۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۷:۲۱

چوگان:

حفظ گونه های نباتات در گرو استفاده کاربردی از منابع ژن گیاهی کشور است

حفظ گونه های نباتات در گرو استفاده کاربردی از منابع ژن گیاهی کشور است

کرج - خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال کشور با تاکید بر لزوم استفاده کاربردی از منابع ژن گیاهی کشور گفت: اگر نتوانیم از این ذخایر به نحو احسن استفاده کنیم بانک ژن گیاهی کاربری واقعی خود که همان حفظ گونه های نباتات کشور است را از دست داده و تنها به محلی برای ذخایر ژن های گیاهی تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رجب چوگان پیش از ظهر امروز در گردهمایی سالانه بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر برگزار شد، با بیان اینکه طی سه دهه گذشته اقدامات مناسبی در حوزه جمع آوری و ثبت ذخایر ژنتیکی کشور انجام شده، اظهار داشت: بانک ژن گیاهی از سرمایه های اصلی هر کشور محسوب می شود که رشد و توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: بانک ژن گیاهی کشور در حال حاضر از جایگاه خوبی در خاورمیانه برخوردار است و یکی از غنی ترین بانک ها در میان کشورهای منطقه محسوب می شود.

چوگان با اشاره به اینکه افزایش ذخایر ژن گیاهی در کشور منجر به جمع آوری موردی ذخایر در طول چند سال گذشته شده افزود: جمع آوری موردی ذخایر ژن گیاهی به این معناست که تا کنون ژن اکثر گیاهان کشور جمع آوری و به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال کشور در ادامه بر استفاده از یافته های بخش تحقیقات ژنتیک تاکید کرد و گفت: اطلاعاتی که مورد بهره وری قرارنگیرد و جنبه کاربردی نداشته باشد نتیجه ملموسی نخواهد داشت.

چوگان با تاکید بر لزوم استفاده کاربردی از منابع ژن گیاهی کشور افزود: اگر نتوانیم از این ذخایر به نحو احسن استفاده کنیم بانک ژن گیاهی کاربری واقعی خود که همان حفظ گونه های نباتات کشور است را از دست داده و تنها به محلی برای ذخایر ژن های گیاهی تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: با ثبت دقیق تر منابع ژنتیکی می توان باید به سمت  ارتقای کمی و کیفی ذخایر این بانک  گام برداشت.

وی کمبود اعتبار را از مشکلات اساسی بخش تحقیقات این موسسه برشمرد و از دولت خواست راه حلی اساسی برای رفع این مشکل بیندیشد.

چوگان گفت: با توجه به محدودیت های موجود اولویت بندی اهداف و پیگیری  طرح های تحقیقاتی مهمتر باید در دستور کار این بخش قرار گیرد.






 

کد خبر 2242455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha