۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

رونمایی «ادبستان» ـ2؛

مولف کتاب مرجع، همیشه نگران است

مولف کتاب مرجع، همیشه نگران است

نوش‌آفرین انصاری در مراسم رونمایی از کتاب «ادبستان» گفت: مولف یک کتاب مرجع، همیشه نگران است؛ چون همیشه اثر تازه‌ای وجود دارد که باید درباره‌اش تحقیق کند یا آن را وارد کتابشناسی‌اش کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «ادبستان» شامل فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان تالیف صوفیا محمودی، شنبه شب 16 آذر با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، نوش‌‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، مصطفی رحماندوست و نویسنده اثر در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

انصاری در این برنامه گفت: تولد هر کتاب مرجع به نظر من، یک ستون است؛ ستون پاسداشت زبان فارسی و ارج گذاشتن به فرهنگ ایران‌زمین. «ادبستان» اثر بسیار ارزشمندی است که 3 کارشناس دلسوزانه آن را به وجود آورده‌اند. یعنی صوفیا محمودی دانش و قدرت خوبی در تحلیل مسائل دارد؛ سحر ترهنده گرافیست و صفحه‌آرای کار تجربه طولانی در این زمینه داشته و متخصص ادبیات کودک است و بالاخره آقای محمدرضا جعفری، مدیر انتشارات فرهنگ نشر نو که ویراستاری و انتشار این اثر را به عهده داشته است. ایشان ادبیات کودک و کتاب مرجع را به خوبی می‌شناسد.

وی افزود: حدود 5 سال پیش بود که خانم محمودی به من گفت، می‌خواهم چنین کاری انجام دهم. به نظرم چنین کاری برای یک نفر دشوار بود، ولی با همت بلند ایشان و مجموعه شورای کتاب کودک آشنا بودم که کار خود را از سال 1342 شروع کرده بود، بنابراین گفتم بسم‌الله. این اثر برای کودکان و بچه‌های تا پایان دوران راهنمایی مفید است. چندین نقش در نگارش «ادبستان» اهمیت دارد که اولین‌شان، نقش نویسندگی است. مقاله‌ها به شکل مقدمه و موضوعی، همه کوتاه و با قلم ساده و روان، نشان‌دهنده آخرین دستاوردها و نمونه‌های متعدد است که خوانش لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد.

دبیر شورای کتاب کودک ادامه داد: آوردن منابع دسته اول در کتاب یکی از ویژگی‌های مهم آن است. بلندترین متنی که در کتاب آمده، داستان «ماهی سیاه کوچولو» است. بخشی از اثر هم به تصاویر رنگی اختصاص دارد. در کل کتاب هم از آبی کم‌رنگ و حباب استفاده شده است. برای همه ما ادبیات نماد آزادی است و این حباب‌ها هم همین مفهوم را یادآوری می‌کنند. دومین نقش خانم محمودی در این کتاب، نقش دانشنامه‌نگاری است. ایشان در قسمت پدیدآورندگان از 160 نفر نام برده و این کار را بدون غرض و سمت‌گیری انجام داده است. نقش سوم، نقش مولف به عنوان نهادشناس است. اگر نهادهای مختلف نبودند، ادبیات کودک ایران امروز وضع امروزش را نداشت. خانم محمودی در این بخش کتاب به جوایز هم اشاره داشته است.

انصاری گفت: نقش بعدی، نقش کتابشناسی است که با توجه به این نقش، 5 هزار اثر سیاهه شده است. نقش پنجم، نمایه‌سازی است. مولف یک کتاب مرجع، همیشه نگران است. چون همیشه اثر تازه‌ای وجود دارد که باید درباره‌اش تحقیق کند یا آن را وارد کتابشناسی‌اش کند. خدا ایرج افشار را بیامرزد. ایشان به من می‌گفت نوشین‌خانم وقتی کتابشناسی را می‌بندم، نگرانم چون می‌دانم که کتاب تازه‌ای چاپ شده است و هنوز آن را وارد کتابشناسی نکرده‌ام. کتاب مرجع یک کوشش اجتماعی است و جنس آن با دیگر کتاب‌ها فرق می‌کند. کتاب «ادبستان» هم همین‌گونه است. حوزه زمانی این کتاب نیز از سال 42 تا 88 را در بر می‌گیرد.

در ادامه این برنامه صوفیا محمودی گفت: چیزی که من را به فکر تولید این اثر انداخت، نیاز بچه‌ها به کتابخوانی و کتاب خوب خواندن بود. من می‌دیدم که وقتی کتاب خوب به دست بچه‌ها می‌رسد، هیجان‌زده شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند. پس همه اشکال از بچه‌ها نیست که کتابخوانی، بین‌شان کم است. یکی از نکات هم این است که بزرگ‌ترها باید کاری کنند که کتاب بد به دست بچه‌ها نرسد.

این مولف گفت: کار عمده مربوط به کتاب ادبستان، 4 سال طول کشید و در انتها که موضوع جدی شد، برایش به دنبال ناشر گشتم. یک سال هم صرف ویراستاری و مقدمات چاپ گذشت و یک سال هم برای ممیزی و ارشاد صرف شد.

مصطفی رحماندوست نیز در این برنامه گفت: از برگزاری این برنامه ممنون هستم. امروز خیلی خوشحالم چون به یکی از آرزوهایم رسیدم که مقدمه ثبت تمام ادبیات کودک و نوجوان کشورمان است. من یک لوح فشرده از 13 هزار کتاب این حوزه را گردآوری کرده‌ام که این‌گونه که پیش می‌روم، به نظرم به 28 هزار کتاب برسد. حاضرم با کمال میل این اطلاعات را در اختیار خانم محمودی قرار بدهم.

سحر ترهنده و محمدرضا جعفری نیز در پایان این برنامه به بیان سخنان کوتاهی پرداختند.

کد خبر 2190827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha