک سوم گندم تولیدی استان را تشکیل می دهد.
 
تولید بی سابقه گندم در گلستان
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می شود امسال یک میلیون و 100 هزار تن گندم در استان تولید شود که در 11 سال گذشته بی سابقه است.
 
سید نصیر سیدمحمدی افزود: از ابتدای فصل خرید امسال تاکنون 361 هزار تن گندم مازاد مصرف نیز از گندمکاران استان خریداری شده است.
 
وی اظهار داشت: استفاده از بذور مرغوب حضور ناظران گندم در سطح مزارع شاهد افزایش تولید بودیم و میزان تولید استان یک میلیون و 100 هزار تن برآورد می شود.
 
وی عنوان کرد: در 11 سال گذشته میزان تولید گندم در استان 955 هزار تن بوده و اصلی ترین عاملی سبب کاهش یا افزایش قیمت خرید گندم می شود، قیمت خرید تضمینی است.
 
 
سیدمحمدی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم از 420 تومان به 720 تومان افزایش یافته بود که این امر در افزایش میزان تولید تاثیرگذار بوده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد: افزایش قیمت نهاده ها و افزایش قیمت تمام شده محصول سبب شده تا کشاورزان رغبت کمی به تحویل گندم داشته باشند.
 
وی با اشاره به افزایش 80 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم در روزهای اخیر، از کشاورزان خواست تا نسبت به تحویل گندمی که با احتمال افزایش قیمت انبار کرده اند، اقدام کنند.
 
کشاورزان گندم مازاد را تحویل دهند
 
سیدمحمدی افزود: امیدواریم افزایش قیمت اخیر سبب شود تا کشاورزان معادل آنچه که تاکنون تحویل داده اند نیز به مراکز خرید عرضه کنند.
 
نگرانی از شیوع آفات انباری
 
وی اظهار داشت: شرایط نگهداری گندم در انبارها نامناسب است و ما نگران آن هستیم که با آفات انباری مواجه شویم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار داشت: این امر سبب می شود گندم قابل مصرف انسانی نباشد و این امر به ضرر کشاورز بوده و هم امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.
 
وی از کشاورزان خواست تا هر چه سریعتر نسبت به تحویل گندم مازاد به مزاکز خرید اقدام داشته باشند.
 
پایین بودن قیمت خرید تضمینی مهمترین عامل بی رغبتی کشاورزان
 
شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را 720 تومان اعلام کرد و با افزایش 80 تومانی قیمت در روزهای اخیر این نرخ به 800 تومان و نرخ گندم دروم به 830 تومان رسیده است.
 
به تاکید بسیاری از فعالان کشاورزی، افزایش هزینه های تولید و نهاده های کشاورزی متناسب با نرخ قیمت خرید تضمینی نیست و نیاز است متولیان امر در سالهای آتی نسبت به افزایش منطقی گندم اقدام داشته باشند.
 
 
همچنین به تاکید کارشناسان، در صورت عدم افزایش منطقی قیمت خرید تضمینی گندم، کشاروزان از کشت این محصول در سالهای آتی دلزده شده و احتمال آنکه کشت محصول بذری جایگزین شود، دور از انتظار نخواهد بود.
 
به رغم تولید بیش از یک میلیون تنی گندم در استان گلستان بیش از 360 هزار تن گندم در استان خریداری شد .

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: با توجه به ادامه خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان، ازابتدای فصل خرید تاکنون، 360 هزار تن از این محصول استراتژیک تحویل مراکز خرید در سراسر استان شده است.
 
سیاوش حسین پور افزود: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری اولویت خرید گندم با بخش های خصوصی و تعاونی بوده و شرکت غله گلستان نیز با اجرای دقیق این اولویت، خرید را با راه اندازی 63 مرکز در سراسر استان از اوایل خرداد ماه آغاز کرد.
 
وی افزود : این شرکت با استفاده از تمامی توان و استعدادهای خود در بخش های مختلف اعم از پژوهشکده غلات ، معرفی ناظرین ویژه جهت سنجش کیفیت محموله های تحویلی به مراکز و نظارت مستمر بر چگونگی تحویل گندم توانسته ضمن کسب رضایتمندی کشاورزان زحمتکش استان یکی از موفقیت آمیزترین فصول خرید طی سالیان گذشته را پشت سر بگذارد و 360 هزار تن گندم در قالب 50 هزار محموله به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری و در مراکز ذخیره سازی استاندارد نگهداری نماید .
 
پراخت مطالبات گندمکاران
 
عضو هیئت مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در ادامه خاطرنشان کرد : طبق آمارهای موجود در فصل خرید سال جاری بیشترین میزان تحویل گندم مربوط به شهرستان بندرترکمن و کمترین آن مربوط به شهرستان فاضل آباد بوده است.
 
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در پایان یادآور شد: تاکنون با همکاری بسیار سازنده بانک سپه به عنوان بانک عامل مبلغ 256 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و باقیمانده بسیار اندک مطالبات در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.
 
با توجه فساد پذیری گندم و شرایط نامناسب انبارها، ضرورت دارد برای حفظ ذخیره گندم و تامین امنیت غذایی، کشاورزان برای تحویل گندم مازاد نیاز همکاری بیشتری داشته باشند.
 
کد خبر 2103281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha