۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۴۲

گودرزی مطرح کرد:

ضرورت افشاگری جریان منحط فرهنگی و اخلاقی در ورزش/ آئین نامه اخلاقی تدوین می شود

ضرورت افشاگری جریان منحط فرهنگی و اخلاقی در ورزش/ آئین نامه اخلاقی تدوین می شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم بر ضرورت افشاگری جریان منحط فرهنگی و اخلاقی در برخی رشته های ورزشی تاکید کرد و گفت: در این راستا نوشتن یک اخلاق نامه و آئین نامه اخلاقی برای عملیاتی کردن در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گودرزی شامگاه پنج شنبه در نشست با اساتید گروه تربیت بدنی دانشگاههای لرستان با تاکید بر ضرورت تفکیک میان ورزش قهرمانی و همگانی اظهار داشت: ما یک عنصری به نام تربیت بدنی داریم که به معنی ورزش برای عموم مردم است.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی و فعالیت در حوزه تربیت بدنی موجب تربیت جسم افراد، کاستن از نارسایی های جسمانی، آماده سازی افراد برای افزایش کیفیت زندگی و در نتیجه افزایش کیفیت کاری و مطلوب شدن لحظات زندگی، کاهش بیماری و تسهیل شرایط بهتر زندگی می شود.

همه مردم در زمینه تربیت بدنی دارای استعداد هستند

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم با بیان اینکه همه مردمی که در کشور زندگی می کنند در زمینه تربیت بدنی دارای استعداد هستند، ادامه داد: این در حالیست که در حوزه ورزش قهرمانی به افرادی که دارای توانمندی برای بالیدن و رسیدن به سکوهای قهرمانی هستند توجه و سرمایه گذاری می شود.

گودرزی به تعبیر رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: رهبر فرزانه انقلاب "ورزش برای همه" را به عنوان یک دامنه و گستره نام می برد و از ورزش قهرمانی به عنوان قله این دامنه یاد می کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امر به ورزش را از مصادیق امر به معروف می داند، ادامه داد: این در حالیست که ما در طول سالهای گذشته معمولا ورزش همگانی را نادیده گرفته ایم که این نگاه باید تصحیح شود.

نگاه به حوزه ورزش همگانی باید تصحیح شود

گودرزی عنوان کرد: همین نگاه می آید صرفا قهرمان شدن، چهره شدن، هزینه کردن برای قهرمان شدن، خلاف کردن، دوپینگ کردن، تبانی و حتی نگاهمان در ساختن ورزشگاهها را به این سمت سوق می دهد.

وی به وضعیت زیرساختهای ورزشی در لرستان اشاره کرد و گفت: آنچه امروز من در لرستان دیدم ورزشگاه نبود، یک میدان فوتبال بود با یک مقداری سکو برای تماشاگر و نه برای ورزشکار و ورزش کننده که این مایه تاسف است.

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته از سال 1960 به بعد یک نهضتی شروع شده که ساخت استادیوم های فوتبال یا راگبی را به عنوان جایگاههای تماشاگران تعطیل کرده اند و به آنچه می پردازند فضاهای عمومی است که مردم بتوانند از آنها برای ورزش و سالم سازی استفاده کنند.

گودرزی عنوان کرد: در کشورهای اسکاندیناوی به طور اساسی ورزش قهرمانی را رها کرده و تمرکز خود را روی "ورزش برای همه" گذاشته اند. اگر کسی هم تا سکوی قهرمانی ارتقا پیدا کرد مشکلی نیست ولی هزینه ای بابت آن انجام نمی دهند بلکه هزینه را برای حوزه همگانی می کنند که جامعه ای بانشاط، مولد و سالم داشته باشند.

اعتبارات ورزشی ما به سمتی رفته که نباید می رفت

وی با تاکید بر اینکه باید میان دو حوزه ورزش همگانی و قهرمانی تفکیک قائل شویم، افزود: اگر این تفکیک مبنای تحلیل ما باشد بسیاری از مشکلات ما حل می شود. تیم گهر به یک مشکل تبدیل نمی شود که همه ما دل بسوزانیم چرا 10 میلیارد تومان پول نرسید و این تیم زمین خورد، تیمی که جنبه منطقه ای و بخشی همه نداشته و هر کدام از بازیکنان آن مربوط به جایی بوده اند.

گودرزی با بیان اینکه اعتبارات ما به سمتی رفته که نباید می رفت، افزود: عمده اعتبارات ما برای قله صرف شده در حالیکه دامنه که همان ورزش همگانی است را نادیده گرفته ایم. یک عده را جمع کرده ایم 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه می کنیم، بعد نمی توانیم این رقم را تامین کنیم و کاسه دست می گیریم و همه مجموعه را بسیج می کنیم که یک پولی دربیاوریم بدهیم به 10 تا 12 نفر در زمین بدوند، زمین هم بخورند و عرق ملی و منطقه ای مان هم خدشه دار شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه انتظار می رود که مبنای تحلیل ما اصولی، علمی و منطقی باشد تا بتوانیم درست مسائل را ببینیم و تحلیل کنیم.

بخش عمده ای از ساعات تبلیغات رسانه ای ما حول یک ورزش خاص می گذرد

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هنگامی که نام من به عنوان کاندیدای وزارت ورزش و جوانان مطرح شد من برنامه ای ارائه کردم که عنوان آن "ورزش پاک، معنوی و معرفتی" بود که عصاره این برنامه فرهنگ و اخلاق در ورزش می شود.

گودرزی افزود: خیلی خوشنودم که این برنامه ما منطبق بود بر شعار امسال که از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد به عنوان سالی که فرهنگ باید اصل و اساس و زیربنا قرار گیرد. این موضوع تفکر همه جامعه ماست و باید در این مسیر حرکت شود.

وی عنوان کرد: آنچه در ورزش ما گذشته و می گذرد، البته ورزش نه به مفهوم عام آن بلکه در بعضی ورزشها که متاسفانه به عنوان سمبل ورزش مطرح می شوند کم توجهی به حوزه فرهنگ است. رسانه ها عنایت ویژه به این ورزشها دارند به طوریکه بخش عمده ای از ساعات تبلیغات رسانه ای ما حول یکی از این ورزشها می گذرد و دیده ایم که همه مردم نیز نسبت به آن حساسیت بد پیدا کرده اند.

مبلغان دیروز تبدیل به منتقدان امروز شده اند

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم افزود: امروز ورزشگاههایی که طالب تماشاچی بوده اند تهی از تماشاگر شده اند و نشان می دهد که مردم در درون یک اعتراضی به این روند داشته اند ولی زبان گویایی برای انعکاس این اعتراضات وجود نداشته است.

گودرزی ادامه داد: من آمدم این موضوع را مطرح و از پرداخت پول و یکسری مشکلات این حوزه جلوگیری کردم تا این موضوع سرباز کند به طوریکه الان خود دست اندرکاران و روشنفکران این ورزش منتقد همان جریانی شده اند که تا دیروز مبلغ و دامن زننده به آن بودند و آن ترویج می دادند. خود این افراد مدعی شده اند و همه دارند به عنوان سرزنش کننده، این جریان منحط فرهنگی، اخلاقی و تربیتی را در حوزه های مختلف ورزش ما محکوم می کنند که این موضوع جای خوشنودی و خوشوقتی دارد.

وی با بیان اینکه من تصور می کنم این حرکت ناشی از شعاری است که مطرح شده و اقدام به عمل در خصوص تحقق این شعار است، یادآور شد: در راستای مقابله با این جریان منحط فرهنگی دو فرآیند موازی در دستور کار قرار گرفته است.

اخلاق نامه برای رشته های مختلف ورزشی تدوین می شود

وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم افشای وضعیت موجود را یکی از این فرآیندها دانست و بیان داشت: همچنین ایجاد یک راهکار قانونی و نوشتن یک اخلاق نامه و آئین نامه اخلاقی برای عملیاتی کردن در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

گودرزی عنوان کرد: در این راستا کارگروهی با استفاده از افراد توانمند در این حوزه تشکیل شده و این اخلاق نامه را تهیه کرده اند و حتی برای اظهارنظر به مراکز مختلف و حوزه های علمیه هم داده اند تا بعد از آن بتوانیم این اخلاق نامه را ابلاغ کنیم.

وی تصریح کرد: پس از ابلاغ این آئین نامه اخلاقی همه حوزه های ورزشی ما موظف به اطاعت و اجرای این اخلاق نامه هستند.

کد خبر 2272919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha