۱۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۳۶

گزارش مهر/

گردشگری روستایی در گلستان نیازمند توجه بیشتر است/ آداب و رسوم روستاها عاملی برای جذب مسافر

گردشگری روستایی در گلستان نیازمند توجه بیشتر است/ آداب و رسوم روستاها عاملی برای جذب مسافر

گرگان - خبرگزاری مهر: استان گلستان علاوه بر ظرفیت های مذهبی و تاریخی و طبیعی در زمینه روستایی نیز دارای ظرفیت های خوبی است و می تواند به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور شناخته شود، با اقداماتی که در نوروز 93 با کمک دهیاری ها و شوراهای روستایی در روستاها انجام شده بخشی از این ظرفیت به مسافران معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان با داشتن جاذبه هاي باستاني، تاريخي، طبيعي و آب و هواي متنوع و كم نظير، موقعيت استراتژيك، تنوع قومي، زباني، ديني و با فراهم آمدن بستر هاي اقتصادي و مديريتي مناسب، مي تواند تبديل به يكي از قطب هاي مهم گردشگري روستایی شود.

زندگی آزاد و به دور از محیط های شهری در محیطی جذاب و دلپذیر، محیط طبیعی بکر و دست نخورده مناطق روستایی، مراتع سرسبز و مناظر پر از رنگ های طبیعی گل و گیاه و صدای دلپذیر چشمه سارها و رودخانه ها و آوای وحش، لباس های رنگارنگ و زیبای روستاییان هر بیننده ای را بی اختیار به خود جذب می کند و این فقط گوشه هایی از ظواهر زندگی پر از رمز و راز روستاییان است.

جاذبه های زندگی روستایی باعث شده است که تعداد کسانی که متقاضی بازدید و گردش در این مناطق هستند، بسیار زیاد باشند ولی با توجه به نبود شناخت برخی از گردشگران از جامعه روستایی و نبودن امکانات ارتباطی و تسهیلات رفاهی، اغلب آن ها از انجام این سفر پرهیجان و آموزنده منصرف می شوند.

مناطق روستایی گلستان به دلیل همین مشکلات، با وجود برخورداری از زمینه های جاذب و قابل عرضه به گردشگران تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در موضوع گردشگری پیدا کند.

توسعه موفقيت آميز گردشگری نیازمند ميهمان نوازي و استقبال از طرف جامعه ميزبان

یک کارشناس گردشگری در خصوص تعریف گردشگری گفت: از نظر بيشتر مردم گردشگري بر سفرهاي تفريحي دلالت مي كند که بيشتر به صورت مترادف تعطيلات به كار مي رود و از طرفی در كتاب هاي لغت از گردشگري به عنوان مسافرت به منظور تفريح ياد مي كنند.

محمد رضا اسلامی ادامه داد: سازمان هاي گردشگري و مراكز ديگري كه در پي توسعه، بازاريابي و هماهنگي گردشگري در كشورشان هستند، سعي بر داشتن ديدگاه وسيع تري در اين مورد دارند؛ از نظر آن ها گردشگري مسافرت با اهداف مختلف به استثناي سفر به منظور كار، مهاجرت و فعاليت هاي محلي و منطقه اي است.

وی با بیان این که گردشگري يك فعاليت پايه است افزود: گردشگری به جاذبه ها و خدمات وابسته است اما در عين حال توسعه موفقيت آميز آن نیازمند ميهمان نوازي و استقبال از طرف جامعه ميزبان است به نحوی که بدرفتاري، بي علاقگي و سوءظن جامعه محلي، نهايتا به گردشگران منتقل خواهد شد و احتمالا تمايل نداشتن گردشگران به بازديد مجدد از مقصد هاي مذكور، را در پي خواهد داشت.

اسلامی توضیح داد: اگر جامعه ميزبان بر اين باور باشد كه توسعه گردشگري در حال تخريب محيط اجتماعي و فيزيكي آن ها است و گردشگران عامل اين روند هستند، ممكن است كيفيت تعاملات ميان ساكنان و گردشگران دچار تنزل شود.

این کارشناس ادامه داد: برنامه ريزي در راستاي گردشگري پايدار در نواحي روستايي، بايد بر اساس اهداف و اولويت هاي ساكنين باشد و حتي برخي از محققين گام را از اين هم فراتر گذاشته و پيشنهاد مي كنند كه سطح فعاليت هاي گردشگري محلي تنها به هنگام كسب اجازه قانوني از ساكنين ارتقا پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در مناطق روستایی بار توسعه و مديريت فعاليت گردشگري بايد به صورت موثر بر دوش ساكنين محلي، قرار داده شود و در قالب چنين رويكردي، نگرش و گرايش ساكنين محلي مرکز فعاليت و برنامه ريزي در گردشگري به حساب  آيد و مشاركت آنان در روند برنامه ريزي توسعه پايدار گردشگري مورد تاكيد است.

فرصت ها و نقاط قوت گردشگری روستایی و عشایری

یک کارشناس جامعه شناسی روستایی گفت: ايجاد امكان آشنايي مردم با نحوه زندگي روستاییان، افزايش سطح رفاه و كيفيت زندگي مردم و ايجاد وسعت نظر مردم، از مهم ترین تاثیرات مثبت اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگري روستایی است.

جواد جعفری ادامه داد: احياي سنت هاي بومی، امكان استفاده از تسهيلات تفريحي و فرهنگي براي مردم، ايجاد احترام متقابل بين مردمي با فرهنگ هاي متنوع و غني شدن تجارب فرهنگي افراد جامعه و ايجاد امكان انتقال ارزش هاي فرهنگي از دیگر تاثیرات اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری است.

وی از تطبیق نداشتن و نا هماهنگی فرهنگ گردشگران با روستاییان، ناشناخته بودن و یا عدم اطلاع رسانی مناسب در زمینه جاذبه ها و قابلیت های مناطق روستایی، بی اطلاعی و یا عدم شناخت روستاییان از ماهیت و منافع گردشگری، نبود و یا کمبود زیرساخت ها و امکانات لازم در امر گردشگری مثل راه مناسب، مراکز اقامتی مناسب، امکانات مناسب بهداشتی و غیره را از مهم ترین چالش های گردشگری در مناطق روستایی عنوان کرد.

جعفری در خصوص تهدید های گردشگری روستایی گفت: عدم مسئولیت پذیری بازدیدکنندگان در حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی منطقه، فقدان و یا محدود بودن عرضه کنندگان خدمات و یا تورگردان ها برای بازدید از نواحی روستایی، تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها به کاربری مسکونی و صنعتی، فقدان طرح و برنامه لازم برای گسترش گردشگری در نواحی روستایی است.

آنچه که مشخص است استان گلستان به عنوان یکی از استان های دارای روستاهای متنوع و زیبایی توانایی این را دارد که با انجام کار فرهنگی و زیر ساختی و ایجاد امکانات مناسب در جهت شناختن هرچه بیشتر این مکان ها گام بردارد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های متنوع در مناطق روستایی، ایجاد فروشگاه های صنایع دستی و غیره، تقسیم بندی و پهنه بندی مناطق روستایی جهت جذب گردشگران، گسترش زیرساخت ها و مراکز اقامتی در نواحی روستایی، ایجاد اقامتگاه های گردشگری موقت، توسعه راه های مناسب در مناطق روستایی، اطلاع رسانی و انجام تبلیغات موثر در معرفی جاذبه های گردشگری روستایی از جمله کارهایی است که در بهره برداری بهینه از جاذبه ها و قابلیت های گردشگری در مناطق روستایی استان گلستان موثر است.

کد خبر 2263843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha