۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۸

یادداشت؛

آیا قفل های زنگ زده توسعه در سفر رئیسی به گلستان گشوده خواهد شد؟

آیا قفل های زنگ زده توسعه در سفر رئیسی به گلستان گشوده خواهد شد؟

گرگان- گلستان علیرغم داشتن منابع متعدد، با مشکلات زیادی روبرو بوده و نتوانسته در زمینه توسعه و اشتغال خوب عمل کند و اکنون باید دید سفر رئیسی به گلستان قفل توسعه را باز می کند یا خیر؟

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- وحید حاج سعیدی*: استان سرسبز و چهار فصل گلستان که به لحاظ جغرافیایی از آن به عنوان کشور کوچک یاد می‌شود، با وجود داشتن منابع خدادادی طبیعی، زیرساخت‌های متعدد گردشگری طبیعی و تاریخی، زمین‌های حاصلخیز و باغات و اشجار سرسبز، نزدیکی به دریا و جنگل و رودخانه‌های متعدد، وجود معادن مختلف و غیره در طول سال‌های اخیر همواره با مشکلات عدیده به ویژه در بحث توسعه و اشتغال مواجه بوده است.

در حالی که این استان پتانسیل تهیه غذای کل کشور را دارد، تا سال ۷۶ که بخشی از مازندران محسوب می‌شد، هیچگاه به آنچه که شایستگی آن را داشت نرسید و بعد از جدا شدن از این استان هم، همواره در اختصاص بودجه‌های ملی با کاستی‌های متعدد مواجه بوده است.

به عنوان مثال در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به استان محروم و مظلوم گلستان تعلق گرفت؛ اما با وجود مطرح شدن این موضوع در کمیسیون بودجه با حضور مسئولان و الزام به جبران آن هنوز این امر محقق نشده است!

در راستای همین بی مهری‌ها به استان گلستان، پروژه‌ها و طرح‌های متعددی در استان وجود دارند که بیش از یک دهه از کلنگ زنی آنها می‌گذرد ولی هنوز به بهره بردار ی نرسیده‌اند و سازه‌های آنها هم در اثر فرسایش در حال نابودی هستند. بماند که برخی پروژه‌ها مثل پتروشیمی گلستان هنوز روی کاغذ هم جایی برای عرض اندام ندارد و موجودی چند صد میلیاردی سرگردان این پروژه فقط هرازگاهی باعث وسوسه مدیران عامل و دست اندازی به بیت المال می‌شود!

به هر روی آنچه مسلم است حضور شخص رئیس جمهور در استان یک فرصت است و استفاده از فرصت پیش رو در معرفی استعدادها و پتانسیل‌های استان و ارائه لیست کاملی از نیازمندی‌های استان یک ضرورت است که مدیران دستگاه‌های اجرایی به هیچ عنوان نباید موقعیت به دست آمده را با گل و بلبل نشان دادن شرایط استان هدر دهند.

جا دارد استاندار جوان استان با برگزاری جلسات متعدد قبل از حضور رئیس عالی دولت، نقطه نظرات مدیران را جمع بندی و با اشراف به نیازهای استان از فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرد.

در حقیقت جمع بندی و اولویت بندی پروژه‌های نیمه کاره در گلستان با پیشرفت فیزیکی کم، متوسط و زیاد، ارائه راهکارهای اجرایی متناسب با شرایط کشور و استان برای توسعه استان، داشتن نگاه استانی در ارائه پیشنهادات و جلوگیری از نگرش پان گرگانیسم در جلسات خصوصی و عمومی، معرفی بدون اغماض مدیران ناکارآمد و تلاش برای جایگزینی مدیران توانا، پویا و جهادی، پرهیز از کلنگ زنی پروژه‌های جدید که عمدتاً بدون پشتوانه مالی و با اهداف سیاسی مطرح می‌شوند از جمله مواردی هستند که باید قبل از حضور رئیس جمهور گرد آوری و نهایی شوند.

در پایان باید اذعان داشت استان گلستان به لحاظ زیرساخت مشکل ندارد و زمین کشاورزی، معدن، منابع گردشگری و طبیعی و تاریخی، دریا و جنگل و رود و سد و غیره به وفور در این استان به چشم می‌خورد. شاید جای خالی مشاور و مدیر توانمند به امور تخصصی در این استان، باعث شده که نتوانیم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم.

شاید در این رهگذر دعوت از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای حضور در ایجاد و رشد اقتصاد گردشگری، صنعتی و کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های دوبانده، تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن گرگان - بجنورد، فروش و صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی، توسعه صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، رونق صادرات و توسعه منطقه اقتصادی اینچه برون، پیگیری توسعه اقتصاد معدن، تلاش برای برنامه ریزی و احداث کارخانجات فرآوری محصولات مختلف کشاورزی، تلاش برای توسعه محصولات کشاورزی و دامپروری جدید مانند کشت زعفران، گیاهان دارویی، پرورش شتر مرغ و ماهیان خاویاری (استخری) و غیره و سایر طرح‌های تخصصی که کارشناسان ارائه خواهند داد، کلید توسعه در استان باشد و زمینه برای ایجاد اشتغال نسل جوان و توسعه پایدار و متوازن در استان سرسبز گلستان فراهم سازد.

* فعال رسانه‌ای گلستان

کد خبر 5347234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha