۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۷:۵۸

گزارش مهر/

هنگامه همنوایی پیرغلامان خراسانی با شهید نینوا/ کاروانهای عزا سر بر شانه غم می گذارند

هنگامه همنوایی پیرغلامان خراسانی با شهید نینوا/ کاروانهای عزا سر بر شانه غم می گذارند

مشهد - خبرگزاری مهر: محرم هنگامه ای برای همنوایی پیرغلامان خراسانی با شهید نینوا است؛ در این ماه شفق در عزای شهید نینوا اشک می ریزد و عاشقان و پیرغلامان با سوز و طنین صداهایشان و سردادن اشعار پر سوز و گداز محتشم کاشانی موج غم را در کوچه ها و محله های شهر به راه می اندازند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردمان خطه خراسان و عاشقان با آغاز ماه محرم زانوی غم بغل گرفته اند و همچون رسمی دیرینه گوش هایشان در انتظار شنیدن اشعار غریبانه و سوزناک محتشم است و بازهم به قراری همیشگی ذاکران و پیرغلامان با صدایی موج دار و غریب می خوانند "باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است، سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است..........

کاروانهای عزا سر بر شانه غم می گذارند

این روزها از چشم های شفق اشک ماتم می چکد و مداحان با شور و نوای نینوایی و سردادن اشعار عاشورایی حزن و اندوها را دو چندان می کنند و از سوز درونشان در رثای شهید کربلا نوحه می خوانند و در این میان مویه های سوزناک مداحان خراسانی، اهالی این دیار را پیش تر به سوز و گدازهای محرم و عشق و ارداتی خالصانه به خاندان اهل بیت (ع) نزدیک می کند و مردمان این سرزمین را به یاد تکیه ها و دسته های قدیمی می اندازد.

دیر زمانی است که ذکر مصیبت ذاکران و مویه های دردناک پیرغلامان، علم  کاروانهای عزا را بر سردر مساجد و تکایا برافراشته است و دلدادگان و عاشقان در فراق شهید دشت کربلا سر بر شانه غم گذارده اند و چشم های دردمندشان خون می گرید.

نوحه های موی سفیدان روزگار با زبانی شیوا و پر اخلاص

یاد محرم با سوزها و نواهای پیرغلامان حسینی رنگ و بویی دگر دارد و اکنون دهه هاست که این موی سفیدان روزگار به شیوه قدیمی و مخلصانه، اشک مردمان خطه آفتاب را از گوشه چشم جاری می سازند و درس معرفت و درک واقعی روز واقعه را به عاشقان مکتب اهل بیت می آموزند و با زبانی شیوا و نوحه هایی پر اخلاص نشان می دهند که اشک ریختن برای حادثه کربلا باید از سر معرفت و شعور حسینی باشد.

پیرغلامان خراسانی سالهاست که در میانه کاروانهای عزا سنگر می گیرند و با پوشیدن رخت سیاه با گذر از خیابان های منتهی به حرم امام هشتم (ع) نوحه می خوانند و سینه می زنند ..... نوحه های آنان، سینه دلسوختگان را آتش می کشد و شاه بیت اشعارعاشورایی را در خاطر پیران روزگار زنده می سازد.

یکی از پیرغلامان حسینی به خبرنگار مهر می گوید: این روزها مداحان با شیوه های جدیدتری به مداحی می پردازند و دیگر همانند گذشته خبری از سوزها و نجواهای پیرغلامان نیست.

عهد بستن با نجواها و مداحی های پیرغلامان حسینی

حسن مطیعی می افزاید: خطه خراسان دیرزمانی است که با تکیه های قدیمی و دسته های عزا انس و الفت گرفته است و مردمان قدیمی این سرزمین با نجواها و مداحی های پیرغلامان حسینی عهد و پیمانی دیرینه بسته اند اما امروز مداحان جوانتر با سبکهایی جدید به نوحه خوانی می پردازند در حالی که بسیاری از مداحی های آنان شباهتی به نوحه خوانی و مداحی برای سالار و سرور شهیدان ندارد.

او بیان می کند: آهنگ و موسیقی با مداحی متفاوت است و یکی از اشتباهات مداح های جوان امروزی این است که می خواهند برای جذب جوانان با تقلید و هزار راه و روش نوحه سرایی کنند اما در حقیقت یکی از اصول و راز و رمز مداحی برای امام حسین (ع) و خاندان اهل بیت، نوحه خوانی از سرخلوص و از سرارادت است.    

دوره پیرغلامان و مداحان سنتی به پایان نرسیده است

این پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) می گوید: هنوز هم مردمان اهالی مشهد با آغاز محرم مجالس تعزیه خوانی و روضه را به راه می اندازند و با جامه های چاک چاک و سینه های سوخته باری دیگر انتظار می کشند تا با شنیدن نوحه های مداحان سنتی، حادثه تکاندهنده کربلا را از دریچه تاریخ مرور کنند و به یاد آورند روزی را که خون بر شمشیر پیروز شد و قاتلان حسین (ع) مزموم و شرمسار نامشان به زشتی در تاریخ به ثبت رسید.

او معتقد است، دوره پیرغلامان و مداحان سنتی به پایان نرسیده و آنان همچون گذشته میدان دار عزداری برای سرور و سالار شهیدان هستند اما امروز عرصه را برای جوان ترها نیز بازگذاشته اند.

سوز صدایی که بغض ها را می ترکاند

یکی دیگر از پیرغلامان حسینی به خبرنگار مهر می گوید: مداحان قدیمی تر هر سال با فرارسیدن ماه محرم در بارگاه منور رضوی از سوز دل نوحه سرایی می کنند و هنوز هم با سوز صدایشان اشکهای مردان و زنان این خطه را جاری می سازد و بغض ها را می ترکانند.

حسین علی مقدم ادامه می دهد: مردم خراسان رضوی سالهاست که با آمدن ماه محرم بی تاب شنیدن نوحه های پیرغلامان حسینی هستند هرچند که این روزها مداحان جدید هم وارد این عرصه شده اند اما سوز صدای قدیمی ترها صفای بیشتری دارد.

او بیان می کند: در حال حاضر مداحان جوانتر استعدادهای خوبی دارند ولی باید بیاموزند که عزاداری اباعبدالله الحسین نوحه سوزناک می خواهد و قلبی شکسته، نمی توان در عرض یک شب تمرین کرد و برای عزای سرور و سالاری شهیدان مداحی کرد بلکه باید همچون پیرغلامان حسینی هفته ها و روزها به تکرار و تمرین پرداخت و در مراسم عزاداری با نیت و خلوص دل به نوحه خوانی و مداحی روی آورد.  

.............................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2172744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha