۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۵۲

مومنی:

کشاورزی معیشتی باید به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود

کشاورزی معیشتی باید به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود

اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کشاورزی معیشتی باید به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود که در این راستا گام‌هایی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مومنی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون نزدیک به 773 فقره مجوز توسط واحد صنایع کشاورزی اصفهان صادر شده است که از این تعداد 230 فقره به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان داشت: نزدیک به 13 هزار و 528 فرصت شغلی از سوی این نهاد در استان اصفهان ایجاد شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: سالانه بیش از یکصد میلیون تن سهم تولیدات کشاورزی و محصولات غذایی در کشور است که سهم اصفهان در وضعیت کنونی و میزان ذخایر آبی و بارندگی به حدود 4.2 دهم درصد می‌رسد.

وی افزود: این در حالی است که در شرایط عادی میزان تولیدات اصفهان باید بیش از این مقدار باشد.

مومنی میزان سهم تولیدات دامی استان اصفهان را 1.3 دهم درصد عنوان داشت و گفت: ظرفیت کشور در حوزه صنایع غذایی با مدیریت جهاد و صنایع کشاورزی نزدیک به 30 میلیون تن می‌رسد که این سهم در بخش کشاورزی برای استان 1.7 میلیون تن است.

 وی ادامه داد: ظرفیت صنایع غذایی کشور با مدیریت صنعت و معدن به 3.4 میلیون تن می‌رسد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بهمن ماه سال گذشته طرح تمرکز تمام امور کشاورزی و صنایع غذایی به یک نهاد در مجلس مطرح شد که پس از تصویب آئین‌نامه‌های آن در خردادماه تنظیم و قول اجرای آن در دولت جدید به مسئولان این بخش داده شده است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به صدور 730 فقره جواز تاسیس در زمینه احداث واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با پیش بینی اشتغال حدود 9 هزار و 485 نفر و حجم سرمایه‌گذاری ثابت هفت میلیون و 711 هزار و 229 ریال اقدام کرده است.

مومنی بیان داشت: تاکنون تعداد 230 فقره پروانه بهره‌بر دای با میزان اشتغال چهار هزار و 515 نفر و حجم سرمایه ثابت دو میلیون و 412 هزار و 605 ریال در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و باغی صادر شده است.

وی نرخ سرمایه‌گذاری در محصولات کشاورزی را کم دانست و افزود: به دلیل اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار بالا است و هر ساله شاهد ضایعات زیادی در محصولات کشاورزی هستیم بنابراین کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به ورود این بخش می‌شود.

نگاه امروزه به صنایع غذایی و کشاورزی باید تغییر کند

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه منابع تولیدی در کشور محدود است، تصریح داشت: با توجه به اینکه میزان بارندگی یک سوم معدل بارندگی دنیا است و وضعیت جغرافیایی که بر ایران حاکم است و تغییر کاربری در بخش کشاورزی عوامل تولید را کاهش داده است.

وی گفت: امروزه نگاه به صنایع غذایی و کشاورزی باید اصلاح شود و لازم است به عنوان یک حلقه تکمیل کننده زنجیره تولید نگریسته شود.

مومنی ابراز داشت: بسیاری از مشکلات در بخش کشاورزی گریبانگیر فرآیند تولیدکنندگان می‌شود که با کنترل نوسانات بازار و به حداقل رساندن ضایعات می‌توان به ساماندهی این قشر دست یافت.

وی اظهار داشت: در گذشته تصور بر این بود که به منظور امنیت غذایی باید فشار را روی افزایش تولید گذاشت اما این در حالی که اگرچه به نظر این امر درست است ولی کاهش ضایعات یکی ازاصلی ترین مباحث امنیت تولید است .

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح داشت: در حوزه عرضه و تقاضا مقداری ناهماهنگی‌های مشاهده می‌شود به طوری که بسیاری از محصولات در زمان تولید به صورت ناگهانی وارد چرخه مصرف می‌شود که باید کنترل شود.

وی اظهار داشت: ورود ناگهانی محصولات از تولید به سطح عرضه متاثر از کاهش سود و زیان است.

مومنی محصولات کشاورزی را به دلیل جنسیت و ترکیباتی که دارد فسادپذیری آن را در این محصولات بالا دانست و گفت: در صورت ساماندهی بخش تولید همچون نگهدارنده‌ها و سردخانه‌ها می‌توان ظرفیت فساد پذیری را به حداقل رساند.

 

کد خبر 2164359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha