۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۳

شریفی:

5.3 میلیون هکتار از وسعت خراسان جنوبی بیابان است/تشکیل 2230 پرونده قضایی در حوزه منابع طبیعی

5.3 میلیون هکتار از وسعت خراسان جنوبی بیابان است/تشکیل 2230 پرونده قضایی در حوزه منابع طبیعی

بیرجند - خبرگزار مهر: مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت استان را بیابان تشکیل می دهد گفت: این استان دومین استان بیابانی کشور است.

به گزارش خبرنگارمهر، حبیب الله شریفی  پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه 27 خردادماه به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی نام گذاری شده است، افزود: اقدامات بیابان زدایی در خراسان جنوبی از سال 1344 شروع شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی های 15 ساله اخیر بیشترین تاثیر را در گسترش بیابان های استان داشته است، اظهارکرد: روند گسترش بیابان ها در استان باعث شده است که آثار نامطلوب بیابان زایی روز به روز بیشتر استان را تهدید کند.

وی ادامه داد: در روند گسترش بیابان ها در استان دو دسته عوامل انسانی و محیطی نقش دارند که چرای بی رویه دام و کندن بوته ها از جمله عوامل انسانی و باد های 120 روزه سیستان، خشکسالی، سیلاب ها و هجوم آفات و امراض از جمله عوامل محیطی هستند که تاثیرات عوامل محیطی به جد از عوامل انسانی بیشتر است.

شریفی با بیان اینکه در حال حاضر پنج  میلیون و  300 هزار هکتار از وسعت استان را بیابان های تشکیل می دهند، بیان کرد: در این رابطه 28 کانون بحرانی با وسعت یک میلیون و 300 هزار هکتار در استان راه اندازی شده است.

وی پدیده بیابان زایی را در کنار کمبود آب و تغییر اقلیم به عنوان یک معظل در کشور دانست وعنوان کرد: این عوامل در استان زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله گسترش بیابان ها در استان افزایش دارد، گفت: با کمبود اعتبارات نمی توان اقدامات جدی و موثر بیابان زدایی انجام داد.

98 درصد از وسعت استان را مراتع بیابانی تشکیل می دهند

وی با بیان اینکه 98 درصد از وسعت استان را مراتع بیابانی تشکیل می دهند، اظهار کرد: این مراتع خود کمترین سطح بازده را دارند و با خشکسالی های اخیر در معرض تهدید بیابان ها قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی ؛ کشور ایران را موفق ترین کشور در راستای اقدامات بیابان زدایی دانست و اظهار کرد: با برخی از اقدامات بیابان زدایی که در سال های جاری در استان انجام شده است امید به زندگی در برخی از روستاهای استان بالا رفته است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در سرچاه عماری شهرستان خوسف کشاورزی و دامداری دوباره رونق گرفته و ماندگاری مردم تضمین شده است که این اقدامات در استان رضایت بخش نیست و همت مسئولین استانی و کشوری را برای جذب بیشتر اعتبار می طلبد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 590 هزار هکتار از مساحت استان را مراتع نسبتا مناسب پوشش گیاهی تشکیل می دهند، گفت: شپشک سفید نیز از دیگر آفاتی است که طی دو سال گذشته به جنگل های دست کاشت استان همجوم برده اند و این آفات باعث شده است که در سال گذشته 400 هکتار از جنگل های دست کاشت استان قطع شود.

وی بیان کرد: در سال جاری به دلیل این آفات قطع 500 هکتار از این جنگل ها در دستور کار قرار دارد که از محل اعتبارت حوادث تا کنون هیچ اعتباری به استان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بیابان زدایی در استان از سال 1344 شروع شده است،اظهار کرد: در این مدت 131 هزار هکتارنهال کاری، 13 هزار هکتار بذر کاری، 16 هزار هکتار مدیریت روان آبها،124 کیلیومتر باد شکن زنده و 551 کیلیومتر بادشکن غیر زنده در استان انجام شده است.

تعمیم پروژه بین المللی  ترسیب کربن به سرچاه عماری شهرستان خوسف

وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن در سرچاه عماری 31 خردادماه کلنگ زنی می‌شود، اظها کرد: این پروژه به دلیل موفقیت پروژه ترسیب کربن در شهرستان سربیشه تعمیم داده می شود.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای پروژه  بین المللی ترسیب کربن استانداری خراسان جنوبی موافقت کرده است که سالانه 300 میلیون تومان اعتبار پرداخت کند.

شریفی سطح اجرای پروژه ترسیب کربن در شهرستان خوسف را 98 هزار هکتار دانست و افزود: این پروژه در سطح 16 روستای شهرستان خوسف اجر می‌شود که 268 خانوار از مزایایی آن بهره مند می شوند.

وی هدف از اجرای این پروژه را ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک، احیاء اراظی تخریب یافته منطقه سرچاه عماری با مشارکت جامعه محلی و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان منطقه سرچاه عماری عنوان کرد.

برخورداری 6500 نفر از مزایای پروژه ترسیب کربن در استان

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن درسطح 225 هزار هکتار از بیابان های شهرستان سربیشه از سال 84 اجرا شده است، افزود: این پروژه در مدت 11 سال مقرر شده است که به اتمام برسد.

وی ادامه داد: این پروژه در سطح 40 روستای این شهرستان به مساحت 225 هزار هکتار درحال اجرا است.

وی جمعیت برخودار از مزایای این پروژه را شش هزارو 500 نفر دانست ویادآورشد: به دلیل موفقیت این پروژه در شهرستان سربیشه تفاهم نامه این پروژه برای 12  استان های دیگر کشورنیز امضاءشده است.

شریفی بیان کرد: یکی دیگر از دستاورد های این پروژه تشکیل صندوق های اعتباری است که تا کنون 63 صندوق در سطح 37 روستای این شهرستان تشکیل شده  و یک هزار و 770 نفر عضو این صندوق ها هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 90 میلیون تومان اعتبار در صندوق های روستایی شهرستان سربیشه سرمایه گذاری شده است، عنوان کرد: این صندوق های تاثیر زیادی در کمک معیشت روستائیان داشته است.

تشکیل دو هزارو 230 پرونده در منابع طبیعی استان

شریفی با بیان این‌که در سال گذشته دو هزار و 230 فقره پرونده در منابع طبیع استان تشکیل شده است، افزود: از این تعداد یک‌هزار و 119 فقره مختومه اعلام شده است.

وی ادامه داد:از این تعداد پرونده‌های مختومه  شده 865 فقره به نفع سازمان بوده و همچنین 466 فقره علیه سازمان بوده است که در این رابطه در سال گذشته منابع طبیعی استان 100 میلیون تومان هزینه کارشناسی دادگستری پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 315 فقره پرونده در استان خلع ید شده است،اظهار کرد: این پرونده ها به مساحت 374 هکتار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت 521 فقره پرونده با 89 هزار راس دام در استان در راستای چرای بی رویه دام تشکیل شده است.

کد خبر 2313811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha