۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۹

«منابع علم اصول» در آینده نزدیک منتشر می شود/ چند خبر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

«منابع علم اصول» در آینده نزدیک منتشر می شود/ چند خبر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین خادمی کوشا مدیر گروه دانشهای وابسته به فقه از ارسال پروژه «منابع علم اصول» در آینده نزدیک به نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهت انتشار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعلام خبر ارسال پروژه «منابع علم اصول» به نشر پژوهشگاه در آینده نزدیک، اظهار داشت: این پروژه توسط حجت الاسلام والمسلمین صرامی ریاست پژوهشکده انجام شده است.

وی ادامه داد: نگارش این پروژه به پایان رسیده و  اصلاحات مورد نظر شورای پژوهشی هم انجام شده و به زودی جهت انتشار به نشر پژوهشگاه ارسال خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح این پروژه اظهار داشت: منابع و ادله علم اصول راجع به مسائلی بحث می کند که نسبت به علم اصول جنبه پیشینی دارد و علم اصول برای استدلالهای خود از آنها بهره می گیرد. یعنی به عنوان مثال مطالبی که در علم کلام آمده در علم اصول از آن استفاده می شود. بنابراین گفته می شود کلام منبع علم اصول است و یا در مورد خبر واحد که در فقه جزء ادله است و در اصول بحث می شود که آیا این دلیل کفایت می کند یا نه.

پروژه «فلسفه فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه با اعلام خبر اجرای پروژه «فلسفه فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسلمین ضیایی فر، عضو هیئت علمی پژوهشکده در حال انجام است. این پروژه در قالب مجموعه نشستهایی انجام می شود و مجموعا چهار نشست برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیر گروه فلسفه فقه در ادامه ابراز داشت: این پروژه اکنون در حال ویرایش علمی است و ان شاء الله به زودی نهایی خواهد شد.

جلد دوم «معجم اصولیان شیعه» منتشر می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا مدیرگروه دانشهای وابسته به فقه از ارسال جلد دوم «معجم اصولیان شیعه» جهت انتشار به نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد.

وی اظهارداشت: این پروژه توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری انجام شده و اکنون برای نشر فرستاده شده است. جلد اول این معجم سالهای قبل انجام شده بود و جلد 2 آن هم از سال 84 در دست اجرا بود که امسال به مرحله نهایی رسید.

مدیر گروه دانشهای وابسته به فقه اشاره کرد: تلاش محقق این بوده است که علمای اصولی شیعه را شناسایی کرده و اجمالی از زندگی نامه و روش علمی آنها را بیان کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق افزود: از کارهای مهم این طرح تحلیل نظریات اصولیان شیعه و معرفی نوآوری ها و آثار تحقیقی آنها است، چون این کار در عرصه تحقیقات علمی وجود نداشت و الان هم از کارهای بکر می باشد، از این جهت کار مورد توجهی است و می تواند در بازار علم خلاء موجود را پر کند.

کتاب «آیات الاحکام» به زودی منتشر می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه تفسیر موضوعی از آماده سازی پروژه «آیات الاحکام» جهت انتشار در آینده نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی با اعلام خبر اجرای پروژه «آیات الاحکام» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن افزود: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسملین صفوی عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن انجام شده است.

وی ادامه داد: در این پروژه سؤال این است که چه آیاتی در قرآن به احکام پرداخته است؟ آیا همان 500 آیه است یا آیات دیگری هم به این موضوع پرداخته است. تدوین این پروژه تمام شده و صفحه آرایی پان هم انجام شده است و  امیدواریم جلد اول آن به زودی چاپ شود.

انتشار کتاب «مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ»

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مومنی پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن و رئیس گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار کتاب «مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ» خبر داد.

وی اظهار داشت: این کتاب توسط سیدمهدی علی زاده موسوی در گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده است.

وی ادامه داد:  این کتاب در هشت فصل ارائه شده و نویسنده در این کتاب با پژوهشی دقیق و متقن به بررسی مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ پرداخته است.

پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: چاپ اول این کتاب در سال 1392 در 322 صفحه توسط انتشارات پاد اندیشه منتشر شده و  با قیمت 100000 ریال در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

پروژه «جایگاه مبانی کرامت انسان در استنباط» در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه از آخرین وضعیت پروژه «جایگاه مبانی کرامت انسان در استنباط» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان با اعلام خبر اجرای پروژه «جایگاه مبانی کرامت انسان در استنباط»  در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه در گروه فلسفه فقه و توسط دانیالی از محققان این گروه انجام شده است.این پروژه از سال 1390 شروع شده و قرار است به صورت مجموعه مقالات و نشستهای تخصصی با صاحبنظران انجام شود.

وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون قرار داد انجام یک مقاله منعقد شده اما هنوز مقاله دریافت نشده است، که امیدواریم با پیگیری مجری طرح مقالات و نشستهای مصوب جمع آوری و کار نگارش آن انجام شود.

انتشار کتاب «تناسب آیات» در آینده نزدیک

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انتشار کتاب «تناسب آیات» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ارتباط با پروژه «تناسب آیات» اظهار داشت: این پروژه توسط حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر حسینی عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن انجام شده است.

وی در توضیح این پروژه اظهار داشت: بحث تناسب آیات به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا همه آیات و سوره های قرآن یک ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در واقع آیات و روایات منسجم و هماهنگ هستند یا خیر؟ مثلا آیا بین محتوای سوره بقره و محتوای سوره آل عمران تناسب خاصی برقرار است؟ یا خیر بین آنها ارتباطی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخی دانشمندان می گویند بله به این صورت است و برخی می گویند ارتباطی وجود ندارد ما نظرات دو طرف را در این زمینه آورده ایم و محقق در انتها نظر خود را نیز آورده است.

مدیرگروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: این پروژه اکنون به اتمام رسیده و ناظر طرح هم دیده و برای چاپ به واحد نشر ارسال شده است.

اجرای مجموعه پروژه «میراث موضوعی» در مرکز احیاء آثار اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین ناطقی مدیر مرکز احیای آثار اسلامی از اجرای پروژه «میراث موضوعی» در این مرکز خبر داد.

وی با اعلام خبر اجرای پروژه «میراث موضوعی» در مرکز احیاء آثار اسلامی، اظهارداشت: این پروژه از مجموعه های موضوع محور است، که در این پروژه آثاری که حول آن موضوع توسط افراد مختلف نوشته شده جمع آوری می شود.

وی ادامه داد: از جمله این مباحث می توان به موضوعاتی مانند جبر و اختیار در علم کلام، بداء در علم کلام، رویت هلال در فقه و ... اشاره کرد. تاکنون دو اثر، رویت هلال در 5 جلد و موسیقی در سه جلد منتشر شده است.

وی در مورد کارهای در دست اقدام نیز اظهار داشت: یک اثر موضوعی دیگر مربوط به میراث زوجه در فقه است که  مجموعه ای دو جلدی است و اکنون مراحل نهایی کار را طی می کند و آماده اصلاحات نهایی است.

وی در مورد سایر پروژه ها نیز متذکر شد: پروژه بداء در علم کلام تقریبا تمام شده و پروژه قضا و قدر در مراحل پایانی کار است که امیدواریم هرچه سریعتر نهایی و آماده چاپ شود.

انتشار جلد اول کتاب «تبارشناسی سلفی گری و وهابیت»

پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن و رئیس گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار جلد اول کتاب «تبارشناسی سلفی گری و وهابیت» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مومنی با اعلام خبر انتشار جلد اول کتاب «تبارشناسی سلفی گری و وهابیت»، اظهار داشت: این کتاب توسط سیدمهدی علی زاده موسوی در گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده است.

وی ادامه داد: این کتاب در سه بخش و در هفده فصل ارائه شده و نویسنده در این کتاب با پژوهشی دقیق و متقن به ارائه چهره ای واقعی از سلفی گری و وهابیت پرداخته است.

پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: چاپ ششم این کتاب در سال 1393 در 440 صفحه توسط انتشارات آوای منجی منتشر شده و با قیمت 150000 ریال در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کد خبر 2305942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha