۱۰ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳

گزارش مهر/

دهم دیماه 57 نگینی درخشان در تاریخ ورامین

دهم دیماه 57 نگینی درخشان در تاریخ ورامین

ورامین - خبرگزاری مهر: دهم دیماه 1357 روزی مهم در تاریخ مبارزاتی مردم ورامین است که طی آن سه تن از مبارزان انقلابی این دیار توسط رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دهم دیماه 1357 در کنار 15 خرداد 1342 و 9 دی 1388، مثلث افتخارات شهرستان ورامین در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

دهم دیماه 1357 را باید نقطه عطفی در تاریخ ورامین محسوب کرد، زیرا در این روز سه نفر از مبارزین انقلابی این منطقه به نام های شهیدان حسن کریمی، محمد حسین شیرازی و مسعود میرزایی در حمله نیروهای رژیم پهلوی به راهپیمایی کنندگان ورامینی به شهادت رسیدند.

یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که اعتراضات مردم به اوج خود رسیده بود، مردم ورامین با هدایت های آیت الله سید مرتضی محمودی امام جمعه ورامین، با برپایی تظاهرات های مختلف، خواستار استقرار نظام اسلامی در کشور و بازگشت امام راحل می شدند و از طرفی نیز نیروهای شاهنشاهی که از این اعتراضات وحشت زده بودند، با خشنونت تمام با این اعتراضات برخورد می کردند.

تعطیلی مغازه و بازار در اعتراض به اقدامات رژیم شاه در ورامین

در آبان 1357 با شهادت ابوالفتح گلعباسی از دانش آموزان مدرسه مصطفی خمینی ورامین توسط گارد شاهنشاهی، خشم مردم انقلابی این منطقه شعله ور شد و مردم ورامین با به راه انداختن راهپیمایی خواستار مجازات عاملان شهادت این جوان سلحشور ورامینی بودند.

اعتراضات ادامه پیدا کرد تا اینکه در دهم دیماه 1357، اعتراضات مردم ورامین به اوج خود رسید و مغازه ها و بازار تعطیل شد و دانش آموزان نیز بر سر کلاس های درس حاضر نشدند و مردم ورامین یک صدا تصمیم به برگزاری راهپیمایی باشکوه کردند، اما نیروهای امنیتی شاه با اطلاع از برنامه ریزی مردم، خیابان های شهر را مملو از مأموران نظامی کردند تا جلوی اعتراض مردم را بگیرند.

اما مردم ورامین مصمم به حضور در راهپیمایی بودند و جمعیت کثیری با حضور در خیابان شهدا بر ضد شاه شعار دادند اما مأموران رژیم پهلوی گویی دستور داشتند که به سوی مردم مظلوم و بی دفاع شلیک کنند، به همین خاطر با افزایش میزان جمعیت، گارد شاهنشاهی به سوی مردم تیراندازی کرد که در این جریان شهید حسن کریمی که از فرهنگیان ورامین محسوب می شد به شهادت رسید.

مردم که از این اتفاق خشمگین شده بودند، پیکر مطهر شهید حسن کریمی را بر روی دوش خود گرفته و شعار این سند جنایت پهلوی است را سر دادند که بر اثر تیراندازی مجدد مأموران شاه، شهیدان محمد حسین شیرازی و مسعود میرزایی نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

امروز یادمان شهیدان 10 دی 1357 ورامین در مقابل امامزاده کوکب الدین به عنوان مکان شهادت این ستارگان درخشان، مایه برکت خیابان شهدا شده است و هر روز مردم ورامین با حضور در مقابل این نماد به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام می کنند و اعلام می دارند که راه این بزرگان هرگز فراموش شدنی نیست و هیچگاه چراغی که شهدا روشن کرده اند، خاموش نخواهد شد.

حسن کریمی به جرم دفاع از مظلومان به شهادت رسید

همسر شهید حسن کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنده در سال 1350 با شهید کریمی ازدواج کردم و 7 سال توفیق داشتم که در کنار این مرد بزرگ باشم.

بتول شریفی افزود: حسن معلم بود و لیسانس مدیریت داشت و همواره در جهت ارتقای سطح علمی دانش آموزان خود تلاش می کرد و در برنامه های مذهبی و دینی حضوری فعال داشت.

وی ادامه داد: پس از گذشت سه سال از ازدواج من و حسن، به دلیل شغل شهید کریمی به ورامین آمدیم و ایشان از سال 1353 در مشغول تدریس در مدارس ورامین شد و بنده نیز در یکی از مدارس منطقه کار دفتری انجام می دادم.

شریفی اضافه کرد: ایشان از زمان ورود به ورامین همواره با آیت الله سید مرتضی محمودی امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) ارتباط داشت و همانطور که گفتم در برنامه های دینی و مذهبی نیز شرکت می کرد.

این معلم فرهنگی عنوان کرد: در روز دهم دیماه 1357 مدارس و ادارات زودتر از موعد مقرر تعطیل شد به همین خاطر شهید حسن کریمی نیز زودتر از همیشه از مدرسه خارج شد و زمانی که راهپیمایی مردم آغاز گردید، وی در حوالی پمپ بنزین قرار داشت که مشاهده کرد که مأموران شاه با باتوم، مردم مظلوم و دفاع را می زنند.

وی بیان داشت: حسن روحیه آزاده ای داشت به همین خاطر به نیروهای شاهنشاهی اعتراض کرد که چرا با مردم اینگونه رفتار می کنند که این امر موجب درگیری لفظی بین حسن و مأموران شاه می شود که در این درگیری شهید کریمی به جرم دفاع از مظلومان، به شهادت رسیدند.

این همسر شهید یادآور شد: از شهید حسن کریمی دو فرزند برای من به یادگار مانده است  که جای همسرم را برای من پرکرده اند.

اما یکی دیگر از شهیدان این روز خونین، محمد حسین شیرازی است که همراه شهیدان میرزایی و کریمی به عنوان ستارگان این روز در آسمان ورامین درخشان ماندند.

حضور فعال شهید شیرازی در مبارزات انقلابی

شهید شیرازی در سال 1330 در خانواده ای مذهبی و متدین به دنیا آمد و به دلیل تعالیم اسلامی پدر و مادر خود، از همان نوجوانی با اندیشه های امام خمینی(ره) آشنا شد و در جریات مبارزاتی علیه رژیم پهلوی شرکت کرد.

این شهید بزرگوار حضوری مهم در تکثیر و پخش اعلامیه ها ایفا می کرد و از هر فرصتی برای افشای ماهیت ستمکارانه رژیم منحوس پهلوی بهره می برد، به طوری که بسیاری از اعلامیه ها را در تریلی جاسازی کرده و در نقاط مختلف کشور پخش می کرد.

شهید شیرازی در حادثه 17 شهریور 1357 نیز حضوری فعال و حماسی داشت اما اوج حرکت مبارزاتی وی به دهم دیماه 1357 در ورامین بازمی گشت که دوشادوش مردم در راهپیمایی علیه رژیم شاه شرکت و بهترین سرمایه خود را در این راه تقدیم کرد.

در روز 10 دی ماه 1357 در حالی که شهید شیرازی، پیکر غرق در خون شهید کریمی را تشییع می کرد، مورد اصابت گلوله مأموران شاه قرار گرفت و به شهادت رسید اما نکته قابل توجه درباره این شهید بزرگوار آن است که در چهلمین روز شهادت این یار باوفای امام خمینی(ره)، زمانی که قبر وی را برای تشخیص اصابت گلوله شکافتند، متوجه شدند که پیکر شهید شیرازی سالم بوده و خون از فرقش جاری است.

مردم ورامین یک لحظه در پیمودن مسیر حق دچار تردید نشدند

حجت الاسلام سید محسن محمودی درباره حادثه دهم دیماه اظهار داشت: تمام روزهای سال 57 صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم سفاک پهلوی بود اما روز دهم دی ماه با تمام روزهای دیگر متفاوت شد و در این روز مردم مومن و مذهبی ورامین فریاد مرگ بر شاه سر داده و به خیابان‌ها ریختند و خون خود را تقدیم انقلاب اسلامی و امام (ره) عزیز کردند.

امام جمعه موقت ورامین افزود: مردم ورامین در 10 دی ماه نشان دادند، حاضرند برای دفاع از ولایت و آرمانها خون خود را نثار کنند زیار شکنجه های رژیم بسیار طاقت فرسا بود و جو خفقان بر شهرستان حاکم بود، اما این موارد سبب نشد مردم حتی یک لحظه در پیمودن راه حق و حقیقت دچار لغزش و یا حتی تردید شوند.

11 سال در سوگ همسر شهیدم، لباس مشکی را از تن بیرون نیاوردم

همسر شهید مسعود میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسعود یکی از جوانان مخلص و باانگیزه ورامین بود که عشق و علاقه خاصی به امام و انقلاب اسلامی داشت، به همین خاطر بر اثر مشکلاتی در سربازی برایش پیش آوردند، از خدمت فرار کرد.

مهوش خدام افزود: در 29 مهرماه 1357 زندگی مشترکم را با مسعود آغاز کردم و این زندگی مشترک 72 روز بیشتر دوام نداشت اما من این 72 روز زندگی با مسعود را با هیچ ثروتی عوض نخواهم کرد.

وی ادامه داد: مسعود به هنر عکاسی علاقه فراوانی داشت به همین خاطر هر روز من به همراه شهید میرزایی به بهشت زهرا می رفتیم و از قبور شهدا و تصاویر شهدا عکس می گرفتیم که بسیار لذت بخش بود.

خدام اضافه کرد: روز دهم دیماه 1357 نیز آماده رفتن به بهشت زهرا برای عکاسی از قبور شهدا شدم،  اما زمانی که از منزل به همراه مسعود بیرون آمدم، متوجه شدیم که ماشین مان دچار نقص فنی شده است و مسعود برای حل مشکل به مرکز شهر رفت که با جمعیت تظاهر کنندگان روبرو شد و تقدیر آنگونه رقم خورد که همسر من جز سه شهید دهم دیماه ورامین لقب بگیرد.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: 11 سال در سوگ همسر شهیدم، لباس مشکی را از تن بیرون نیاوردم و آنچه من را تسلی داد، دیدار با امام خمینی(ره) بود که به پاس تلاش های فرهنگی و اجتماعی به من اهدا شد و زمانی که به خدمت امام خمینی(ره) رسیدم، حقیقتا رنج روزگار را فراموش کرده و خدا را به خاطر همه نعمت هایش شکر کردم.

وی بیان داشت: از ابتدای شهادت شهید مسعود میرزایی، یادواره این سه شهید بزرگوار در شهرستان ورامین برگزار می شود و هر سال مردم این منطقه با حضور حماسی خود اعلام می کنند که اگر چه میرزایی ها، شیرازی ها و کریمی ها از بین ما رفتند اما یادشان و هدفشان در دلهای مردم زنده است.

پس از حادثه دهم دیماه 1357، حکومت نظامی سختی در ورامین حکمفرما شد و نیروهای نظامی از تهران به ورامین آمدند و با حمله به خانه های انقلابیون، آنها را شکنجه داده و بدترین توهین ها را نثار این سروقامتان کردند اما تنها 42 روز بعد طوما رژیم پهلوی پیچیده شد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

--------------------

گزارش از سید محمد حسن محمودی

کد خبر 2205769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha