۶ شهریور ۱۳۸۴، ۱۲:۴۹

عضو كميته كشوري مبارزه با بيماري ايدز در گفتگو با "مهر" هشدار داد:

الگوي ابتلا به ايدز بسرعت در حال تغيير است // ايدز از برنامه هاي وزارت بهداشت پيشي گرفته است

الگوي ابتلا به ايدز بسرعت در حال تغيير است // ايدز از برنامه هاي وزارت بهداشت پيشي گرفته است

عضو كميته كشوري مبارزه با بيماري ايدز گفت: بيشترين راه انتقال بيماري ايدز در كشور مربوط به اعتياد تزريقي بوده كه شدت آن به علت انجام فعاليت هاي مفيداز سوي مسوولان هم اكنون رو به كاهش نهاده است ، اما مسوولان ذيربط بايد تغيير اين بيماري از طريق تماس هاي جنسي را جدي بگيرند .

دكتر مينو محرز در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اينكه اعتياد تزريقي همچنان در صدر علل راههاي انتقال بيماري ايدز در كشور قرار دارد، افزود: راه انتقال بيماري ايدز در حال حركت به سوي تماس جنسي است ، چون امروزه اغلب مبتلايان به ايدز را همسران يا شركاي جنسي كساني كه داراي رفتار پرخطر بوده اند، تشكيل مي دهند و بسياري به علت عدم آگاهي و اهميت به اين مسائل از ابتلاي خود به اين بيماري خبر ندارند بنابراين با ازدواج، همسر خود را مبتلا مي كنند.

وي اظهار داشت: هم اكنون روند ابتلا به اين بيماري بدون سر وصدا در حال پيشرفت است بدون اينكه حتي كسي آن را احساس كند بنابراين بسياري از زوج هاي جوان پس از ازدواج متوجه مي شوند كه هر دو مبتلا هستند.

دكتر محرز تصريح كرد: سرعت ويروس ايدز از سرعت عملكرد مسوولان در خصوص مبارزه با اين بيماري در كشور بيشتر است، بنابراين اين نگراني وجود دارد كه بيماري ايدز در ايران نيز مانند برخي از كشورها از كنترل خارج شود و در صورت خروج از كنترل ديگر نمي توان كاري كرد .

وي ادامه داد: زمان ارائه آموزش به مردم در خصوص پيشگيري از بيماري ايدز بسيار مهم است چون اگر به افراد در دوران كودكي و نوجواني آموزش هاي لازم ارائه نشود ، نوجوانان به رفتارهاي پرخطر عادت مي كنند و در اين صورت ديگر نمي توان به راحتي آنها را از اين رفتارها بازداشت .

دكتر محرز گفت: آموزشهاي لازم به افراد در سنين پايين تر موجب مي شود كه اين افراد بتوانند در مقابل رفتارهاي پر خطر و معضلات اجتماعي جامعه خود را حفظ كنند اما اين فعاليت ها در كشور به ميزان كافي و مناسب انجام نشده به گونه اي كه ارائه اين آموزش ها هنوز به صورت جدي در مدارس مورد اهميت قرار نگرفته است.

کد خبر 223124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha