۱۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲

گزارش مهر/

مسجد جامع ساوه؛ قامت افراشته اولین مساجد ایرانی/ باز شدن دربهای گنجینه معنویت هزار ساله

مسجد جامع ساوه؛ قامت افراشته اولین مساجد ایرانی/ باز شدن دربهای گنجینه معنویت هزار ساله

ساوه - خبرگزاری مهر: در منتهی الیه خیابان سلمان ساوجی، در جنوب ساوه به بنایی می رسیم که مسجد جامع ساوه از اولین مساجد ثبت شده ایرانی در منظر دیدگانت می ایستد، مسجدی که گنجینه معنویت سالیان سال مردمان این دیار را در دل خویش نهفته دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسجد جامع ساوه بالاخره پس از سالها مرمت شد و اکنون قامت افراشته و درب گشوده این مسجد کهن در شهر ساوه منتظر گردشگرانی است که گوشه ای از تفریح خود را به دیدن آثار اسلامی و مذهبی اختصاص می دهند.

مسجد جامع ساوه، از اولین مساجدی است که در ایران ساخته شد  و بیش از هزار سال قدمت دارد و گرچه در دوره های مختلف این مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت اما همچنان گنجینه هزار ساله معنویت مردمانی ست که با قبول اسلام و مذهب تشیع، آن را حلقه اتصالی بین خود و خدای خویش ساختند.

 

 

باورهای عامیانه حکایت از آن دارد که جای این مسجد در گذشته آتشکده ای بوده که با مبعث پیامبر یا ورود اسلام به ایران، آتشکده خاموش شده و جای آن مسجدی بنا شده است که بر این اساس نشان از قدمت دیرینه این مسجد دارد.

کتیبه کشف شده اثبات کننده قدمت هزار ساله

قدیمی‌ترین شیء که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در سده چهارم هجری قمری نوشته شده‌اند؛ بنابراین این مسجد حداقل ۱۰۰۰ سال قدمت دارد که در زمان حمله مغول اسیب جدی دید اما به مدد مردمان دینمدار این دیار بازسازی و مرمت شد.

مسجد جامع ساوه جزو 10 مسجد ممتاز و تاریخی کشور است که، محراب آن را کتیبه های متعدد به صورت عمودی و افقی فرا گرفته و روی آن ها به خط ثلث وکوفی سوره هایی از قرآن مجید مانند سوره شریفه "قدر"،"اخلاص" و "جمعه" گچبری شده است.

در ضلع غربی میانه شبستان ها نیز ایوان باشکوه رفیعی قرار دارد که در هر جانب آن حجره ای با درگاه تنگ وکوتاه تعبیه شده است و چنین به نظر می رسد که این حجره ها جایگاه استکان و منزلگاه کسانی بوده است که خسته از گرد راه و سفر می رسیدند و شبی را در جوار این مکان بیتوته می کردند.

 

 

این مسجد تماما خشت و گلی، دارای حياطی مستطيلی شكلی ست که گنبدی زیبا دارد و در با چند شبستان، ايوان‌ها و مناری بلند جلوه ای خاص به ساوه بخشیده است و چشم هر بیننده ای را مجذوب خویش می کند.

گچبیری کاشی کاری های این بنا چنان جذابیتی دارد که گویی در موزه تاریخ اسلام قدم میزنی و نماز می گذاری.

مسجد با گنبدی منقش به آیه های قرآن

گنبد مسجد جامع ساوه نیز دیدنی است و چون نگینی در آسمان ساوه می درخشد.

گنبدی که با 14 متر قطر و 16 متر ارتفاع.

ارتفاع ساق یا گردنه گنبد هم به چهار متر می رسد و از درون با کاشی های زیبا آراسته شده است که در موازات آن با خط بسیار نفیس و زیبایی کلمات بسم الله الرحمن الرحیم - لااله الا الله و علیه و توکلت و هو رب العرش العظیم نقش بسته است.

 

 

مسجدی که قابلیت ثبت جهانی دارد

مسجدی با چهار هزار و 200 متر مربع وسعت که در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مسجد جامع ساوه به دلیل اهمیت و حیاتی که در دوره های مختلف تاریخی داشته و سازه هایی را از هر دوره در خود دارد، قابلیت جهانی شدن را دارد و در صورت همت مسئولین و توجه بیشتر به آن میتواند در لیست های جهانی قرار گیرد و گردشگران خارجی خودر ا افزیاش دهد.

 

 

مناره بلند مسجد، جاذبه دو چندان این مسجد قدیمی

به بیرون از مسجد که می روی در گوشه شمال شرقی مسجد، مناره‌ای بلند و رفیع خودنمایی می کند که بر جذابیت مسجد از منظر گردشگران افزوده و بیننده را وادار به تماشا می کند.

مناره ای آجری مربوط به دوره سلجوقی، با 14 متر و قطر بیش از 5 متر و نقوش متنوع و اسلیمی که بر بالای آن نقش بسته است.

بنایی که برای بالا رفتن باید از پله های پیچ واپیچ داخل مناره عبور کرد.

 

مسجد جامه ساوه در میان آثار تاریخی استان مرکزی جزو آثار پربازدید به ویژه در ایام تعطیلات است، مردمانی که در سبد تفریحات خود بخشی را نیز به فرهنگ، دین،هنر و معماری کشور خویش اختصاص می دهند.

.........................

شکوفه راستین

کد خبر 2262091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha