۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۷

نویسنده فقید در فهرست نهایی جایزه کاستا

نویسنده فقید در فهرست نهایی جایزه کاستا

جایزه کاستا با اعلام فهرست نهایی خود یک نویسنده درگذشته را نیز در این فهرست جای داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، برنادین بیشاپ نویسنده فقید در فهرستی جای گرفته که کیت آتکینسون، مگی اوفارل و ایو وایلد در آن جای دارند.

در حالی که برنادین بیشاپ بیش از 50 سال به عنوان آموزگار و روانکاو به کار پرداخت، با ابتلا به بیماری سرطان به نویسندگی روی آورد. دیشب یکی از سه رمانی که او با انرژی تمام پیش از تسلیم شدن به بیماری و درگذشتش در ماه ژوییه امسال نوشته بود، به عنوان نامزد دریافت یکی از مهمترین جوایز ادبی بریتانیا نامزد شده است.

این نویسنده که به عنوان یکی از نامزدهای بخش رمان جایزه معتبر کاستا انتخاب شده، برای رمان «درس‌های غیرقابل انتظار در عشق» در این فهرست جای گرفته است.جالب این که فهرست بخش رمان امسال به طور کامل در اختیار نویسندگان زن است و کیت آتکینسون، مگی اوفارل و ایو وایلد نیز دیگر رقبای دریافت این جایزه هستند. ایو وایلد در این باره گفت: این فوق‌العاده است و من خیلی متاسفم که او دیگر نیست تا از این خبر لذت ببرد. کیت پارکین نیز گفت آرزو می‌کرد که او زنده بود.  

بیشاب دو رمان زمانی نوشت که تنها بیست و چند سال داشت. اما با مبتلا شدن به بیماری سرطان او انرژی زیادی را صرف این بیماری کرد و در این مدت سه رمان را به اتمام رساند.

«درس‌های غیرمنتظره درباره عشق» بر رابطه دوستانه دو زن تمرکز دارد که هر دو از سرطان رنج می‌برند، اما این کتاب، کتابی است که خواننده را بیش از پیش به زندگی امیدوار می‌کند.

دو رمان دیگر بیشاب قرار است در سال 2014 و 2015 منتشر شوند. با این حال بیشاب اولین نویسنده‌ای نیست که پس از مرگش نامزد دریافت جایزه کاستا شده و تد هیوز که به عنوان برنده کتاب سال انتخاب شد در سال 1998 این جایزه را پس از درگذشتش برای کتاب «نامه‌های تولد» دریافت کرد. سیمون گری نیز در سال 2009 پس از مرگش به فهرست نهایی این رقابت راه یافت.

آتکینسون برای «زندگی پس از زندگی» به این فهرست راه یافته است. او جایزه اصلی کاستا را در سال 1995 برای کتاب «پشت صحنه موزه» برد. اوفارل نیز برای «ساختارهای موج گرما» و وایلد نیز برای «همه پرندگان» نامزد دریافت این جایزه شده است.

در بخش شعر کلیو جیمز برای ترجمه اشعار دانته از «کمدی الهی»، هلن مورت ، رابین رابرتسون و مایکل سیمونز رابرتز دیگر نامزدهای این بخش هستند.

در بخش بیوگرافی نیز گوین فرانسیز برای «امپراتور قطب جنوب» ، توماس‌هاردینگ برای «هانس و رودلف»، لوسی هیوز-هالت برای «خلال: گابریله دانوسو» و اولیویا لینگ برای «سفری به بهار اکو» نامزد دریافت  جایزه شده‌اند.

در بخش اثر اول یک نویسنده سام بایرز برای «علاقه خاص»، کیت کلانسی برای «دیدار انگلیسی»، ناتان فیلر برای «شوک پاییزه» و ساتنام سانگرا برای «مواد ازدواج» نامزد دریافت این جایزه هستند.

در بخش کتاب کودک نیز راس مونتگمری برای «آلکس، سگ و در بازنشدنی»، سارا نوتون برای «مرد معلق می‌خیزد»، کریس ریدل برای «دختر بز و روح موش» و الیزابت واین برای «رز زیر آتش» نامزدهای دریافت این جایزه هستند.

در مرحله بعدی از هر فهرست برنده آن بخش انتخاب و در مرحله نهایی از میان برندگان هر بخش برنده سال کاستا انتخاب می‌شود. 

کد خبر 2184206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha