۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

گزارش خبری مهر/

افتتاح نمایشگاه هادی ضیاءالدینی در سنندج/ متاثر از وضعیت جامعه نقاشی می کشم

افتتاح نمایشگاه هادی ضیاءالدینی در سنندج/ متاثر از وضعیت جامعه نقاشی می کشم

سنندج - خبرگزاری مهر: در آستانه سال نو و طی مراسمی با حضور جمعی از فعالان فرهنگی استان کردستان و مدیران ادارات و سازمان های دولتی این استان، نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرمند برجسته و نام آشنای ایرانی هادی ضیاءالدینی در نگارخانه ارشاد اسلامی سنندج برپا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی ضیاء الدینی نقاش برجسته ایرانی در سال 1335 در سنندج به دنیا آمده است و از همان دوران کودکی به هنر نقاشی علاقمند می شود و شروع به فعالیت در این عرصه می کند.

این هنرمند نقاش ایرانی در سال 1356 وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران می شود تا  آموزش این هنر را هم به  صورت آکادمیک پیگیری کند.

هادی ضیاء الدینی اکنون نامی آشنا برای تمامی دوستداران هنر نقاشی و مجسمه سازی در ایران اسلامی و حتی خارج از مرزهای کشور است.

این هنرمند برجسته از سال 54 تاکنون در 13 کشور خارجی شامل آمریکا، انگلیس، سوئیس، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، کویت، سوریه، عراق، چین و غیره و اکثر شهرهای ایران اقدام به برپایی نمایشگاه نقاشی کرده  است.

ضیاءالدینی علاوه بر نقاشی مجسمه ساز چیره دستی نیز هست و در زمینه مجسمه سازی هم آثار متعدد فراوانی توسط این هنرمند بزرگ ساخته و دراستان های مختلف کشور و حتی خارج از کشور نصب شده که  از جمله آنها می توان به پیکره «چوپان» در پارک آبیدر سنندج، پیکره «آزادی» با ارتفاع شش متر در میدان آزادی سنندج،پیکره «لذت رهایی» در میدان پارک کودک اصفهان،پیکره «مستوره اردلان»  در پارک یکی از شهرهای اقلیم کردستان عراق اشاره کرد.

متاثر از وضعیت جامعه نقاشی می کشم

هادی ضیاء الدینی  در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه خود در گفتگو با خبرنگار مهر به میزان استقبال کشورهای خارجی که نمایشگاه در آنجا برپا کرده اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجا که از نظر موضوع و هم در باب تصاویر در آثار من و اکثر نقاشان ایرانی تفاوت هایی نسبت به اثار نقاشان خارجی به ویژه اروپایی ها و امریکایی ها وجود دارد لذا مردم این کشورها به دلیل تازگی و جذابیتی که در این آثار می بینند استقبال خوبی هم از نمایشگاه های نقاشان آسیایی می کنند.

وی به بیان نقاط ضعف و اشکال در نمایشگاه های کشورهای غربی پرداخت و بیان کرد: در این کشورها بیشتر افراد متخصص حوزه هنر به ویژه نقاشی به بازدید نمایشگاه ها می روند و اکثر افراد روی رشته خود متمرکز هستند.

وی ادامه داد: ولی در ایران انرژی برای شناخت و آشنایی با عرصه های متفاوت بسیار بیشتر از سایر کشورهاست و این مهم نقطه قوت موجود در کشور ماست.

این هنرمند کردستانی عنوان کرد: ارتباط حسی که ایرانی ها با آثار نقاشی پیدا می کنند بسیار عمیق تر و بهتر از مردم سایر کشورهاست.

ضیاء الدینی در خصوص آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار داده است، گفت: من ابتدا تصمیم نمی گیرم که به عنوان نمونه تصویر یک مرد یا زن را غمگین یا شاد بکشم بلکه آنچه در جامعه غالب باشد بر من نیز تاثیر می گذارد و لذا متاثر از جامعه اقدام به نقاشی می کنم.

وی افزود: اگر تصویر نقاشی شده شاد یا غمگین باشد تقصیر نقاش نیست بلکه نقاش متاثر ازوضعیت اجتماعی جامعه ی خود اقدام به کشیدن چنین تصاویری می کند.

وی اظهارداشت: بسیاری از نقاشان خود را وابسته به یک شیوه کرده و در این زمینه نقاشی می کشند ولی من شخصا به سبک و شیوه اهمیتی نمی دهم و آنچه در یک اثر هنری اهمیت دارد توانایی بازتاب سخنان مردم از این طریق است.

این هنرمند نام آشنای کرد با بیان اینکه محتوای آثار من محدود به ایران نیست، عنوان کرد: اگرچه  یک زن حامله را با لباس کردی به تصویر کشیده ام ولی دغدغه و فکر و اندوه و ناراحتی او به سراسر دنیا بر می گردد و تنها مختص به یک زن کرد نیست و مفهموم آن کلی است.

روز نخست  برگزاری این نمایشگاه همچنان که پیش بینی می شد با استقبال زیادی مواجه شد و از همان ساعات آغازین اقشار مختلف مردم برای بازدید از آثار ارزشمند استاد هادی ضیاءالدینی در نگارخانه ارشاد حضور یافتند.

 مصاحبه با این هنرمند گرانقدر کرد در چنین فضای هنری که دسته دسته مردم برای دیدن نقاشی های زیبا و دل نشین این هنرمند بزرگ و هم چنین دیدار با وی می آمدند براستی مشکل بود  چرا که هر بار با سلام و احوال پرسی دوستدارنش این گفت وگو قطع و دوباره از نو ادامه می یافت.

ضیاءالدینی موضوعات انسانی و اجتماعی را به خوبی در آثار خود به تصویر کشیده است

در این نمایشگاه وجود پیرمردی که با دقت و لذت وافری آثار ضیاء الدینی را نظاره و در مقابل هر تابلو نیز مدت زمانی زیادی توقف می کرد، توجه ام را جلب کرد.

دقت و توجه این پیرمرد نشان از تخصص و آشنایی وی با هنر داشت  و در این رابطه حدسم کاملا درست از آب درآمده بود وی علی اشرف قنبری استاد تذهیب و نگارگری بود فردی که خود نیز دستی در هنر دارد و برای دوستداران اهل هنر به ویژه در حوزه تذهیب و نگارگری چهره ای شناخته شده است.

علی اشرف قنبری در خصوص هادی ضیاء الدینی و آثارش به خبرنگار مهر گفت: براستی ضیاءالدینی هنرمندی است که در آثارش حرف های زیادی برای گفتن دارد و بی هدف کاری و اثری خلق نمی کند.

وی با اشاره به اینکه سومین نمایشگاه نقاشی هادی ضیاء الدینی است که حضور یافته استِ، ادامه داد: در هر زمان که از برپایی نمایشگاه این هنرمند برجسته آگاهی یابم با کمال میل در آن حضور پیدا می کنم چرا که دیدن چنین آثار قوی و ارزشمندی بسیار لذت بخش است.

وی اظهارداشت: ضیاءالدینی وقتی پرتره یک انسان عارف را به تصویر درآورد به خوبی می توان عرفان را در چهره آن دید و این نشان از توانمندی این هنرمند کرد دارد.

این استاد تذهیب و نگارگری افزود: هنرمندانی که دارای هدف، اصالت، فکر و انگیزه برای کارکردن هستند به موفقیت و درجه استادی می رسند که ضیاء  الدینی یکی از این هنرمندان است.

قنبری به پرتره های زن در آثار ضیاء الدینی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، اشاره کرد و اظهارداشت: از دیدگاه من که خود نیز آثاری از پرتره های مختلف زنان دارم، زن می تواند یک سمبل باشد به عنوان نمونه از آرزوهایی که نقاش با گذر عمر آنها را ازدست یا بدست آورده است.

وی عنوان کرد: یک نقاش با به تصویرکشیدن یک پرتره از زن یا مرد نماد یا مظهری را در نظر می گیرد.

وی بیان کرد: آثار به نمایش درآمده ضیاء الدینی در این نمایشگاه از نظر انتخاب رنگ، ترکیب بندی رنگ ها، گفتمان و موضوع کار با هم متفاوت اند و اصلا تکراری در آنها وجود ندارد.

این هنرمند تذهیب کار اظهارداشت: به خوبی می توان با اثار این هنرمند سنندجی ارتباط برقرار کرد و نقاش هم در زیر هیچ کدام از تابلو ها عنوانی درج نکرده تا هر بیننده ای برداشت خاص خود را از آنها داشته باشد.

قنبری عنوان کرد: ضیاءالدینی فرد اهل تحقیقی است و به خوبی موضوعات انسانی و اجتماعی را در آثار خود به تصویر کشیده است.

پوریا درویشی جوانی که هم اکنون در رشته تئاتر مشغول به تحصیل است ولی از کودکی به نقاشی علاقمند بوده و در این زمینه  نیز آثاری هم دارد، در این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: در اکثر نمایشگاه های استاد در سطح استان و گاهی هم خارج از استان حضور یافته ام ولی این بار براستی از دیدن آثارشان غافلگیر شدم.

وی ادامه داد: هر بار در آثار استاد ضیاء الدینی موضوع و مطلب تازه ای یافته ام و هیچ نمایشگاه وی مثل هم نبوده و به خوبی تنوع را می توان در آثار این هنرمند بزرگ مشاهده کرد.

نمایشگاه نقاشی هادی ضیاءالدینی حکم دانشگاه را برای نسل جوان دارد

یکی از اساتید دانشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هم در این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: ضیاء الدینی قسمت اعظم اثارش در این نمایشگاه را به پرتره و رویکردی مفهموم گرایانه اختصاص داده است.

وی که نخواست نامی از وی برده شود، اظهارداشت: پرتره های به تصویر درآمده این هنرمند به مقاطع سنی مختلف اعم از کودکی، جوانی و کهنسالی مربوط می شود.

وی عنوان کرد: به نظرم در اکثر پرتره ها سرکوب زنان و ظلم و تبعیضی که نسبت به آنها در جامعه صورت می گرفته را نشان داده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این آثار هنرمند سعی کرده با نوع رنگ کم انرژی یا پر انرژی بودن و هم چنین با نوع تاش قلم حالت های درونی اشخاص را به خوبی به تصویر درآورد.

وی اظهارداشت: بیشتر از فرم و رنگ تکرار مفهوم و محتوا را می بینم و نقاش بار دیگر به سراغ موضوع های گذشته رفته است و بهتر بود به روابط انسانی به شکلی عام تر و نه کلیشه ای نگاه و توجه می کرد.

وی بیان کرد: هنرمند باید مسائل و دغدغه های روزمره مردم را دست آویز آثار خود قرار دهد و از مفاهیم فولکلور موجود در ذهن خود تا حدودی دوری کند.

وی تغییر زاویه نگاه با تحولاتی که در جوامع شاهد آن هستیم در بین هنرمندان امری ضروری دانست و گفت: هنرمندان بزرگ همواره به دنبال گنجاندن معناهای عمیقی در آثار خود هستند و مردم نیز از آنها انتظارات بیشتری دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نسل جوان ما اکنون تشنه یادگیری اند، اظهارداشت: با وجود مطالب مذکور معتقدم برگزاری چنین نمایشگاهی از هنرمند بزرگی چون هادی ضیاء الدینی دانشگاهی برای علاقمندان به ویژه جوانان و نوجوانان است.

این نمایشگاه نقاشی از 25 اسفند ماه جاری تا 15 فروردین ماه سال آینده صبح ها از ساعت 10 الی 12 و بعدازظهرها نیز از ساعت 4 تا 7 پذیرای بازدید علاقمندان است.

کد خبر 2257949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha