۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹

استاد دانشگاه دنور آمریکا در گفتگو با مهر:

آبشخور ایدئولوژی بوکو حرام سلفی گری و وهابیت است/ اقدامات این گروه مغایر با اسلام است

آبشخور ایدئولوژی بوکو حرام سلفی گری و وهابیت است/ اقدامات این گروه مغایر با اسلام است

پروفسور لیاقت تکیم استاد دانشگاههای دنور آمریکا و مک مستر کانادا معتقد است که آبشخور ایدئولوژی بوکو حرام سلفی گری و وهابیت است و اقدامات این گروه هیچ سنخیتی با اسلام ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بوکوحرام گروه افراطی است که در شمال نیجریه به نام اسلام دست به اقدامات خشونت آمیز می زند. این گروه ادعای تشکیل حکومتی اسلامی در تمام نیجریه را دارد.

در اقدام اخیر این گروه حدود 300 دختر دانش آموز توسط آنها ربوده شد که بازتابهای گسترده ای در سطح جهان داشت.

لیاقت تکیم در خصوص نسبت دادن اقدامات بوکوحرام از سوی این گروه به اسلام به خبرنگار مهر گفت: اقدامات و اعمال تماماً ارتباطی با اسلام ندارد. اساساً چنین اقدامات خشنی هیچ سنخیتی با اسلام ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: اسلام به هیچ عنوان ربودن و به اسارت گرفتن عده ای بیگناه را مجاز نمی داند. لذا ربودن و به گروگان گرفتن تعدادی دختر بیگناه از نظر اسلام نیز مذموم و مورد نکوهش است.

استاد اسلام شناسی دانشگاه مک مستر کاندا در ادامه افزود: اسلام به هچ عنوان نمی پذیرد که تحت فشار و زور دین اسلام را به کسی تحمیل کرد. خداوند خودش اسلام را به کسی تحمیل و اجبار نکرده است و ایمان و گرویدن به دین اسلام بر اساس عقیده هر فرد است.

 

وی در ادمه یادآور شد: لذا بر این اساس چه کسی در اسلام می تواند گروهی را به زور و اجبار به دین اسلام رهنمون شود.

استاد دانشگاه دنور آمریکا در ادمه تصریح کرد: ادعای دیگری که این گروه دارد این است که اسلام آموزش و پرورش غربی را حرام می داند. در این خصوص باید توجه داشت که اسلام آموزش غربی را منع نکرده است.

وی در ادمه افزود: بر اساس ادعای این گروه هر مسلمانی که در غرب تحصیل کرده باشد مرتکب گناه شده است. بر اساس باید گفت که تمام افعال و اقدماتی که این گروه انجام می دهد و مرتکب می شود "حرام" است.

تکیم در خصوص آبشخور فکری گروه بوکو حرام نیز یادآور شد: ایدئولوژی بوکو حرام آبشخورش ایدئولوژی سلفی-وهابی است. حتی اگر این گروه را به ادعای خود آنها بشود قرائتی از اسلام نامید تعداد و عده آنها اندک است و در اقلیت هستند.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان وجود دارد که اکثریت آنها ایدئولوژی وهابی و سلفی را نمی پذیرند.

.....

گفتگو از جواد حیران نیا

کد خبر 2295132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha