۱۳ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴

حاشیه‌ای بر زیباسازی شهر در نوروز/

نمادهای نوروزی اراک بی‌فروغ تر از پارسال/ نمادهایی که هر یک ماجرایی در دل دارد

نمادهای نوروزی اراک بی‌فروغ تر از پارسال/ نمادهایی که هر یک ماجرایی در دل دارد

اراک-خبرگزاری مهر: نصب نمادهای نوروزی در میدان‌های اصلی شهر، چند سالی‌ست که سنت نوروزی اراک شده‌است؛ ماهی و سکه، سمنو و... در میدان‌های اصلی اراک علاوه بر تغییر حال و هوای شهر، استقبال و رغبت مسافران و رهگذرانی را پدید آورده بود. سنت نویی که امسال بی فروغ‌تر از سال‌های گذشته پرونده آن بسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، توام شدن فصل بهار با ایام شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س)، رنگ و بوی فاطمیه را در ایام نوروز و آغاز بهار طبیعت بوجود آورده و این امر موجب شده بود تا مردم مراسم عید نوروز و استقبال از بهار طبیعت را در فضایی متناسب با شان این بانوی بزرگ عالم اسلام دنبال کنند.

سنت هزار ساله دید و بازدیدهای نوروزی و عشق به ائمه اطهار آنچنان با یکدیگر گره محکمی خورده است که گویا از قبل با هم زاده شدند لذا شهادت بزرگ بانوی اسلام و آغاز سال نوی شمسی یادگار به جا مانده از جمشید با دو راه متفاوت یه هدف را دنبال می کنند آنهم چیزی جز سعادت و کمال انسان نیست.

پیروی از شیوه زندگی حضرت فاطمه (س) به عنوان کاملترین الگوی زنان عالم سعادت را در هر دو عالم برای پیروانش به همراه دارد؛ لذا حفظ شان و کرامت ایشان در نخستین روزهای سال 1393 یکی از اصلی ترین وظایف مسلمانان به شمار می رود.

 توام شدن دو اتفاق مهم ایام فاطمیه (س) و استقبال از نوروز

آغاز بهار طبیعت امسال مزین شده با نام فاطمه زهرا (س) و متبرک شدن بهار طبیعت با عطر یاس پیامبر اکرم (ص) و توام شدن دو اتفاق مهم ایام فاطمیه (س) و استقبال از نوروز باعث شد تا استقبال از بهار طبیعت در کشور و بالطبع آن در شهر اراک هم با رنگ و بوی معنوی صورت پذیرد.

مردم شهر اراک هم به حرمت فرارسیدن ایام شهادت بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) امسال به گونه ای دیگر به استقبال از بهار طبیعت رفتند و بهار را با عطر و بوی یاس کبود پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) مورد استقبال قرار دادند انتظاری که در نمادهای نوروزی محقق نشد.

افشین زاده یکی از شهروندان اراک در خصوص المان های نوروزی شهر به خبرنگار مهر می گوید: این المانها در سالهای گذشته با نوروز متناسب تر بود و جذابیت بیشتری برای مسافران داشت.

خلاقیتی در این المانهای نوروزی وجود ندارد

وی با بیان اینکه خلاقیتی در این المانهای نوروزی که امسال با شهادت حضرت فاطمه توام شده است وجود ندارد افزود: به نظر می رسد این المانهای نوروزی بدون کارشناسی و دقت لازم در شهر اراک نصب شده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز در خصوص نصب المانهای نوروزی در میدان سرداران افزود: شهداء برای ما همیشه مقدس بوده و هستند ولی استفاده از قایق زمان جنگ و عکس شهداء در ایام فاطمیه و نوروز در این میدان بی مناسبت بود.

وی اضافه کرد: این المانها برای آزادی خرمشهر و هفته دفاع مقدس مناسب است اما در این ایام می توانستیم پیام شهداء را در قالب جذاب تر در میدانها و اماکن اصلی شهر استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک در خصوص طراحی و نصب المان های نوروزی در میادین شهر اراک به خبرنگار مهر گفت: محوریت اصلی طراحی و نصب المان های نوروزی در سال 93 حضرت فاطمه زهرا (س) و ایام شهادت ایشان می باشد که این المان ها با در نظر گرفتن این مهم طراحی و در میادین مختلف شهر نصب شده اند.

محوریت دیگر این المان ها نوروز و حجم سبز می باشد

فاطمه عسگری افزود: محوریت دیگر این المان ها نوروز و حجم سبز می باشد که در راستای ایجاد نشاط و شادابی در بین شهروندان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هر ساله سازمان زیباسازی شهرداری اراک با طراحی و نصب المان ها و نمادهای نوروزی در میادین شهر اراک ، سعی در ایجاد فضایی زیبا و شاداب در شهر و در بین شهروندان اراکی و مسافرین نوروزی دارد.

هر چند نصب المان های سبزه و ماهی به یمن فرا رسیدن بهار و زنده شدن دوباره طبیعت در کنار نام متبرک فاطمه زهرا (س)، همچنین چیدن سفره ی هفت سین با اسماء متبرکه در میادین شهر اراک فضایی روحانی را برای شهر و شهروندان اراکی و مسافرین نوروزی به ارمغان آورده است اما ای کاش این نمادهای نوروزی با خلاقیت و جذابیت بیشتری همراه بود.

کمی آن سوتر نصب المان هایی متفاوت فضایی دیگر را در شهر اراک ایجاد کرده و رنگ و بویی دیگر را به شهر داده است، نمادی از شهر قدیمی اراک برای یادآوری خاطرات گذشته مردمان این شهر و برای تنویر افکار جوانان نسبت به هویت ارزشمند گذشتشان!

این شهر کوچک و قدیمی فرصتی برای بازگشت به زندگی به سبک گذشته را برای لحظاتی هر چند کوتاه برای نوجوانان و جوانان و مسافرین نوروزی مهیا کرده است.

ماکتی از شهر قدیمی اراک، با خانه های خشت و گلی و تیرهای چوبی، بوی تنور داغ و نان آتشین مادربزرگ هایمان، دار قالی که امروزه به دلیل سختی کار، بالا بودن قیمت و مسائل دیگر به جای میهمان شدن در خانه های ایرانیان با ذوق، مسافر آن سوی مرزها شده است و انگورهایی که تابش آفتاب داغ تابستان از آنها کشمش و مویز شب یلدا را می‌سازد.

و همه اینها در کنار چرخ دستی هایی که هم در گذشته و هم امروزه با کمی تغییر راهی برای امرار معاش برخی از خانواده ها بشمار می آیند فضایی تاریخی را از زندگی نه چندان دور مردمان شهر اراک در میان هیاهوی زندگی ماشینی امروزه ایجاد کرده است و از همه مهمتر توپ خانه ای که هر ساله آغاز بهار طبیعت را با شلیک توپ به مردمان شهر مژده می داد باز هم در کنار نام متبرک فاطمه زهرا (س) عشق به اهل بیت (ع) را در کنار سنت های زیبای ایرانیان به نمایش گذاشته است.

نمادهای نوروزی امسال در شهر اراک ، هر کدام داستان و ماجرایی را در دل دارد

نمادهای نوروزی امسال در شهر اراک ، هر کدام داستان و ماجرایی را در دل دارد، المان نصب شده در میدان سرداران متناسب با نام سرداران سرافراز دوران جبهه و جنگ که گوشه ای از دلاوری های رزمندگان را در آن دوران به تصویر می کشد.

قایق موتوری و رزمندگانی که برای دفاع از مرزهای ایران اسلامی از خود گذشتند و نوروزهای بی شماری را با صدای توپ و نارنجک تحویل کردند تا ما امروز شادمانه نوروز را جشن بگیریم.

المان ها و نمادها نقطه ای برای نشان دادن هویت و ارزش های یک شهر، ملیت و قوم هستند؛ لذا در نظر گرفتن کلیه ی ارزش ها در این نمادها یکی از اصلی ترین وظایف مسئولین ذیربط در این زمینه بشمار می رود.

المان هایی که امسال در میادین شهر اراک برای استقبال از نوروز نصب شده اند با حفظ کرامت و حرمت حضرت فاطمه (س) و با بیان وقایعی از گذشته ی شهر اراک و دلاوری های رزمندگان اسلام، همچنین با به تصویر کشیدن آداب و رسوم عید نوروز به استقبال از شهروندان اراکی و مسافرین نوروزی این شهر رفته اند؛ اما جای خالی نمادهایی از بزرگان و مفاخر این شهر در این بین به چشم می آید.

یکی از میدان ها هم به تندیس مفاخر شهر مزین می‌شد

شاید اگر یکی از میدان های شهر هم به تندیس های مفاخر شهر اراک مزین شده بود تاریخچه و قدمت این شهر و گنجینه مفاخرش بیش از پیش به مسافرین نوروزی معرفی می شد؛ لذا انتظار می رود در سال های آتی و در مناسبت های مختلف مسئولین شهری اراک با در نظر گرفتن این نکته نیز به نصب المان در میادین شهر اقدام نمایند تا شهر اراک و بزرگان آن بیش از پیش به مردم دیگر شهرها معرفی شوند.

نصب المان و نمادهای شهری متناسب با مناسبت ها و ایام مختلف سال یکی از راهکارهای کاهش خمودگی مردم و افزایش سلامت روحی جامعه بشمار می رود؛ لذا دقت مسئولین ذیربط در طراحی و نصب این المان ها در مکان های مناسب می تواند علاوه بر کمک به زیباسازی چهره ی شهری، به ایجاد آرامش بیشتر در جامعه و در بین شهروندان نیز کمک نماید؛

بنابراین می توان به اهمیت این نکته اشاره کرد که تصمیم گیری مسئولین با نظرخواهی از مردم برای طراحی و نصب این نمادها و المان های شهری از مهمترین راهکارهای افزایش رضایتمندی مردم از وضعیت زیباسازی چهره ی شهری اراک بشمار می رود.

کد خبر 2262857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha