۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۰۳

در مراسم یادواره شهدای دانش آموز رودهن مطرح شد؛

دست فروشی که قهرمان ملی شد/ نظر خواهر شهید فهمیده درباره شعار "مرگ بر آمریکا"

دست فروشی که قهرمان ملی شد/ نظر خواهر شهید فهمیده درباره شعار "مرگ بر آمریکا"

دماوند – خبرگزاری مهر: بدون تردید شهید محمدحسین فهمیده اسوه دانش آموزان دیروز، امروز و فردای ایران اسلامی بعنوان یکی از شهدای برجسته هشت سال دفاع مقدس نقشی بسزا در حفظ و صیانت از فرهنگ ناب شهادت داشته است که در آیین یادواره شهدای دانش آموز رودهن به برخی از خاطرات او از زبان خواهر بزرگوارش اشاره شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشته فهمیده، خواهر شهید محمدحسین فهمیده ظهر شنبه در آیین یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن که با حضور افشار نادری فرماندار دماوند، طاهرخانی بخشدار رودهن، فرمانده پایگاه سپاه پاسداران، ریزعلی خواجوی مشهور به دهقان فداکار و شمار کثیری از دانش آموزان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد، اظهار داشت: بیان خاطرات شهیدان شاید اشک دیده دیگران را به همراه داشته باشد اما خانواده شهدا همواره از آنها به شادی یاد می کنند.

وی ادامه داد: اگر دیروز خون شهدای بزرگواری نظیر محمدحسین فهمیده و 36 هزار دانش آموز شهید حافظ این آب و خاک و دین الهی بود، امروز شما نوجوانان با قلم ها و قدم های خود می توانید آن راه مقدس را ادامه دهید.

فرشته فهمیده اضافه کرد: افتخار آفرینی دانش آموزان امروز کشور در صحنه های مختلف علمی همچون تیری زهرآگین سینه دشمنان را شکافته و خاک یأس و نومیدی را بر صورت آنها خواهد پاشید.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام بیان داشت: شاید به ظاهر فصل پاییز دوران خزان باشد اما در این فصل، هفته ای وجود دارد که در آن نشاط، طراوت، شور و تعالی برای قشر پویای نوجوان به ارمغان می آید.

وی ادامه داد: در خاتمه آن هفته تحت عنوان هفته بسیج دانش آموزی روز 13 آبانی است که در آن همه اقشار جامعه با شعار بلند "مرگ بر آمریکا" و مشت های گره کرده پاسداری و حمایت از خون پاک شهید فهمیده و دیگر همرزمان او را به منصه ظهور می گذارند.

آغاز مبارزات انقلابی از همان دوران کودکی

فرشته فهمیده ادامه داد: شهید محمدحسین فهمیده یکی از 36 هزار دانش آموز شهیدی است که در اردیبهشت سال 1346 در شهر قم و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود، او تحصیلات دوره ابتدایی را در همین شهر مقدس گذراند و پس از آن به همراه خانواده به کرج نقل مکان کرد.

وی اضافه کرد: محمدحسین فهمیده تحت تأثیر مکتب انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) در شهر قم و از همان دوران کودکی مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی را آغاز کرده بود و حضور او و خانواده در کرج با جریانات انقلابی و اعلام مکرر حکومت نظامی از سوی عیادی رژیم همراه شد.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام ادامه داد: اما با وجود همه تدابیر امنیتی اتخاذ شده از سوی طاغوت، محمدحسین بی توجه به همه آن خطرات نسبت به انتقال اعلامیه های امام راحل(ره) از قم به کرج و توزیع آن در مجامع عمومی شهر اقدام می کرد.

حضور فعال شهید فهمیده در تسخیر لانه جاسوسی

فرشته فهمیده بیان داشت: محمدحسین با همه عشق و علاقه برای ورود حضرت امام به فرودگاه مهرآباد و بازگشت به کشور به تاریخ 12 بهمن ماه سال 57 به دلیل سانحه رانندگی در بیمارستان بستری شد و به آیین استقبال نرسید.

وی ادامه داد: شهید فهمیده طاقت ماندن در بیمارستان را نداشت و بالاخره به رضایت خود مرخص شد و به تهران رفت و 10 روز خانواده از او هیچ خبری نداشت تا اینکه یکی از کمیته های انقلابی آن دوران محمدحسین را به خانه آورد و خوشبختانه حال عمومی او بهبود یافته بود.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام اضافه کرد: فعالیت شبانه روزی محمدحسین در مسیر تکمیل پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ادامه یافت تا اینکه لانه جاسوسی توسط او و دیگر دانشجویان و دانش آموزان پیرو خط امام(ره) به تسخیر مردم درآمد.

واکنش جالب محمدحسین به کودک خطاب کردن او

فرشته فهمیده بیان داشت: محمدحسین بعد از این قضایا، بار دیگر به بهانه شرکت در مراسم ازدواج یکی از دوستانش به پاوه سفر کرد و در همان حال و اوضاع خبرهایی مبنی بر آغاز درگیری ها در مناطق غربی کشور و شهادت شهید چمران به گوش می رسید.

وی افزود: طولانی شدن سفر شهید فهمیده به پاوه باعث نگرانی خانواده و انتشار عکس در او در صدا و سیما به عنوان فردی گمشده شد.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام اضافه کرد: بعد از سه تا چهار روز محمدحسین از سوی نیروهای کمیته به تهران منتقل شد؛ برای تحویل او به مادرم از وی درخواست شد که "اجازه خروج فرزندتان را از کرج ندهید چراکه ما بچه شما را از کردستان و در حال فعالیت پیدا کردیم".

فرشته فهمیده ادامه داد: شهید فهمیده در واکنش به استفاده آن فرد از لفظ بچه برای خطاب او گفت که "جای بچه که در قنداق است و من هر کجا که امام فرمان دهد به آنجا خواهم رفت".

بهانه های محمدحسین برای حضور در جنگ

وی بیان داشت: آن روز محمدحسین اجازه امضای برگه تعهدنامه را به مادر خود نداد، هرچند مادر همواره به وی تأکید می کرد که حق خروج از کرج را ندارد، اما شهید به بهانه اینکه قصد راه انداختن کسب و کاری دارد به دست فروشی پرداخت تا اینکه جنگ آغاز شد.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام ادامه داد: روز نخست مهرماه بود که او من و دیگر خواهرش را آماده و راهی مدرسه کرد و به بهانه فوتبال لوازم شخصی را در ساک ورزشی ریخت و به جبهه رفت.

فرشته فهمیده اضافه کرد: چند روز بعد یکی از دوستان شهید فهمیده دوچرخه محمدحسین را به خانه آورد و پیام او که حاوی سفر به جبهه و کسب حلایت از مادر بود را به خانواده رساند.

شنیدن خبر شهادت فرزند از رادیو

وی بیان داشت: نزدیک به 30 روز از اعزام محمدحسین به جبهه می گذشت که رادیو با قطع برنامه های عادی خود خبر بستن نارنجک به کمر، رفتن زیر تانک دشمن و شهادت یک نوجوان بسیجی را اعلام کرد.

این خواهر بزرگوار دو شهید سرافراز اسلام ادامه داد: بعد از اعلام این خبر مادر به قطعیت نوجوان مذکور را محمدحسین خود می دانست و از فردای آن روز همه برای یافتن او بسیج شدند، تا اینکه یکی از برادران بسیجی با حضور مقابل درب منزل و نشان دادن شناسنامه محمدحسین خبر جراحت او را رساند و فردای آن روز نیمی از پیکر سوخته برادرم را تحویل و به خاک سپردیم.

فرشته فهمیده اضافه کرد: سه سال بعد از شهادت محمد حسین، دیگر برادرم، شهید داوود فهمیده نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا خانواده فهمیده افتخار تقدیم دو نوگل از فرزندان را به اسلام و انقلاب در کارنامه زرین خود داشته باشد.

13 آبان روزی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی

بخشدار رودهن در ادامه این مراسم با بیان اینکه 13 آبان روزی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: خانواده معزز شهدا صاحبان واقعی آیین یادواره شهدا هستند، چراکه آنچه امروز نصیب ایران اسلامی شده مرهون خون مطهر فرزندان بزرگوار این عزیزان است.

رضا طاهرخانی ادامه داد: امروز مردم شریف، ولایی و شهیدپرور بخش رودهن پذیرای قدوم مبارک میهمانان بزرگواری همچون خواهر مکرمه شهید محمدحسین فهمیده و ریزعلی خواجوی یکی از نمادهای فداکاری کشور هستند و به این مهم افتخار می کنند.

وی اضافه کرد: تاریخ زرین انقلاب اسلامی ایران 13 آبان را با رویدادهای مهمی همچون تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام، تبعید امام راحل(ره) به دلیل افشای قانون ننگین کاپیتولاسیون و روز دانش آموز ثبت کرده و می شناسد.

این مسئول افزود: امام راحل(ره) در پیامی ضمن حمایت از اقدام دانشجویان و دانش آموزان در تسخیر لانه جاسوسی آن را انقلاب دوم خطاب فرمودند که از انقلاب نخست نیز مهمتر بود.

حضور مؤثر دانش آموزان در دفاع مقدس

طاهرخانی بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی دانش آموزان به همراه دیگر اقشار جامعه اسلامی در جبهه های حق علیه باطل حاضر شدند و با جان فشانی های خود حماسه هشت سال دفاع مقدس را رقم زدند.

بخشدار رودهن ادامه داد: در آن دوران حساس و تعیین کننده، رزمندگان اسلام با کمترین امکانات دفاعی اما بهره گیری از سلاح ایمان مقابل ارتش تا بن دندان مسلح بعث و تجهیز شده به امکانات نظامی روز از سوی قدرت های جهانی ایستادگی کردند.

وی اضافه کرد: بیرون راندن دشمن متجاوز از خاک کشور و از دست ندادن حتی یک وجب از این مرز و بوم اسلامی به موضوعی مهم و تاریخی بدل شد، چراکه تا آن زمان در جنگ های گذشته همواره بخش هایی از ایران ضمیمه خاک متجاوزان می شد.

برپایه این گزارش، تجلیل از خانواده شهدا، برپایی آیین تعزیه خوانی، سرودخوانی، برگزاری مسابقه، تقدیم هدیه یاد بود به دانش آموزان و توزیع بسته های فرهنگی در میان حضار از دیگر برنامه های یادواره شهدای دانش آموز بخش رودهن بود.

کد خبر 2167564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha