۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۰۶

رزق پور:

صنایع دستی بابلکنار نیازمند حمایت است/ فراموشی صنایع دستی مازندران

صنایع دستی بابلکنار نیازمند حمایت است/ فراموشی صنایع دستی مازندران

بابل - خبرگزاری مهر: مسئول نمایشگاه صنایع دستی منطقه بابلکنار گفت: صنایع دستی منطقه بابلکنار نیازمند حمایت جدی مسئولان امر است.

عیسی رزاق پور در حاشیه همایش توسعه اقتصادی وفرهنگی بابلکنار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هنرمندان صنایع دستی وچوبی این هنر را از  کودکی از اجداد خود به ارث برده اند وبا کم ترین امکانات بهترین صنعت را ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه  اخیرا از این صنعت در استان استقبال خوبی شده و بیشترین بازدیدکنندگان این همایش از این غرفه بوده است افزود: اگر حمایت مسئولان باشد این صنعت می تواند جایگاه خوبی در بحث اشتغال مردم منطقه داشته باشد.

رزاق پور از سلامت مردم قدیم نسبت به افراد امروزی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه برای تولید صنایع چوبی باید از چوب های مخصوص از جمله تنه و ریشه بعضی درختان استفاده شود متاسفانه امروزه با مشکل تهیه چوب مواجه هستیم.

این مسئول تصریح کرد: عدم به کارگیری مواد شیمیایی برای تهیه صنایع چوبی این محصولات را کاملا بهداشتی به دور از آلودگی ها موجود در ظروف مدرن امروزی از جمله ظروف پلاستیکی کرده است.

دهیار ممرزکن با اشاره به مزیت استفاده از این ظروف در منازل گفت: این ظروف که به طور دست جمعی توسط اعضا خانواده استفاده می شد سبب ایجاد محبت وصمیمیت بین خانواده ها می شد.

وی با اشاره به هدف از ایجاد غرفه صنایع دستی دراین همایش افزود: هدف شناخت مردم نسبت به صنایع دستی،مزیت ساده زیستی، آشنا شدن با هنر و امکانات قدیمی و معرفی آداب و رسوم مردم منطقه بود.

رزاق پور با اشاره به اینکه تبر، تیشه، مودتکل و پرگارچوبی ابزار مورد استفاده درهنر صنایع چوبی  است گفت: در این غرفه بیش از 11طرح از صنایع دستی شامل گلج سخت، گلج نازک، لاوند، شمد، حوله ، لتی گلج، صنایع بافتنی، ریسمان بافی، دوشن قدیم، ظروف آشپزخانه ، عصای چوبی ارائه شده است.

هنرمندان رشته های سنتی بیمه نشدند

وی با تقدیر از زخمات بی شائبه بابائیان امام جمعه  بابل کنار متذکرشد: انتظارهنرمندان  از مسئولان حمایت مالی ومعرفی به بانک برای دریافت تسهیلات بانکی به هنرمندان است، متاسفانه هنوز این هنرمندان سنتی بیمه نشدند و اتحادیه ندارند ضمن اینکه خواستار ایجاد نمایشگاه دائمی برای حمایت از هنرمندان صنایع چوبی و سنتی هستیم.

وی با انتقاد از فراموش شدن  صنایع دستی وسنتی مازندران گفت: متاسفانه این صنعت که در گذشته  برای 50 درصد مردم منطقه اشتغال زایی ایجاد می کرد امروزه  تنها پنج درصد را به خود مشغول کرده وبه فراموشی سپرده می شود در حالی که می توان با استفاده از ورود تکنولوژی به این صنعت از نابودی آن جلوگیری کرد.

بخیتار فیروزمندی سرپرست گروه موسیقی سنتی منطقه نیز اظهار داشت: مهم ترین ابزار این موسیقی نی ونی هفت بند است و در گذشته درمحافل خانواده گی ، عروسی و مناسبت های مذهبی و ملی مورد استفاده قرار می گرفت.

وی افزود: مهم ترین مزیت این هنر ایجاد نشاط وصمیمت بین خانواده بوده ودر ایجاد تبادل فرهنگی بین خانواده ها نقش موثری داشته است ومردم بعد از انجام کارهای سخت روزانه با این هنر به آرامش می رسیدند.

این هنرمند سنتی بابلکناری تصریح کرد: موسیقی جدید آرامش را ازخانواده ها سلب کرده وتنها سبب آلودگی صوتی می شود و تاثیر منفی بر روح وروان انسان می گذارد.

وی با اشاره به اینکه با لباس سنتی دراین غرفه وهمایش حضوریافتم تا معرف آداب ورسوم سنتی منطقه باشم اذعان داشت: قدیم بیماری نبود،مردم ساده زیست وسالم زندگی می کردند اما متاسفانه امروزه مردم تغییر سبک زندگی دادند و آرامش گذشته درخانواده ها حاکم نیست.

فیروزمندی اظهارداشت: این همایش این فرصت را برای  فراهم کرد تا جوانان امروز با نوع پوشش ، آداب ورسوم  وظروف مورد استفاده مردم منطقه مازندران در قدیم آشنا شوند.

کد خبر 2194283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha