۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰

گزارش مهر/

غریبانه‌‌ای برای نخستین شب بی‌حسین(ع)/ شانه‌های "گِلی" لرستان سیاهپوش شد

غریبانه‌‌ای برای نخستین شب بی‌حسین(ع)/ شانه‌های "گِلی" لرستان سیاهپوش شد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: روز عاشورا تمام می‌شود و هنوز سر و شانه‌های شهر را "گِل" عزای حسین(ع) عزادار نگه داشته است؛ کوچه و خیابان‌ها مهیای شام غریبانی می‌شود که روایتگر غریبانه ای برای نخستین شب دنیا بدون حسین(ع) است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر عاشورا شهر را که برانداز می‌کنی و چهره‌های تکیده مردم را زیر لباس‌های "گِل اندود"شان می‌بینی غمی جانکاه وجودت را فرا می‌گیرد؛ انگار تلخی عاشورا در شام غریبان آل حسین اندوهناکی واقعه را صدچندان می‌کند.

خبری از حوضچه‌های گِل که از عصر تاسوعا در شهر پا گرفته بود نیست ولی همه عزاداران را همچنان با نشانه‌های "گِلی" روی لباسهای‌شان می‌توان شناخت؛ گویا مصیبتی سخت شهر را فراگرفته کرده است.

گردهمایی های عزاداران همچنان در جای جای شهر برقرار است، از کوشه و کنار کوچه ها و خیابانها تا دل خانه‌ها و حسینیه‌ها؛ همه آماده برگزاری مراسم سنتی شام غریبان در لرستان هستند، مراسمی که در لرستان سه شب برقرار می شود.

لرستانی‌ها در سوگ حسین(ع) و یارانش سه شب را به صورت متوالی برای برگزاری مراسم شام غریبان اختصاص می‌دهد. در این شب‌ها عزاداران حسینی با بستن یه دستار سیاه رنگ به سر و گردن و شانه های خود که در گویش محلی به "کت" شهرت دارد در مراسم شام غریبان شرکت می‌کند تا در شب شام غریبان شانه های گِلی شهر با "کت" سیاهپوش شود.

شب گذشته لرستانیها در جای جای استان نخستین شب دنیا بدون حسین(ع) را به سوگ نشستند و به مانند هر سال با برقراری آیین سنتی مربوط به شام غریبان در رثای سرور و سالار شهیدان عالم اشک ماتم ریختند.

همچنین از دیگر آیین‌هایی که هر ساله در این استان برگزار می‌شود آیین شام غریبان در خانه قدیمی آیت الله بروجردی موسوم به خانه "آقا" است، آیینی که عزاداران را از جای‌جای کشورمان به بروجرد می‌کشاند تا شاید حضور در خانه مرجع بزرگ شیعیان جهان و فرزند رسول گرامی اسلام (ص) بهانه‌ای برای حاجت روا شدن عزاداران حسینی باشد.

همچنین بقاع متبرکه و امامزادگان سطح استان نیز میزبان برگزاری آیین شام غریبان بودند؛ آیینی که غریبانه ای برای آل و اولاد حسین(ع) است که عاشورا را با همه مصیبت هایش پشت سر گذاشته اند و حال نوبت آنها بود تا کربلا را پیام آور باشند.

شام غریبان یعنی همچنان روایت غریبی حسین(ع) ادامه دارد و کربلا همچنان جاریست. و به روایت حسین شریعتی "كه‌ اگر حسین‌ نمی‌توان‌ بود... باید زینب‌ وار پیام‌ آور شد... و خون‌ سرخ‌ حسین‌(ع) را در تداوم‌ عاشورا، پیام‌ آور بود..."

کد خبر 2175353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha