عبدالرضا نادری فر در گفتگو با خبرنگار مهر، موضوع مقاله ارائه شده به جشنواره را نقد وبررسی لالایی کودکانه درادبیات فولکورکردی و لری ذکر کرد و گفت: لالایی ها قسمت مهم وارزشمندی ازادب محلی هستند که خالصانه ترین دید گاه ها و نظرات بانوان هر سرزمین را با خود به همراه دارد.
نادری فر، لالایی ها را اولین تریبونی دانست که مادران و زنان برای بیان اهداف ، آرمان هاو آرزوهای خود در خانواده ، اجتماع و بخصوص در مقابل مردان و در جوامع مرد سالاردر اختیار داشته اند.
وی تصریح کرد: زنان خواسته و یا ناخواسته از این تریبون به انعکاس نظرات و افکار خود پرداخته اند .
عضو هئیت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، لالایی را طیف رنگارنگی از آرزو ها، گلایه ها و نیایش های معصومانه مادران ذکر کرد و گفت: این سخنان که دارای محتوا و بار معنایی بسیار زیادی است سینه به سینه و دهان به دهان از نسل های گذشته تا به امروزرسیده است وهنوز طروات و تازگی خود را حفظ کرده است وتا کنون هیچ ترانه ای نتوانسته جایگزین آن شود .
نادری فر گفت: بسیاری ازلالایی را به گویش های مختلف کردی ، بلوچی ،آذری و... است که این نهگدارنده زبان سر زمین خود هستند و واژگان و اصطلاحاتی که دراین لالایی ها به کاررفته قابل درنگ است.
این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: محتوای لالایی که به زبان کردی ، لری بیان شده است ،نشان از فطرت یکتا پرستی و خداخویی در روح مردمان ساری و جاری است.
وی افزود: عشق و علاقه به امامان معصوم و پیشوایان دینی باعث شده تا بخشی از این علاقه و اعتقاد در لالایی ها تجلی یابد.
نادری فر در پایان گفت: ذکرنام ائمه و بخصوص امام رضا(ع) در لالایی های مردم کرمانشاه خود دلیلی بر دین باوری آنان است.
نظر شما