۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۵۱

ناظر:

والدین نقش مشاور برای فرزندان داشته باشند/ لزوم مقابله با انحطاط‌های فرهنگی

والدین نقش مشاور برای فرزندان داشته باشند/ لزوم مقابله با انحطاط‌های فرهنگی

رفسنجان - خبرگزاری مهر: یک روانشناس خانواده در رفسنجان با بیان اینکه شخصیت کودکان در خانواد‌ها شکل می‌گیرد، معتقد است خانواده‌های موفق نصیحت را راهی مطمئن در تربیت فرزندان ندانسته و مشورت را جایگزین نصیحت قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناظر صبح چهارشنبه در همایش همسرپروری در سالن اجتماعات موزه ریاست جمهوری رفسنجان که با حضور مددجویان اداره بهزیستی، معلولان و مددجویان تحت پوشش این نهاد و مدیران مهدهای کودک اظهار داشت: خانواده مانند مسجد مکان مقدسی است که جایگاه والایی دارد همچنان که در یک مسجد باید به عبادت پرداخت و از انجام محرمات خودداری کرد در خانه نیز نمی توان هر نوع عملی حرف و یا هر نوع پوششی را داشت.

وی با بیان این نکته که نقش‌های اجتماعی، عاطفی و فرهنگی در کودکان باید در خانواده شکل گیرد، افزود: سرمایه اصلی خانواده بچه ها هستند که والدین باید در تربیت صحیح آنها گام‌های موثری بردارند.

روانشناس بیمارستان مرادی رفسنجان تصریح کرد: مهمترین نقش خانواده نقش وراثتی است به همین دلیل والدین از همان ابتدای بچه دار شدن باید تمام جوانب را رعایت کنند به طوری که خانم باردار آگاهیهای لازم در مورد اثر داروها بر جنین، رژیم غذایی و کنترل سیستم بهداشتی بدن و اطلاعات در خصوص تولد نوزاد سالم را بدست آورند.

به گفته وی شیوع رفتارهای جنسی در بین جوانان و نوجوانان از معضلاتی است که باید به آن توجه ویژه شود تا جامعه به انحطاط و نابودی کشیده نشود.

ناظر ادامه داد: به گفته روانشناسان چهار نوع خانواده با سبک‌ها و رفتارهای متفاوت وجود دارد که هرکدام فرزندان متفاوتی را به جامعه تحویل می دهند که خانواده های سختگیر که برای فرزندان خود تعیین تکلیف می کنند فرزندانی بی اعتماد، بدبین و لجباز به جامعه راه پیدا می کنند دسته اول این خانواده ها هستند.

این روانشناس در تشریح دسته دوم خانواده ها گفت: خانواده های آسان گیر به بچه های خود آزادی مطلق می دهند و والدین فقط نقش تدارکات و مهیا کردن مطالبات وی  را دارند که نتیجه این خانواده فرزندانی کم طاقت، زودرنج و حساس با توقعات و انتظارات بالا هستند.

ناظر دسته سوم خانواده ها را خانواده های رها کننده و طردکننده عنوان کرد که به دلیل مسئولیتهای شغلی پدر و مادر و یا درگیری‌ها و نزاعهای والدین، فرزندانی دارای ویژگیهای بی اخلاقی ، کمبود محبت و بی تفاوت نسبت به مسائل وارد جامعه می شوند.

وی دسته چهارم را خانواده های موفق اعلام کرد و گفت: این دسته خانواده های با نفوذ هستند که مسئولیت و حق تصمیم گیری را به خود فرزند واگذار می‌کنند و در همان حال معایب و فواید کار را برای فرزند توضیح می دهند و تصمیم گیری نهایی با خود فرزند است.

ناظر تبیین کرد: این خانواده ها بر امور فرزند به صورت خیرخواهانه و رفاقتی نظارت می کنند و در صورت بروز خطایی از فرزند او را سرزنش نمی کنند بلکه زیرکانه با وی صحبت می کنند و او را از اشتباهش مطلع می سازند.

این روانشناس تاکید کرد: این خانواده ها برای تحکیم بنیان خانواده سه واکسن روانشناختی محبت، آگاهی و رفاقت خانوادگی را به فرزندان خود تزریق می کنند تا فرزندان در جامعه بتوانند با انحطاط فرهنگی مقابله کنند.

کد خبر 2206174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha