۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۳۶

کنسرت گروه لیان درشیراز/

همنوایی سازهای آذری و استرالیایی با لهجه بوشهری/ وقتی موسیقی شیرازی با نی انبان نواخته شد

همنوایی سازهای آذری و استرالیایی با لهجه بوشهری/ وقتی موسیقی شیرازی با نی انبان نواخته شد

شیراز – خبرگزاری مهر: گروه موسیقی "لیان" بوشهر که آهنگهای منطقه جنوب کشور را اجرا می کنند در کنسرت دوشنبه شب خود در شیراز نه تنها سازهای آذری و استرالیایی را با ریتم بوشهری همنوا کرد بلکه موسیقی بومی شیراز را نیز با نی انبان نواخت.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه شب برای دوستداران موسیقی به ویژه موسیقی نواحی مختلف کشور، شبی با لهجه جنوب بود، گروه موسیقی لیان که قطعاتی از موسیقی جنوب کشور به ویژه موسیقی بوشهری را اجرا می کند دوشنبه شب در دو سانس به اجرای برنامه پرداخت.

اجرای موسیقی گروه لیان در جنشواره موسیقی فجر شیراز، این بار کمی لهجه شیرازی و همچنین همنوایی سازهای آذری و استرالیایی را نیز داشت.

اولین سانس اجرای این گروه از ساعت 19 شروع شد، اولین قطعه ای که گروه لیان اجرا کرد موسیقی بوشهر بود و بعد از خوشامد گویی به حضار، محسن شریفیان سرپرست گروه لیان از مردم خواست این بار آنها گروه را آموزش بدهند زیرا می خواست یک قطعه واسونک شیرازی را اجرا کند که مورد استقبال و تشویق تماشاچیان قرار گرفت.

وی قطعه "یارمبارک بادا" شیرازی را با نوای نی انبان تلفیق کرد و مردم را با این قطعه به وجود آورد.

شریفیان در ادامه راه از نوازنده های سازهای استرالیایی و آذری نیز بهره جست و قطعاتی را با آنها اجرا کرد.

یکی از سازهایی که برای مردم نیز تازگی داشت، ساز " دیجیریدو" از استرالیا  بود که شریفیان بخشی از موسیقی سنتی بوشهر را با این ساز به اجرا درآورد.

در نهایت گروه لیان با چند قطعه بومی و همچنین بداهه نوازی ساز استرالیایی و آذری در سانس اول به کار خود پایان داد و تماشاچیان دوشنبه شب را با موسیقی بوشهر اما با طعم آذری و استرالیایی و البته لهجه شیرازی به پایان بردند.

سرپرست گروه لیان در حاشبه برگزاری این کنسرت به خبرنگار مهر گفت: هنوز وضعیت انتشار آلبوم" دینگومارو" پس از گذشت یکسال مشخص نیست.

محسن شریفیان خاطرنشان کرد: این آلبوم از کارهای مورد علاقه من است که امیدوارم توسط موسسه "ایران گام" در اسفندماه منتشر شود.

باید امیدوار به تحولات وزارت ارشاد باشیم

وی با اشاره به اینکه آلبوم "دینگومارو" مجوزهای مورد نیاز را اخذ کرده، افزود: باید امیدوار باشیم به تحولاتی که در وزارت ارشاد رخ داده است.

شریفیان تجربه انتشار آلبوم "لیوا" با همکاری گروه موسیقی دارکوب را با رویکرد موسیقی بومی ایران دانست و گفت: آنچه که مردم از این موسیقی فیوژن استقبال کردند نشان دهنده علاقه آنها به این گونه موسیقی است که امیدوارم با این رویکرد، دارکوب در دیگر عرصه های موسیقی بومی ایران موفق ظاهر شود.

وی کافی نبودن امکانات برای مشارکت با گروه های موسیقی خارج از کشور در تولید موسیقی فیوژن را برشمرد و خاطرنشان کرد: محدودیت هایی از قبیل ویزا و امکانات سفر این اجازه را به گروه نمی دهد تا در این حیطه به تولید موسیقی تلفیقی بپردازد.  اما هرجا که فرصتی باشد این کار را انجام می دهیم چراکه دوست داریم موسیقی ایران به ویژه بوشهر را به دنیا معرفی کنیم که یکی از این راه ها موسیقی فیوژن و مشارکت با گروه های موسیقی خارجی است.

همنوایی سازهای آذری و استرالیایی با لهجه بوشهری

شریفیان که در کنسرت شامگاه دوشنبه با به همکاری گرفتن دو هنرمند غیر بومی بوشهر مخاطبان گروه لیان را شگفت زده کرد درباره بکار گیری نقاره به نوازندگی وحید اسدالهی و ساز بومیان استرالیا به نام "دیجیریدو" با نوازندگی پیام رونق، به خبرنگار مهر، پاسخ داد: شناسایی این هنرمندان بر می گردد به دوستی که میان ما وجود داشت که وحید اسدالهی خیلی پیشتر در ارکستر صداوسیما با او آشنا شدم که منجر به چند کار نیز شد. آشنایی با پیام رونق نیز در جریان همکاری با گروه دارکوب شکل گرفت.

سرپرست گروه لیان پیدایی ساز "دیجیریدو" همراه با هنرنمایی پیام رونق حاصل پیوندهای نزدیک موسیقی بومی ایران و دیگر نقاط دنیا عنوان کرد و افزود: این هنرمند که از نوازندگان قابل ساز یاد شده است سالها برای فراگیری این ساز در کشور استرالیا آموزش دیده است.

شریفیان با اشاره به اینکه در طول تاریخ نیز ایرانی ها با بردن ساز به زنگبار موسیقی ایرانی را گسترش دادند، خاطرنشان کرد: به هرحال این اتفاق باید می افتاد چراکه روزی از هند و چین یا استرالیا ممکن است موسیقی به ایران بیاد و در موقعیتی دیگر شاید موسیقی از آمریکای جنوبی وارد این کشور شود.

موسیقی بوشهر می تواند با موسیقی دیگر کشورها سازگاری ایجاد کند

این نوازنده "نی انبان" و "نی جفتی"، تاکید کرد: خاصیت موسیقی بوشهر این است که می تواند با سازها و جنس موسیقی بومی دیگر کشورها سازگاری ایجاد کند که همین موجب مانگاری و پویایی موسیقی ما شده و این کار تازه ای نیست که من یا گروه لیان نخستین بار انجام داده باشد.

شریفیان درباره برنامه های آینده ی گروه لیان، گفت: تنها باید امیدوار باشیم. اما تا پایان امسال اجراهای متفرقه با دیگر گروه ها داریم که ازجمله آنها کنسرت گروه لیان در تهران است. در کنار این ها چند اجرای دیگر نیز به زودی اطلاع رسانی می شود.

وی موسیقی بوشهر را در یک کلام خلاصه کرد و گفت: موسیقی بوشهر، موسیقی زندگی است. ما روی صحنه با این موسیقی زندگی می کنیم چراکه قبل از اینکه ساز بزنیم زندگی می کنیم.

وی در پاسخ به  سوال خبرنگار مهر درباره استقبال مردم در جریان جشنواره های موسیقی فجر از جمله در شیراز، خاطرنشان کرد: خوشبختانه گروه لیان همواره مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. شیراز از آن جهت که بالاخره هم مردم خون گرمی دارد و هم قرابت های خیلی زیادی با مردم بوشهر دارند گروه لیان را مورد استقبال قرار می دهند که دلیل استقبالشان هم علاقه ایست که به موسیقی دارند.

نمی شود موسیقی را از مردم شیراز جدا کرد

شریفیان  که با اجرای یکی از واسونک های شیرازی با نام "یار مبارک بادا" مخاطبان کنسرت گروه لیان را به وجد آورده بود، با اشاره به اینکه شیرازی ها موسیقی را دوست دارند، افزود: نمی شود موسیقی را از مردم شیراز جدا کرد چراکه این کار سخت است.

سرپرست گروه لیان کیفیت سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز را ستودنی عنوان کرد و گفت: شیراز خیلی قوی تر و توانمندتر از جاهای دیگر جشنواره را برگزار می کند که این در استقبالی که از گروه ها می شود یا پذیرایی که صورت می گیرد، نظمی که در برگزاری مراسم دارند و استقبالی که مردم از کنسرت ها می کنند یا تبلیغاتی که جشنواره در شیراز دارد که برای هر کنسرت پوستر جداگانه منتشر می کند همه اینها مولفه هایی است که مشخصه جشنواره موسیقی فجر شیراز است.

وی خاطرنشان کرد: این به معنی آن نیست که برگزارکنندگان جشنواره را در تهران مورد نقد قرار دهم بلکه این حق را دارم به عنوان کسی که از دوره نهم در جشنواره موسیقی فجر در تهران حضور داشته ام در مقایسه با بیست دوره ای که در تهران شاهد جشنواره بوده ام عنوان کنم شیراز بسیار قوی عمل کرده و این، جای تقدیر دارد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز شامگاه سه شنبه با بداهه نوازی پیمان یزدانیان و حسام اینانلو در کنسرت "دیالوگ" همراه خواهد شد. در این کنسرت که از جمله آثار درخشان بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر است هنر بداهه نوازی با هنرنمایی دو آهنگساز که در رشته های نوازندگی پیانو، موسیقی فیلم و نوازندگی کمانچه مهارت دارند در قالب پروژه ی دیالوگ ارایه می شود.

این درحالیست که در حاشیه جشنواره موسیقی فجر شیراز، ساعت 16 سه شنبه 29 بهمن جاری فیلم های "بن بست"، مستندی درباره زنده یاد بابک بیات کاری از مصطفی شیری و "بی همگان" به کاگردانی طیب نجفیان به نمایش گذاشته می شود که به این ترتیب بخش نمایش فیلم های مستند موسیقی دهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز به پایان می رسد.

کد خبر 2238631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha