۱۳ شهریور ۱۳۸۴، ۸:۴۷

رشته هاي علوم پايه پزشكي در نظام پزشك سالار وزارت بهداشت مهجور مانده اند // متخصصان علوم پايه پزشكي به شهروندان درجه دو نظام سلامت تبديل شده اند

رشته هاي علوم پايه پزشكي در نظام پزشك سالار وزارت بهداشت مهجور مانده اند // متخصصان علوم پايه پزشكي به شهروندان درجه دو نظام سلامت تبديل شده اند

مدير دفتر ارتباط دانشگاه و صنعت دانشگاه علوم پزشكي شيراز درخصوص بي توجهي به رشته هاي علوم پايه پزشكي در دانشگاه هاي علوم پايه پزشكي گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي دچار پزشك سالاري هستند بطوريكه حتي امكانات بيشتر و وسيع تر در اختيار دانشكده هاي پزشكي، داروسازي و دندانپزشكي قرار مي گيرد و كمتر به دانشكده هايي همچون بهداشت توجه مي شود.

دكتر عليرضا چوبينه در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي "مهر" افزود: با وجود اينكه رسالت اصلي وزارت بهداشت پيشگيري است اما نگرش درماني حاكميت بيشتري دارد، البته اين به آن معنا نيست كه درمان اهميت كمتري داشته باشد اما بهداشت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد در حالي كه ما مي بينيم نگرش درماني در تربيت نيروي انساني نيز موثر است.

وي تصريح كرد: امروزه در دنيا استراتژي پيشگيري به عنوان استراتژي يك جامعه سالم مطرح و درمان نيز در كنار آن اهميت خاص خود را دارد اما متاسفانه در كشور ما به يك بخش بيش از ديگر بخش ها توجه مي شود.

چوبينه خاطرنشان كرد: اين بي توجهي تا اندازه اي است كه برخي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شيراز حتي مكان دانشكده بهداشت را هم نمي دانند، البته اين مشكل تا حدودي به افراد فعال در حوزه بهداشت و متخصصين علوم پايه پزشكي باز مي گردد زيرا ما نتوانسته ايم اين رشته ها را به خوبي به جامعه معرفي كنيم اما بايد ميدان اين كار را هم وجود داشته باشد، درواقع ما به شهروندان درجه دو نظام سلامت تبديل شده ايم.

وي اظهار داشت : در اين زمينه اگر از مسئولين وزارت بهداشت سوال شود، وجود اين گونه تبعيض ها را رد مي كنند اما عملكرد آنها گونه ديگري را نشان مي دهد زيرا بازهم امكانات وسيع تر و حتي فضاي آموزشي بيشتر در اختيار دانشكده هاي پزشكي قرار مي گيرد.

مدير دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه، دانشگاه علوم پزشكي شيراز بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم را يكي از راهكارهاي رفع اين معضل دانست و افزود: رشته هاي علوم پايه پزشكي بسيار مظلوم واقع شده اند و در صورت اين ادغام اميد آن است كه به اين رشته ها بهتر پرداخته شود.

وي يادآور شد: كارهاي تحقيقاتي جدي و بيشتري در حوزه علوم پايه پزشكي انجام گرفته است و كسب دكتري در اين رشته ها كار چندان ساده اي نيست، اما به نظر مي رسد كمتر اتفاق افتاده است كه در سطح مسئولين وزارت بهداشت افراد متخصص در رشته هاي غير پزشكي و غير بالبيني مسووليت را بر عهده گرفته باشند.

چوبينه تأكيد كرد: به طور مثال در استان فارس كه استان بزرگي است با وجود تعداد بسيار زياد متخصصين داخلي، دندانپزشك و متخصص قلب و عروق اما تعداد متخصصين تغذيه و يا بهداشت شغلي يا بهداشت محيط بسيار ناچيز است. 

کد خبر 225680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha