۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰

ایندیپندنت گزارش داد:

چگونه حزب کارگر طرح حمله به سوریه را ناکام گذاشت/ شکست سنگین کامرون در سیاست خارجی

چگونه حزب کارگر طرح حمله به سوریه را ناکام گذاشت/ شکست سنگین کامرون در سیاست خارجی

یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به شکست سنگین نخست وزیر انگلیس درسیاست خارجی اش در پی مخالفت مجلس نمایندگان با حمله به سوریه به چگونگی خنثی شدن این طرح از سوی حزب کارگر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایندیپندنت در گزارشی به قلم "جیمز کوسیک" به ناکامی دیوید کامرون در جلب مجوز مجلس انگلیس برای جنگ در سوریه و تماس تلفنی باراک اوباما با نخست وزیر انگلیس پرداخت و نوشت: اوباما که مدعی استفاده از تسلیحات شیمیایی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه شده است در گفتگو با کامرون از تصمیم ایالات متحده برای اقدام نظامی علیه این کشور خبر داد.

درحالیکه نخست وزیر انگلیس تصور می کرد با حمایت نمایندگان مجلس از این طرح مواجه خواهد شد، نمایندگان با ۲۸۵ رای مخالف در برابر ۲۷۲ رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون برای حمله به سوریه و شرکت بریتانیا در اقدام نظامی احتمالی ایالات متحده و متحدانش علیه حکومت بشار اسد مخالفت کردند که از این اقدام می توان به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برد.

صبح روز سه شنبه نیز داگلس الکساندر دیپلمات انگلیسی در برنامه بی بی سی تودی هشدار داد که خواست نمایندگان پارلمان مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. همچنین بعد از ظهر سه شنبه اد میلی باند و الکساندر نشستی را با کامرون، نیک کلگ و هیگ در دفتر دانینگ استریت برگزار کرده و در آنجا میلی باند و الکساندر ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش تنش ها در سوریه فهرستی را از سوالات خود در خصوص مدارک آمریکا برای مجوز حمله به سوریه ارائه کردند.

میلی باند در اظهاراتی تند نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد را به کامرون یادآوری کرد و گفت: هم اکنون وظیفه سازمان ملل در نیویورک است تا در مورد سوریه وارد عمل شود.

در این نشست میلی باند با اشاره به مخالفت مجلس نمایندگان انگلیس با حمله نظامی به سوریه و ابراز نگرانی درباره تکرار سناریوی عراق در سال 2003 در این کشور در ابتدا خواستار تکمیل تحقیقات بازرسان سازمان ملل درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و ارائه مدرک مستدل و کافی در این باره شد و سپس نقش شورای امنیت را به وی یادآوری کرد و نخست وزیر تنها به اظهارات وی گوش می داد.

کامرون همچنین در توئیت دیگری در روز چهارشنبه از ارائه پیش نویس قطعنامه ضد سوری به شورای امنیت سازمان ملل متحد به بهانه حمایت از مردم سوریه خبر داد اما نمایندگان حزب کارگر این سوال را از نخست وزیر پرسیدند که چرا انگلیس در پی حمله نظامی به سوریه پیش از انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور است.

این اظهارات واکنش دبیر کل سازمان ملل را در پی داشت و بعد از ظهر چهارشنبه بان کی مون اعلام کرد که گزارش بازرسان سازمان ملل در چهار روز آتی منتشر می شود. بان کی مون علاوه بر آنکه خواستار خویشتنداری انگلیس و آمریکا در قبال سوریه تا زمان تکمیل نتایج تحقیقات سازمان ملل شد، گفت: نیاز به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل اقدامات دولت بشار داریم.

میلی باند در مذاکرات خود با کامرون بارها به نقش سازمان ملل در بحران سوریه و اینکه باید هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور در چارچوب قوانین بین المللی باشد، اشاره کرد.

علاوه بر میلی باند شماری از نمایندگان انگلیسی و الکساندر که توجیه کامرون را برای حمله نظامی به سوریه غیر قابل قبول خوانده بودند، خواستار انتشار مدارک کافی و مستدل درباره ماجراجویی علیه این کشور شده و عبارت "ارائه مدرک سپس تصمیم گیری" را بکار بردند.

اظهارات میلی باند و نمایندگان حزب کارگر با واکنش تند کامرون روبرو شد و حتی وی را به همسویی با سیاست های سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه متهم کرد که این موضوع نشان می دهد دفتر دانینگ استریت بیشتر به جای مشورت و رایزنی با وست مینسر و توجه به آرای نمایندگان تنها به فکر آن است تا همپیمان خود را از دست نداده و فقط به جدول زمانبندی آمریکا برای حمله به سوریه می اندیشد.

کد خبر 2127016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha