۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۳۵

گزارش خبری مهر/

نهاوند نیازمند پایگاه ثابت انتقال خون/ مکان خونگیری این منطقه مناسب نیست

نهاوند نیازمند پایگاه ثابت انتقال خون/ مکان خونگیری این منطقه مناسب نیست

نهاوند -خبرگزاری مهر: در حالیکه در شهرستان 190 هزارنفری نهاوند اهدای خون با استقبال بیش از حد مردم روبروست این شهرستان از دارا بودن پایگاه ثابت انتقال و اهدای خون محروم است و تنها دو تیم سیار در روزهای شانزدهم و سی‌ام هر ماه برای خون‌گیری از همدان به نهاوند اعزام می‌شوند که این میزان کافی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، از زمان های گذشته خون در حیات انسان نقشی رمزآلود، اسرارآمیز و حتی جادوگرانه داشته و هستند بيماراني مانند تالاسمي و هموفيلي كه اهداي خون براي آنها نقش حياتي دارد.

اهدا خون برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی فرد دریافت‌کننده مانند بیماری‌های خونی، سرطان و نیز درمان برخی جراحت‌ها و جراحی‌های بزرگ که در آن خون از دست رفته‌ است، دارای اهمیت است و پزشکان با در نظرگرفتن علت و شدت کم خونی (هموگلوبین پایین)، بیماری و علائم آن، نیاز به انتقال خون را تعیین می‌کنند.

اما در این میان اهدای خون یک وظیفه اجتماعی و انسانی و از جلوه های مشارکت عمومی در سلامت جامعه است و  زمانی صورت می گیرد که فردی سالم داوطلبانه درخواست کند که مقداری از خونش را برای مصارف درمانی و نجات جان انسان‌ها اهدا کند.

در شهرستان نهاوند به صورت میانگین در طول یک ماه بیش از 160 نفر برای اهدا خون به پایگاه انتقال خون شهرستان نهاوند واقع در ساختمان جنب مرکز بهداشت و درمان مراجعه می کنند و در ماه 80 هزار سی سی خون اهدا می کنند.

اما این در شرایطی است که در شهرستان 190 هزار نفری شهرستان نهاوند و با توجه با استقبال بیش از حد مردم برای اهدا خون پایگاه ثابت انتقال و اهدا خون وجود ندارد و دو تیم سیار در روزهای شانزدهم و سی‌ام هر ماه برای خون‌گیری از همدان به نهاوند اعزام می‌شوند.

نکته قابل تامل عدم وجود مرکز انتقال خون در شهرستان نهاوند این است که افشین محمدی رئیس سازمان انتقال خون همدان در مصاحبه ای اعلام کرده است: در سال 83 تمام شهرستان‌های استان همدان دارای مرکز انتقال خون بودند، اما من مخالف وجود مراکز انتقال خون در همه شهرستان‌ها بودم زیرا نه نیروی آنها در اختیار سازمان بود و نه نظارت خوبی بر آنها اعمال می‌شد.

وی همچنین عنوان کرده است: اغلب فرآورده‌های خونی مراکز شهرستان‌ها فاقد کیفیت مطلوب، دارای آلودگی بالا، فاقد دفتر جذب و عدم ارسال به موقع بود در حالی که باید به موقع و با دمای خاصی ارسال می‌شد.

رئیس سازمان انتقال خون همدان از تصمیم این سازمان در راستای ارائه خون سالم‌تری از این مراکز خبر داده و اذعان کرده است : طی برنامه‌ریزی صورت گرفته با فرمانداران شهرستان‌ها، قرار شد تمام استان را با استقرار تیم‌های اعزامی پوشش دهیم.

اما آیا به راستی با تعطیل کردن مراکز ثابت انتقال خون اکثر شهرستانهای استان همدان و وجود دو مرکز ثابت در شهر همدان و ملایر زمینه رضایت مردم و طریقه گرفتن اهدا خون مردم سالم تر و مناسب تر شده است.

آیا مسئولین از مشکلات برخي از افرادي كه در شهرستان هاي  مختلف استان همدان  از جمله شهرستان نهاوند زندگي مي كنند و قصد اهداي خون دارند و  با مشكل نبود مركز اهداي خون مواجه هستند آگاهی و اطلاع دارند.

شاید گزارش مستند و تصویری ما که همراه با اظهارات تعدادی از متقاضیان اهدا خون تهیه شده است جواب این سئوالات را بدهد.

وقتی تلفن همراه من زنگ خورد و تلفن را جواب دادم صدای یکی از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان نهاوند به نام مظفر کرمی را شنیدم که از خبرنگار خبرگزاری مهر دعوت کرد برای دیدن و انعکاس اعتراض و شکایات مردمی که براي کمک به همنوع و انجام عمل خداپسندانه اقدام به اهداي خون خود مي كنند به مکانی که تیم سیار اعزامی از همدان در آنجا مستقر است بروم.

دوربین عکاسی ام را برداشته و به آدرس داده شده رفتم اما هرچه به خیابان و مکان مذکور نگاه و دقت کردم هیچ تابلو و نشانی که مشخص شود در این منطقه اهدا و انتقال خون صورت می گیرد به چشم نمی خورد به ناچار به شماره مظفر کرمی زنگ زدم و مجددا آدرس را پرسیدم که دوباره همان آدرس را مطرح کرد و برای اینکه من مکان مد نظر را پیدا کنم والی چگینی که معلم آموزش و پرورش است به خیابان اصلی آمد و مرا هدایت کرد.

مکانی که مسئولین مربوطه برای کار مهم و کاملا بهداشتی انتقال و اهدا خون در نظر گرفته اند انبار شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند است و دارای درب کوچک ورودی و بدون هیچ گونه تابلو و یا بنر و پلاکارتی که راهنمای متقاضیان و مردمی باشد که بیشتر از یک و یا چند ماه در حسرت اهدا خون به بیماران نیازمند هستند.

هنگام ورود ما میثم قیاسی کارمند شرکت مخابرات نهاوند که به تازگی خون اهدا کرده است از اتاقی که بدین منظور آماده شده است خارج می شود و می گوید: 8:30 دقیقه صبح از اداره مرخصی یک ساعته گرفته ام اما الان ساعت 11:30 دقیقه است.

قیاسی افزود: در شهرستان نهاوند مركزي ثابت براي اهداي خون وجود ندارد و با توجه به جمعيت زیاد اين شهرستان و داوطلبان زیادی که براي اهداي خون وجود دارند، نبود مركز انتقال خون مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد كرده است.

وی ادامه داد: تيم سيار براي خونگيري ماهي دوبار به اين شهرستان مراجعه مي كند كه با وجود تعداد زیاد داوطلبان جوابگو نيست تا كنون چندين بار پیش آمده که براي اهداي خون در صف طولاني ایستاده ام ولي نوبت به من نرسيده است.

میثم قیاسی آه تأسف باری می کشد و خطاب به خبرنگار مهر می گوید: تمام این مشکلات یک طرف اما مکانی که از ما خون می گیرند به هیچ وجه مناسب و مطلوب این کار نیست اینجا انباری و ساختمان قدیمی و از بین رفته ای است که مدتها بلا استفاده بوده است، فضای کم، نبود امکانات مناسب، عدم وجود سالن انتظار، پرسنل کم و بوی دستشویی از مهمترین مشکلات این مکان است.

در راهروی کوچکی که چندین نفر منتظر ورود به اتاق خون گیری هستند فردی که خود را نیکزاد معافی و کارمند آموزش و پرورش معرفی می کند از ورود ما به این مکان تعجب می کند و از اینکه قرار است صدای انها به گوش مسئولین برسد خوشحال است.

معافی به مهر گفت: برخي افراد بنا به تجويز پزشك بايد اقدام به اهداي خون كنند كه با نبود مركز ثابت انتقال خون و بعد مسافت با شهرستان ملایر و همدان با مشكلات و سختي های زیادی روبرو هستند.

نیکزاد افزود: در شهرستان نهاوند مکان ثابتی برای اهدا و انتقال خون وجود ندارد و اینجا دومین مکانی است که برای ما در نظر گرفته اند مکانی که نه بهداشتی است و نه امکانات لازم برای این کار را دارد.

وی افزود: در مقابل اين ايثار و از خودگذشتگي مردم که به عنوان جلوه‌اي از يک عمل خداپسندانه تلقي مي‌شود و در قبال ارزش نهادن به اين داوطلبان که بدون هيچ‌گونه چشم داشتي و تنها به دليل نياز يک هموطن بیمار و نیازمند به اين قطره خون با مراجعه به  پايگاه خون، به ديگري زندگي مي‌بخشند، پايگاه‌هاي انتقال خون نيز بايد کوچکترين خواسته اين عزيزان که کاهش زمان انتظار براي اهداي خون و مکان مناسب و مطلوب است را اجابت کنند.

مظفر کرمی در این زمینه ادامه داد: انبار مرکز بهداشت به هیچ وجه شایسته و مناسب اهدا خون نیست مکانی که کمبود جا دارد، بهداشت و ساختار فیزیکی آن ایراد دارد، کمبود تخت دارد و چهار تختی هم که اکنون استفاده می شود قدیمی و کهنه هستند.

کرمی به خبرنگار مهر گفت: رسالت شما بیان واقعیت و انعکاس درد دلهای مردم و مشکلات انها است و مسئولین باید بدانند مردم شهرستان نهاوند در چه شرایطی و در چه مکانی خون اهدا می کنند.

وی با انتقاد از تعداد روزهای کم حضور تیم سیار خون گیری و حضور بیش از حد دواطلبان اهدا خون می گوید: شهرستان نهاوند در زمینه بهداشت و درمان مشکلات زیادی دارد، ام ار ای ندارد، سونوگرافی زن ندارد، مرکز ثابت انتقال خون ندارد و هرگاه هم اعتراض می کنیم جواب می شنویم کمی جمعیت علت آن است آیا 190 هزار نفر جمعیت کمی است برای وجود چنین مراکزی در شهرستان نهاوند.

مینا مومیوند بعنوان نیروی کمکی از هلال احمر شهرستان نهاوند برای کمک به تیم سیار اعزامی از همدان به مکان انتقال و اهدا خون گیری آمده است.

وی نیز ضمن تأئید گفته های مردم و وجود مشکلات موجود گفت: دومین باری است که برای کمک و گرفتن خون به این مکان آمده است اینجا به هیج وجه بهداشتی نیست و امکانات مناسبی در آن وجود ندارد در ضمن فقط پنج تخت در این فضای کم قرار دارد در حالی که میانگین مراجعه کنندگان و کسانی که داوطلب اهدا خون هستند به طور میانگین 60 نفر هستند.

مومیوند ادامه داد: شهرستان نهاوند بالاترين ميزان اهدای خون در استان را دارد كه اين امر به دليل شرايط آب و هوايي و كوهستاني بودن نهاوند و به تبع آن بالا بودن غلظت خون شهروندان است كه اين مسئله ميزان تقاضا را براي اهدای خون در اين شهرستان افزايش داده است و وجود یک مرکز ثابت برای  نهاوند ضروری و لازم است.

وی گفت: در حال حاضر يك مركز سيار اهدای خون در نهاوند با همكاري هلال احمر شهرستان و سازمان انتقال خون استان فعاليت دارد كه هر ماه دو روز (16 و 30ام هر ماه) با اعزام اكيپي اقدام به خون‌گيري از متقاضيان مي‌كند و این در شرایطی است که مسئولین بارها وعده احداث يك پايگاه ثابت انتقال خون در شهرستان  نهاوند را مطرح کرده اند.

آنچه مسلم است اینکه در اغلب موارد، تزريق خون تنها راه نجات نوزادان، بيماران يا مصدومين است و از آنجا که تا امروز هيچ ماده‌اي در هيچ شرايطي نتوانسته جانشين خون، شود، انسان تنها توليد کننده و مصرف کننده خون خويش است و تبادل اين ماده حياتي به عنوان جلوه‌اي از ايثار و نوع دوستي همواره مورد تقدير و قدرداني قرار گرفته است.

به همین خاطر نظرات دکتر رنجبر سرپرست تیم سیاری اعزامی انتقال خون از همدان به نهاوند هم جویا شدیم.

رنجبر به خبرنگار مهر گفت: برای پایگاه و مکان انتقال و اهدا خون گیری دو اتاق خون گیری، یک اتاق پزشک، اتاق پذیرش و اتاق انتظار بهداشتی و مناسب مورد نیاز است در حالی که در شهر نهاوند یک فضای قدیمی که به هیچ وجه شرایط مطلوب و بهداشتی را ندارد برای این کار مهم در نظر گرفته اند.

وی گفت: این موضوع را به مسئولین سازمان انتقال خون استان منعکس کرده ام و گفته ام باید فضای مناسب تری در شهر نهاوند برای انتقال و اهدا خون داوطلبان در نظر گرفته شود.

وی گفت: نبود امكانات مادي و تجهيزات در این مکان و  بهداشتی نبودن و کوچک بودن از مهمترین معضلات این پایگاه است که قادر به پاسخ گویی تعداد زیاد دواطلبان نیست.

دکتر رنجبر در مورد شرایط احداث پایگاه ثابت انتقال خون  در شهرستان نهاوند گفت: احداث پایگاه ثابت خون در شهرستانها با توجه به شرایط جمعیت، تخت های فعال بیمارستان، عدم وجود بیماریهای خاص، منطقه و فاصله زمانی تا مرکز استان، استقبال داوطلبان و  آمار افراد مبتلا به هپاتیت و اعتیاد در نظر گرفته می شود.

برای پیگیری موضوع با رئیس اداره هلال احمر شهرستان نهاوند گفتگو کردیم و در مورد نامناسب بودن فضای فعلی انتقال خون نهاوند از ایشان پرسیدیم که در جواب گفت: تأمین فضای پایگاه انتقال خون با سازمان انتقال خون است ولی در شرایطی که شهرستان نهاوند فضایی ندارد به ناچار انبار اداره شبکه بهداشت و درمان را برای این کار در نظر گرفته اند.

محمد تقی شهبازی گفت: در گذشته عملیات انتقال و اهدا خون در بیمارستان علیمرادیان نهاوند صورت می گرفت که بنا به دلایلی این مکان جمع آوری شد.

شهبازی گفت: متأسفانه شهرستان نهاوند از داشتن پایگاه ثابت انتقال خون محروم است و دلایل کارشناسان و مسئولین سازمان انتقال خون استان برای وجود نداشتن پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان نهاوند به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و با توجه به ظرفیت و شرایط نهاوند، وجود داوطلبان زیاد و شور و اشتیاق آنها برای اهدا خون، نامناسب بودن فضای موجود و نارضایتی مردم و مسافت زیاد شهرستان نهاوند با مرکز استان خواستار احداث پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان نهاوند شد.

امروز با پيشرفت علوم پزشكی فعاليت‌های سازمان انتقال خون كشورمان در حد خون گرفتن و تزريق خون نيست بلكه مجموعه‌ای از يك سلسله عمليات و فرآيند‌های پيچيده‌ای بر روی خون‌های اهدايی انجام می‌شود كه اين حساسيت و پيچيدگی كار انتقال خون، آن را به سازمان پيشرفته و جالب تبديل كرده است.

با اين وجود اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت كه علاوه بر داشتن استطاعت جسمی، اعتقادات عميق دينی، مذهبی، انسانی و ايثارگری اهداكنندگان را می‌طلبد نيازمند تمهيداتی ضروری از سوی مسئولان است تا امكان فعليت يافتن نيات خيرخواهانه و انسان‌دوستانه داوطلبان به بهترين نحو ممكن تسهيل شود.

 پس يادمان نرود كه اگر چه بيماران در حال حاضر در كشور به دليل برخی شرايط اقتصادی مصائبی جز درد و رنج بيماری همچون هزينه‌های دارو، دورمان و زيرميزی را پرداخت می‌كنند اما اهداكنندگان خون كه داوطلبانه به اين امر انسانی و اسلامی اقدام می‌كنند بيمار و مجبور نيستند بلكه كريمانی هستند سزاوار بيشترين تكريم‌ها

پس امیدواریم مسئولین سازمان انتقال خون استان و شهرستان نهاوند ضمن بررسی و رسیدگی به مشکلات و گرفتاری های مردم و حل آنها به احترام و ارزش و منزلت کار خداپسندانه داوطلبان اهدا خون زمینه احداث پایگاه ثابت انتقال خون در شهرستان نهاوند را فراهم نمایند.  

کد خبر 2139302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha