۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷

مکاری بهار در گفتگو با مهر مطرح کرد:

شهرستان بهار با کمبود واکسن تب مالت مواجه است

شهرستان بهار با کمبود واکسن تب مالت مواجه است

بهار- خبرگزاری مهر: رئیس دامپزشکی شهرستان بهار با اشاره به اینکه در این شهرستان با کمبود واکسن تب مالت مواجه هستیم، افزود: تا کنون درصد بالایی از دامهای شهرستان علیه تب مالت واکسینه شده اند که پیش بینی می شود تا پایان سالجاری نیز واکسیناسیون 10 درصد دیگر از دامها انجام شود.

امیر حسین مکاری بهار در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در سالجاری در شهرستان بهار 65 هزار رأس دام واکسینه شده است، اظهار داشت: اداره دامپزشکی شهرستان در سالجاری بمنظور پاکسازی دامهای شهرستان از بیماری تب مالت نسبت به واکسیناسیون دو هزار و 412 رأس گوساله، دو هزار و 227 رأس بز،هفت هزار و 176 رأس گاو و 17 هزار و 620 رأس گوسفند اقدام کرده است.

مکاری بهار با بیان اینکه تمام دامداریهای صنعتی شهرستان بهار از تب مالت پاک هستند، افزود: در دو سال اخیر هیچ موردی از تب مالت در دامداریهای شهرستان مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی براینکه منشأ شیوع فعلی تب مالت در شهرستان بهار از کجا است، گفت: شیوع بیماری تب مالت در سطح شهرستان بیشتر از دامداریهای خانگی نشأت می گیرد.

مکاری بهار افزود: واکسیناسیون در دامداریهای خانگی هم توسط دامپزشکی صورت می گیرد ولی به علت کمبود نیرو و اعتبار لازم توان واکسینه تمامی دامهای نگهداری شده در دامداریهای خانگی در شهرستان وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا نظارت بر دامداریهای صنعتی نیز منوط به تامین اعتبار است، اذعان داشت: جمعیت دامهای موجود در دامداریهای صنعتی شهرستان دو هزار و 500 رأس است که به طور مرتب توسط اداره دامپزشکی واکسینه و تست کشتار می شود و فقط دامداریهای خانگی هستند که به علت تعداد زیاد و کمبود اعتبار لازم این ارگان قادر به تحت پوشش درآوردن کامل آنها نیست.

شهرستان بهار با کمبود واکسن تب مالت مواجه است

مکاری بهار با اشاره به اینکه در شهرستان با کمبود واکسن تب مالت مواجه هستیم، افزود: تا کنون درصد بالایی از دامهای شهرستان واکسینه تب مالت شده اند که پیش بینی می شود که تا پایان سالجاری نیز واکسیناسیون 10 درصد دیگر از دامها نیز انجام شود.

وی با بیان این مطلب که روستاهای درگیر بیماری تب مالت در شهرستان در اولویت واکسیناسیون هستند، اذعان داشت: از آنجا که بیشترین آلودگی شهرستان به دامداریهای خانگی شهرستان مربوط می شود لذا اداره دامپزشکی با وجود کمبود نیرو و اعتبار، این دامداریها را در اولویت واکسیناسیون قرار داده است.

طی سه ماهه اخیر سال جاری تب مالت در شهرستان بهار افزایش یافته است

مکاری بهار با اشاره به اینکه در سه ماهه اخیر سالجاری بیماری تب مالت به علت زایمانهای دامها در شهرستان افزایش یافته است، اظهار داشت: دامپزشکی شهرستان در راستای کاهش شیوع تب مالت از دامداریهای خانگی نسبت به آموزش چهره به چهره روستائیان اقدام کرده است تا دامداران روستایی را از طریقه انتقال این بیماری آگاه سازد.

وی همچنین افزود: این ارگان در سالجاری در راستای کاهش بیماری تب مالت نسبت به آموزش هزار و 324 نفر از دامداران و مسئولان کشتارگاههای شهرستان بهار اقدام است تا آنها را با روشهای شیوع و جلوگیری از انتقال بیماری تب مالت آشنا سازد.

وی افزود: اداره دامپزشکی شهرستان حتی در خصوص سقط جنین نیز دامها را در دامداریهای صنعتی مورد بررسی قرار می دهد.

کد خبر 2238802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha