۸ دی ۱۳۹۲، ۲۰:۵۵

بحرالعلومی مطرح کرد:

موسقی ایرانی برگرفته از نوحه‌سرایی است/ لزوم تصحیح دیوان شعرای آئینی

موسقی ایرانی برگرفته از نوحه‌سرایی است/ لزوم تصحیح دیوان شعرای آئینی

اردبیل – خبرگزاری مهر: شاعر آئینی کشور و مجری برنامه‌های برون مرزی صداوسیما با اشاره به گستره ادبیات عاشورایی در کشور گفت: موسیقی ایران از نوحه سرایی زاده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بحرالعلومی شامگاه یکشنبه در حاشیه رونمایی از کتاب شعر عاشورایی "غم کاروانی" در اردبیل اضافه کرد: نوحه سرایی در رشد و توسعه موسیقی ملی ایرانی نقش انکارناپذیری داشته و می توان گفت که موسیقی ایرانی از نوحه سرایی نشات گرفته است.

وی این تاثیرگذاری را برگرفته از عزاداری واقعه عاشورا در کشور دانست و یادآور شد: عشق و دلبستگی به اباعبدالله الحسین(ع) را می‌توان در تمام حوزه‌های هنری از جمله شعر، موسیقی و... لمس کرد.

شاعر آئینی کشور با بیان اینکه ادبیات و فرهنگ عاشورا معجزه الهی است، تصریح کرد: این ادبیات تا قیامت دوام خواهد یافت و بیشتر از امروز تکامل یافته و استوارتر و محکم تر پیش خواهد رفت.

وی به نقش شعر و شعرا در رشد و ترویج این فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: البته آفت هایی ادبیات عاشورایی را تهدید می کند، بنابراین باید جایگاه واقعی شعرا و شاعران اصیل در فرهنگ عاشورایی تبیین شود.

بحرالعلومی اغراق گویی و خرافه گرایی را از آفت های ادبیات عاشورایی برشمرد و تاکید کرد که باید از نوحه سرایی های اغراق آمیز پرهیز شده و شعرا و مداحان مراقب این فرهنگ که ارثیه شاعران بزرگی است، باشند تا به خرافه آلوده نشود.

وی با اشاره به شعر آئینی و ضعف و قوت آن ادامه داد: هم اکنون بزرگترذین مشکل در شعر آئینی عدم وجود انسجام و وحدت است که باید در شعر شعرا این مهم دیده شود.

مجری برنامه های مذهبی شبکه برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همچنین بر لزوم بازنگزی و تصحیح دیوان های شعرای آئینی کشور تاکید کرد و افزود: تاکنون ده ها تصحیح در خصوص دیوان حافظ نگاشته شده و این باید در خصوص دیوان شعرای آئینی نیز مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 2204962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha