۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۲۱:۱۴

بازگیر مطرح کرد:

1000 پمپ آب شیره حیات کشکان را می مکند/ زوال بلوط و زاگرس را باید جدی گرفت

1000 پمپ آب شیره حیات کشکان را می مکند/ زوال بلوط و زاگرس را باید جدی گرفت

پلدختر - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: رودخانه کشکان پلدختر با نصب هزار پمپ آب کشاورزی و انتقال آب آن به اراضی کشاورزی در حال از بین رفتن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین بازگیر عصر شنبه در جریان دیدار با امام جمعه و فرماندار پلدختر گفت: بحران و چالش های مختلفی در حوزه محیط زیست وجود دارد که یک اداره و گروه خاص نمی تواند به تنهایی این مشکلات را حل کند بلکه نیاز به بسیج عمومی و عزم ملی دارد.

وی با اشاره به چالشهای حوزه آب افزود: در بحث آب مشکلات بسیار زیادی داریم و کمبودهای کنونی تنها نمود کوچکی از مشکلات آینده این بخش است ولی هنوز تا رسیدن به بحران آب فاصله داریم و به آن نرسیده ایم و هنوز درکش نکرده ایم.

بازگیر با بیان این که با کمبودهای کنونی در زمینه آب شرب صدای همه ما درآمده است در حالیکه 14 سال دیگر به بحران واقعی آب خواهیم رسید تصریح کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی در دنیا دارای میانگین استانداردی است در حالیکه در بخش کشاورزی کشورمان این رقم 2.5 برابر استاندارد جهانی است.

وی با بیان اینکه در کشورمان از منابع آبی و زیرزمینی بالغ بر 80 درصد استفاده می کنیم، گفت: سفره های زیر زمینی دارند از بین می روند که با استمرار این روند با یک بحران مواجه خواهیم شد.

کاهش دبی آب رودخانه کشکان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با تاکید بر ضرورت صرفه جویی و توجه به بازیافت آب افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که تمام آبهای مصرف شده که به فاضلاب سرازیر شده اند را دوباره تصفیه و به چرخه آب برگردند.

بازگیر به مشکل آلودگی آبهای زیرزمینی نیز اشاره کرد و افزود: تمام فاضلاب روستاها به منابع زیر زمینی می روند که باید در راستای ساماندهی این وضعیت چاره اندیشی شود.

وی به برداشت بی رویه آب از منابع سطحی نیز اشاره کرد و گفت: رودخانه کشکان پلدختر با نصب هزار پمپ آب کشاورزی در حال از بین رفتن است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به روزگار ناخوش زاگرس نیز اشاره کرد و گفت: زاگرس از شمال غربی کشور تا خلیج فارس ادامه دارد که 40 درصد آبهای کشور را تامین می کند و مانع گرد و غبار شده است.

بازگیر به گسترش پدیده زوال بلوط اشاره کرد و تصریح کرد: مشکلات بلوط و زاگرس را باید جدی گرفت و در این راستا مجموع مسئولان باید همکاری کنند.

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات پروژه های عمرانی برای محیط زیست اشاره و تصریح کرد: در برخی موارد شاهد هستیم پس از تعریض جاده خاک آن را به درون رودخانه می ریزند در صورتیکه پیمانکار موظف است وسیله نقلیه گرفته و آن خاک را جابجا کند و این موضوع تنها یک نمونه از کار بدون برنامه است که انجام می شود.

بازگیر در پایان سخنان خود به ظرفیت های زیست محیطی شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: اگر ظرفیت های بالقوه شهرستان به بالفعل تبدیل شوند تمام دنیا پلدختر را خواهند شناخت به طوریکه این شهرستان تالاب های بی نظیری دارد که هر کدام ظرفیت تبدیل به یک قطب گردشگری را دارند.

کد خبر 2311514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha