۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۳۴

گزارش خبری/

13 صادرکننده نمونه البرز تجلیل شدند/ با وارادات بی رویه کالاهای تجملی و مواد مصرفی مخالفیم

13 صادرکننده نمونه البرز تجلیل شدند/ با وارادات بی رویه کالاهای تجملی و مواد مصرفی مخالفیم

کرج – خبرگزاری مهر: همایش روز ملی صادرات در استان البرز با تجلیل از 16 صادرکننده نمونه برگزار شد. در این آیین اعلام شد که 10 درصد صادرکنندگان نمونه کشور در استان البرز فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان البرز به مناسبت روز ملی صادرات ظهر چهارشنبه با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، معاون برنامه ریزی استاندار، مدیران کل اتاق بازرگانی؛ صنعت، معدن و تجارت و گمرکات استان ظهر چهارشنبه در محل اتاق البرز در کرج برگزار شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان نخستین سخنران این مراسم ضمن قدردانی از عملکرد تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان گفت: در همایشی که به مناسبت روز ملی صادرات در تهران برگزار شد، پنچ تن از صادرکنندگان از البرز معرفی شدند که معادل 10 درصد جمعیت صادرکنندگان نمونه کشور است.

مسیح رجبی افزود: این درحالیست که سه و نیم درصد صنعت کشور در این استان مستقر است.

وی ادامه داد: به رغم افزایش تحریم ها طی دو سال اخیر عملکرد خوبی در بخش صادرات داشته ایم و سال گذشته 29 میلیون دلار کالا از استان البرز به خارج از کشور صادر شده است.

رجبی در پاسخ به سوال شماری از صادرکنندگان مبنی بر علت عدم انتخاب آنها به عنوان صادرکننده نمونه اظهار داشت: متاسفانه بخشی از فعالیت صادرکنندگان استان در سیستم ثبت و ظبط نشد و همین امر باعث شد ما در ارزیابی هایمان دچار مشکل شویم و نتوانیم بسیاری از صادرکنندگان را شناسایی کنیم.

رجبی: فعالیت 10 درصد صادرکنندگان نمونه کشور در البرز

وی گفت: این استان از ظرفیتهای بالقوه فراوانی برخوردار است که هنوز به فعل درنیامده و تلاش بیشتری کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز یادآور شد: بیشتر صادرات ما به کشورهای عراق افغانستان و ترکمنستان است و عمده واردات نیز از امارات، کره جنوبی و چین بوده است.

رجبی بهبود شرایط صادرات را از اهداف مهم سازمان برشمرد و گفت: هم اکنون دنبال آیین نامه ها و قوانینی هستیم که مشوق صادرکنندگان و رونق صادرات در این بخش باشد و حذف مالیات بر کالاهای صادراتی که در دولت جدید انجام شد، اتفاق مثبتی است.

وی حذف مقررات زائد و ایجاد انگیزه برای افزایش صادرات را از دیگر اقدامات برشمرد و با بیان اینکه صادرکنندگان و تولیدکنندگان همان قهمرمانان دوران جنگ هستند، اظهار  داشت: ما در دستگاههای دولتی خدمتگزار هستیم و تلاش می کنیم موانع سر راه بخش خصوصی به وِیژه صادرکنندگانت رفع شود.

رجبی در پایان با اشاره به ایجاد پنجره واحد در استان از دستگاه های ذیربط خواست دفاتر نمایندگی خود را مستقر کنند.

طوسی: با تورم 40 درصد نمی توان در بازار جهانی رقابت کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان البرز در ادامه این مراسم با بیان اینکه صادرات از موضوعات اساسی است، اظهار داشت: غبطه می خورم که امروز تنها از 16 صادرکننده تجلیل می شود در حالیکه تعداد صادرکنندگان برتر و نمونه در استان بیش از این است اما در آرزوی روزی هستیم که تمام تولیدکنندگان استان البرز با تمام ظرفیت های خدماتی، کشاورزی و صنعتی و معدن هر کدام یک صادرکننده باشند.

 وی با بیان این سخنان اشاره کوتاهی به وضعیت صادرات محصولات صنعتی کشور کرد و گفت: متاسفانه رقم صادرات غیرنفتی کشور بسیار ناچیز و کم است و در این میان سهم صادرات محصولات فنی و مهندسی بسیار کمتر است به نحوی که اگر رقم صادرات کالا و تولیدات پتروشیمی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی را کنار بگذاریم، میزان صادرات محصولات صنعتی به هیچ وجه در شان کشور ما در این بخش نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه باید در ارائه آمار احتیاط کرد اما براساس آنچه اعلام شده میزان صادرات محصولات کشور در بخش صنعت تنها دو دهم درصد است و با رقم یک درصد فاصله زیادی داریم.
طوسی با اشاره به نتایج پژوهش هایی در مورد تاثیر صادرات بر رشد اقتصادی کشورها یادآور شد: نتایج این پژوهش ها در 30 کشور از 126 کشور از وجود رابطه معناداری در توسعه پایدار و رشد اقتصادی آن کشورها نشان می دهد.

 وی افزود: براساس گزارش سازمان جهانی توسعه تجارت (آنکتاد) 30 درصد حجم تولید ناخالص ملی ایران در سه بخش نفت، گاز و کشاورزی است و تنها 4.23 درصد را صادرات محصولات صنعتی تشکیل می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان البرز ادامه داد: در حال حاضرعمده ترین مشکل حضور ایران در بازار جهانی به رغم برخورداری از پتانسیل های فراوان، تورم سالانه حدود 40 درصد است که به طور قطع نمی توانیم در بازار جهانی با کشورهای پیشرفته با نرخ تورم بین سه تا پنج درصد رقابت کنیم.

 وی آثار مخرب تحریم ها به ویژه در بخش مسدود شدن نقل و انتقالات بانکی را از دیگر عوامل برشمرد و تاکید کرد: این موضوع در دو سه سال اخیر که از تشکیل اتاق البرز گذشته بر تمام مذاکرات تاثیر سوء داشته است.

طوسی با بیان اینکه دروازه های باز و ورود بی رویه کالاهای خارجی نیز موجب کم رونق شدن اقتصاد کشور شده است، تصریح کرد: به شدت با وارادات کالاهای تجملی، لوکس و مواد مصرفی مخالف هستیم؛ نه اینکه قطع شود اما انتظار داریم در این بخش رویکردها تغییر کند تا در بخش تولید و صنعتی سود اقتصادی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی البرز ابراز امیدواری کرد با کلید تدبیر و امید در دولت جدید، گشایش مالی ایجاد و بخشی از منابع مالی بلوکه شده آزاد شود.

ایزدیان: البرز سهم بالایی در صادرات غیرنفتی کشور دارد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران که در این همایش حضور یافته بود بر توسعه بخش صادرات به عنوان برنامه مهم اقتصادی که باید در کشور دنبال شود تاکید کرد و اظهار داشت: صادرات یک ضرورت و اجتناب ناپذیر است.

محمدرضا ایزدیان گفت: امروز نسبت واردات به صادرات ایران 26 درصد به 29 درصد است که فعالیتها در بخش صادرات غیرنفتی روند مناسبی طی می کند.

ایزدیان به نقش اقتصادی استان البرز در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این استان در چهار بخش خدمات، صنعت، معدن و کشاورزی در کشور جایگاه مناسبی دارد و سهم بالایی در صادرات غیرنفتی کشور دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی سال گذشته به 30 استان کشور ارسال شد از مسئولان استان تازه تاسیس البرز خواست سند راهبردی و پیشنهادی استان را هرچه سریعتر تدوین و به دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند.

وی یادآور شد: در صورت ارسال به موقع این سند، استان البرز به عنوان استان پایلوت در کشور معرفی می شود.

در پایان این آیین از 16 صادرکننده نمونه استان البرز  و با اهدای لوح تجلیل شد. از میان این صادرکنندگان دو صادرکننده علاوه بر صادرکننده نمونه استانی در سطح ملی نیز حایئ عنوان نمونه شدند.

 همچنین از دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز، اتاق البرز، سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره های کل گمرکات و استاندار و تحقیقات صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز به عنوان دستگاه های نمونه در همکاری و تسهیل شرایط صادرکنندگان تجلیل شد.

 


 

کد خبر 2179272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha