۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۰۰

گزارش مهر؛

اعتیاد تهدید جدی دانش آموزان اردبیل/ برنامه های فرهنگی علمی تر شود

اعتیاد تهدید جدی دانش آموزان اردبیل/ برنامه های فرهنگی علمی تر شود

اردبیل – خبرگزاری مهر: کاهش سن اعتیاد، ضعف برنامه های فرهنگ ساز و دسترسی آسان به مواد مخدر موجب شده مرزهای مدارس از معضل اعتیاد مصون نمانده و براین اساس گرایش به مواد مخدر در بین دانش آموزان اردبیلی نیز افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود تلاش متولیان برای کنترل دامنه آسیب اعتیاد، طی سال های اخیر سن اعتیاد به مواد مخدر با کاهش چشمگیری همراه بوده و دامنه اعتیاد به گروه های سنی نوجوان و جوان نیز کشیده شده است.

بطوریکه در حال حاضر مبارزه با این معضل اجتماعی محدود به گروه های سنی بالا نبوده و کنترل آن در گروه های سنی دانش آموزی به یکی از دغدغه های جدی دستگاه های متولی تبدیل شده است.

با وجود اینکه در حوزه اعتیاد مدارس، آمار شفاف و روشنی از سوی دستگاه های متولی ارائه نمی شود، این نگرانی در بین خانواده ها به قوت خود باقی است و عدم بررسی شفاف و کارشناسی گرهی از مشکل نگشوده است.

آمار دانش آموزان معتاد در دست نیست

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در خصوص شیوع اعتیاد در مدارس تاکید دارد که با وجود اینکه سن اعتیاد کاهش یافته و نمونه های اعتیاد از مدارس گزارش می شود اما آمار دقیق معتادان در دست نیست.

شکرالله فخیمی در عین حال کسب آمار این حوزه را سخت ندانست و تصریح کرد: در حالی که تعداد کل معتادان استان اردبیل طبق اعلام متولیان بالغ بر سه درصد جمعیت استان است، آمارگیری گروه های کوچک از جمله دانش آموزان می تواند به سادگی صورت گیرد.

خروجی نامحسوس 17 برنامه تربیتی

فخیمی همچنین با تاکید به امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان مبنی بر اجرای برنامه های آگاهی بخشی در حوزه اعتیاد اضافه کرد: در قالب این تفاهم نامه 17 برنامه تربیتی برای مقاطع تحصیلی مختلف در دو جنسیت پسر و دختر اجرا می شود.

وی افزود: تا پایان سال 91 تعداد دستگاه هایی که برخوردار از این تفاهم نامه بودند هشت مورد بود که امسال به 15 مورد رسیده است.

برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که برنامه های تربیتی خروجی مطلوبی داشته باشد می تواند در کاهش آمار اعتیاد و دامنه آسیب آن مشاهده شود و این در حالی است که مطابق اظهارات متولیان نه تنها کاهشی در آمار اعتیاد دانش آموزی مشاهده نمی شود بلکه این معضل در مدارس رو به رشد است.

کنترل آسیب های اجتماعی در مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر کیفیت خروجی برنامه های تربیتی حوزه اعتیاد تصریح کرد: آسیب های اجتماعی در مدارس استان کنترل می شود.

احمد محمودزاده با بیان اینکه تفاهم نامه مبارزه با اعتیاد به تمامی مولفه های کنترل این معضل اجتماعی توجه دارد، اضافه کرد: برنامه تربیتی پروسه زمان بری است که در طولانی مدت می تواند نتیجه بخش باشد.

محمودزاده در عین حال به تعداد دانش آموزان معتاد شناسایی شده در مدارس اشاره نکرد و افزود: خانواده ها می توانند نسبت به سلامت مدارس اطمینان داشته باشند.

این اظهارات در حالی است که یکی از شهروندان اردبیلی با ابزار نگرانی از شیوع اعتیاد به موادمخدر در بین دانش آموزان، خواستار نظارت بیشتر مسئولان مدارس شد. چرا که اعتقاد دارد علاوه بر اینکه ضعف نظارت ها موجب تشدید این مهم شده، ورود ضد فرهنگ ها نیز در گمراهی دانش آموز نقش دارد.

برنامه ریزی فرهنگی در مدارس اردبیل علمی نیست

به عقیده این شهروند اردبیلی عدم برنامه ریزی فرهنگی مطلوب مبتنی با تخصص و شیوه های علمی و عملی  و یا تضاد برخی برنامه های تدوین شده با فرهنگ ایرانی اسلامی یکی از مواردی است که به شیوع ضد اخلاق هایی از جمله اعتیاد کمک می کند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل همچنین ادامه گفتگوی خود با تاکید به نقش رسانه های بیگانه در شیوع اعتیاد خواستار مراقبت بیشتر خانواده ها از گروه های سنی آسیب پذیر شد.

فخیمی بخشی از علت گرایش به ماهواره را ضعف برنامه های فرهنگی عنوان کرد و افزود: وقتی خانواده و مدرسه نمی تواند بستر فرهنگی غنی برای دانش آموز خلق کند گرایش به سمت فرهنگ های دیگر امری عادی است.

با وجود اینکه دستگاه های متولی امضای تفاهم نامه را برای کنترل دامنه آسیبی جدی به نام اعتیاد کافی می دانند، به عقیده کارشناسان توجه و تمرکز برای کنترل اعتیاد در مدارس کمرنگ بوده و نمی توان اعتیاد را با امضای کاغذهای اداری کاهش داد.

بیش از 250 هزار دانش آموز در دو هزار و 800 مدرسه در اردبیل مشغول به تحصیل هستند، دانش آموزانی که آینده سازی آنها در گرو تامین سلامت فکری، اخلاقی و اجتماعی توسط برنامه هایی است که امروز تدارک دیده می شود؛ برنامه هایی که به عقیده کارشناسان غنا و دقت بیشتری را می طلبد.

.............................

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2178959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha