۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵

جایزه صلح ناشران آلمان به جرون لنیر تعلق گرفت 

جایزه صلح ناشران آلمان به جرون لنیر تعلق گرفت 

اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، جرون لنیر، نویسنده آمریکایی را که به عنوان یکی از پیشگامان و پیشتازان تحقیق در فضای مجازی شناخته می‌شود، به عنوان برنده  جایزه صلح سال ۲۰۱۴ معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک ترید، جرون لنیر که در حوزه فناوری کامپیوتر صاحب نظر است، در زمینه موسیقی نیز شناخته شده است.

گروه داوران جایزه ناشران آلمان که از مهمترین جوایز ادبی و فرهنگی این کشور است، لنیر را به دلیل تلاشی که در زمینه دفاع از بشریت در برابر کامپیوتر کرده است شایسته این جایزه خواند و اعلام کرد: او خطراتی را نشان می‌دهد که جامعه باز ما را تهدید می‌کند و به یادمان می‌آورد که اگر جامعه قدرت ساماندهی خود را از دست بدهد، انسان‌ها با وجود مزایای دسترسی به تنوع و آزادی، تنها به حد دسته ‌بندی‌های دیجیتالی تنزل می‌یابند.

جرون لنیر۵۴ ساله و از همکاران پژوهش‌های مایکروسافت نیز هست. وی در یکی از آثارش با عنوان «شما ابزار نیستید»، اثرات منفی اینترنت در جامعه معاصر را به چالش ‌کشیده است.

او در جدیدترین کتابش با عنوان « آینده متعلق به کیست» ضرورت هشیاری در برابر سلب آزادی، سوءاستفاده و تحت نظر بودن توسط تکنولوژی های جدید را مطرح کرده است.

این متفکر حوزه دیجیتال معتقد است دنیای دیجیتال باید ساختاری بیابد که هم حقوق فردی را محترم بشمارد و هم مشارکت همگانی را ترویج کند. او همچنین بر استفاده و سوءاستفاده از دانش و داده در شبکه اینترنت تاکید دارد.

لنیر که ساکن سانفرانسیسکو است به عنوان یکی از منتقدان ویکی‌پدیا و منابع باز اطلاعات نیز شناخته می‌شود.

جایزه ناشران آلمان از سال ۱۹۵۰ جزو معتبرترین جوایز ادبی و فرهنگی این کشور به شمار می‌رود و برای تجلیل از نویسنده، هنرمند یا دانشمندی که در تحقق ایده صلح مشارکت داشته باشد، به وی تعلق می گیرد. این جایزه فازغ از  ملیت یا زبان نویسنده، تنها به دلیل رویکردهای انسان‌مدارنه هر سال نویسنده شایسته ای را به عنوان برنده خود معرفی می کند.

این جایزه ۲۵ هزار یورویی که از سوی اتحادیه کتابفروشان و ناشران آلمان اهدا می شود و در آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت به برنده آن تعلق می گیرد.

این جایزه که سال پیش به سوتلانا آلکسیویچ از روسیه تعلق گرفت، پیش از این به چهره های برجسته ای چون آلبرت شوایترز، هرمان هسه، آسترید لیندگرن، زیگفرید لنتس، ماریو وارگاس یوسا، یورگن هابرماس و اورهان پاموک اهدا شده است. 

کد خبر 2307526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha