۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۵۵

معادن و فلزات در فلات ایرانیان سهامدار شد

معادن و فلزات در فلات ایرانیان سهامدار شد

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان از اتحاد استراتژیک این مجموعه با هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نجمی هاشمی فشارکی در جمع خبرنگاران، از مشارکت این مجموعه با بزرگترین هلدینگ معدنی بورس، سخن گفت و افزود: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 10 درصد از سهام شرکت 23 میلیارد تومانی فلات ایرانیان را خریداری کرده و همچنین در اصلی‌ترین شرکت زیرمجموعه فلات یعنی کک طبس سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و 51 درصد از این شرکت ارزنده را تحت تملک خود در آورده است.

به گفته وی؛ با ورود سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان بزرگترین هلدینگ معدنی بورس به ترکیب سهامداران عمده فلات ایرانیان و همچنین کک طبس، این مجموعه دارای یک شریک استراتژیک می‌باشد که می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای این مجموعه و سایرذینفعان باشد.

وی درباره شرکت کک طبس توضیح داد: کارخانه کک سازی طبس از ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن کک متالوژی و 32 مگاوات انرژی الکتریکی (در فاز نخست) برخوردار است که با سرمایه‌گذاری کمی قابل تبدیل به 600 هزار تن می‌باشد که البته با توجه به استراتژیک بودن محصول کک متالورژی جهت تولید فولاد از روش کوره بلند، ظرفیت نهایی این کارخانه بر اساس تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن کک متالورژی طراحی و زیرساخت ها اجرا شده است.

این مقام مسئول در هلدینگ معدنی فلات افزود: مطالعات و طراحی شرکت کک طبس که نزدیک به دو سال به طول انجامید، ابتدا بر اساس طرح های موفق اجراء شده در کشورهای آلمان، جمهوری چک، اکراین، روسیه، ترکیه، آمریکا، استرالیا، ویتنام، هندوستان و چین انجام شد و نهایتا روش بازیافت حرارتی (Heat Recovery) با بهره گیری بهینه از ذغال های کک شو، نیمه کک‌شو، حرارتی و آنتراسیت و بر پایه تکنولوژی شرکت SUN COKE آمریکا انتخاب و عملیات اجرایی آن از دو سال پیش و توسط یک کنسرسیوم چینی آغاز گردید.

وی سرمایه کک طبس را 320 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این پروژه برای ایجاد واحد کک سازی با ظرفیت 450 هزار تن حدود دو هزار میلیارد ریال و برای نیروگاه بازیافت حرارتی با ظرفیت 32 مگاوات حدود 650 میلیارد ریال می‌باشد؛ حال آن که نرخ بازگشت سرمایه گذاری پروژه (IRR) آن حدود 51 درصد است. علاوه بر آن، این پروژه می تواند برای 300 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کند.

نجمی هاشمی فشارکی در برابر این سوال که واحد کک طبس دارای چه مشخصاتی است و اساسا اهمیت این شرکت در چیست؟، عنوان کرد: مجموع نیاز کشور به کک سالانه بالغ بر 3 میلیون تن است که حدود نیمی از آن توسط ذوب آهن مصرف می شود؛ در این بین سهم صنایع متفرقه فولاد حدود یک میلیون تن، کوره‌های قوس الکتریکی و فرو آلیاژها هرکدام 200 هزار تن و ریخته گری‌ها حدود 100 هزار تن است. این درحالی است که پیش‌بینی می شود برای سال 93، حدود یک میلیون و 300 هزار تن از کک مورد نیاز کشور توسط ذوب آهن اصفهان تولید شود.

وی اضافه کرد: 400 هزار تن از این نیاز را کارخانه زرند کرمان تولید می کند، برای کارخانۀ کک طبس نیز از نیمه دوم سال 93 تولید سالانه 450 هزار تن پیش‌بینی کرده ایم که می تواند در سال 94 به 600 هزار تن و در سال های بعد به یک میلیون و 200 هزارتن افزایش یابد؛ ضمن آن که شرکت زرند پاسارگاد نیز 400 هزار تن کک برای سال 93 پیش بینی تولید دارد.

به گفته وی؛ در سال 91 به دلیل به ظرفیت نرسیدن کک سازی ذوب آهن و عدم راه اندازی باطری های در دست تعمیر ذوب آهن و عدم بهره برداری کک طبس، در حدود 850 هزار تن کک از طریق واردات تامین شده است؛ بر این اساس به تولید رسیدن کک طبس در سال 93 می تواند نقشی اساسی در تامین نیاز بیش از سه میلیون تنی کشور به این ماده معدنی حیاتی داشته باشد.

نجمی هاشمی فشارکی در برابر این سوال که کک طبس در چه مرحله‌ای از پیشرفت فیزیکی قرار دارد؟، ابراز داشت: در حال حاضر 38 هزار تن ماشین آلات و تجهیزات خارجی در محل زمین این شرکت مستقر شده و در حال نصب است. هم‌چنین فعالیت های ساختمانی پروژه در حال اجرا می‌باشد و در صورت تامین منابع مالی لازم که عددی در حدود 350 میلیارد ریال است ظرف شش ماه می‌توان شاهد به تولید رسیدن کک متال در شرکت کک طبس بود. منابع مذکور طی توافقات صورت گرفته، قرار است از سوی سهامداران و بانک توسعه صادرات تأمین شود.

وی در بیان اهمیت تولید کک در داخل کشور گفت: کک قلب تپنده فولاد کشور است به طوری که ذوب آهن در سال 91 بابت واردات یک کشتی کک متال، 13 تا 15 میلیون یورو هزینه کرده است؛ در واقع آمار گمرک بیانگر آن است که در سال 91، کک متال با اختصاص رقمی بالغ بر 700 میلیون یورو بعد از گندم، دارو و آهن آلات چهارمین رقم بزرگ وارداتی ارز کشور را به خود اختصاص داده است؛ بر این اساس، کک صنعت مهم و استراتژیکی است که شرکت فلات ایران و شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به آن ورود یافته‌اند.

وی درباره دسترسی کک طبس به ذغال سنگ گفت: در منطقه ای که کک طبس واقع شده است برآورد می شود که شش میلیارد تن ذغال سنگ کشف شده وجود دارد و 12 میلیارد تن نیز ذخیره برآوردی ماست؛ حال آن که انرژی هر تن ذغال سنگ معادل 5 بشکه نفت است یعنی ما از لحاظ ذخایر انرژی در منطقه طبس چیزی در حدود 30 میلیارد بشکه نفت نهفته‌شده داریم که می‌تواند به عنوان انرژی جایگزین مورد توجه قرار گیرد، انرژی جایگزینی که هم اکنون در دنیا به طور جدی مورد توجه است و در واقعیت در حال گرفتن جایگاه سوخت کلیدی رایج یعنی نفت است.

وی گفت: تا این لحظه در کک طبس حدود هزار و 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و پس از راه‌اندازی فاز نخست کارخانه، برای افزایش ظرفیت به 600 هزار تن و همچنین ساخت نیروگاه 32 مگاواتی به عددی در حدود هزار میلیارد ریال نقدینگی نیاز است. ورود شرکت کک طبس به بازار پایه فرابورس برنامه ریزی شده است و بنا داریم تا پس از به بهره برداری رسیدن این شرکت، کک طبس را به فرابورس ایران وارد کنیم.

وی درباره دیگر زیرمجموعه های سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان توضیح داد: شرکت کانسرام تولیدکننده پیش‌ساخته‌های سبک (AAC)، یکی از زیرمجموعه های فلات است که اخیرا سرمایه خود را تا 65 میلیارد ریال افزایش داده است. این شرکت نیز جزء پروژه های خوب فلات است و با بهره‌برداری از معدن سیلیس (جهت تأمین حداقل 70 درصد ماده اولیه)، به تولید بتن های پیش ساخته سبک ساختمانی می پردازد. تولیدات این شرکت نیز به دلیل ارزان بودن و عدم برخورداری از مشکل خوردایش با استقبال بسیار بالایی در جهان مواجه شده است و به تازگی هم استفاده از آن در ایران در حال رواج است.

وی گفت: این پروژه که با مشارکت بنیاد برکت کلید خورده است، می تواند هزار متر مکعب در روز بتن پیش‌ساخته (مشابه محصولات برند هبلکس) تولید کند که از حاشیه سود بالایی برخوردار است، ضمن آن که این محصول مهم و استراتژیک از فاکتورهای لازم همچون ضد زلزله بودن و کنترل انرژی نیز برخوردار است.

مدیرعامل فلات ایرانیان در ادامه به شرکت سیمان طبس گلشن اشاره کرد و گفت: این شرکت بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و دارای 5 هزار سهامدار حقیقی و حقوقی است و فلات ایرانیان در این شرکت هم شریک بنیاد برکت است. اما نکته مهم در مورد سیمان طبس این است که در حال حاضر قسمت انتهایی خط تولید سیمان (آسیاب سیمان) ساخته شده است و بزودی کارخانه آماده تولید روزانه 650 تن سیمان از کلینکر می‌باشد. ضمن آن که این شرکت تامین کننده بخشی از مواد اولیه کانسرام (حدود روزی 100 تن) هم هست. باتوجه به در اختیار داشتن معدن، برنامه بعدی شرکت سیمان طبس راه‌اندازی بخش اول خط تولید است چرا که دربرگیرندۀ ارزش افزودۀ بالاتری می‌باشد.

وی از شرکت مهندسین مشاور پاراو و بازرگانی افق فلات ایرانیان به عنوان دیگر شرکت های زیر مجموعه گروه فلات ایرانیان یاد کرد و گفت: شرکت کربنات کلسیم آهوان در دامغان نیز که تولید کننده کربنات کلسیم رسوبی است یکی دیگر از زیر مجموعه‌های فلات است که نوع بهداشتی آن در صنایع دارویی و غذایی و نوع صنعتی آن در صنایع حجم دهنده کاربرد فراوانی دارد. البته فلات ایرانیان قصد دارد این شرکت را به مزایده بگذارد تا بتواند به فعالیت های اصلی خود برسد.

در همین حال، مرتضی علی اکبری مدیر مالی و اقتصادی سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات خبر سرمایه گذاری این هلدینگ در فلات ایرانیان را تایید کرد و گفت: پس از سهامداری 51 درصدی در کک طبس، 10 درصد از سهام فلات ایرانیان را خریداری کرده ایم تا بتوانیم از پتانسیل های بالقوه این شرکت در آینده بهره مند شده و نقش بیشتری در صنعت کلیدی تولید کک در کشور داشته باشیم. لازم به ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن سنگ آهن و کک، می‌تواند در آینده نقش پررنگی در صنعت فولاد کشور ایفا کند.

کد خبر 2231879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha