۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۱۸

بچه‌ها پای «خبر کودک» می‌نشینند/ تاثیر خرید اسباب‌بازی بر تورم

بچه‌ها پای «خبر کودک» می‌نشینند/ تاثیر خرید اسباب‌بازی بر تورم

کارگردان انیمیشن «خبر کودک» که هر روز از شبکه پویا روی آنتن می‌رود درباره جزئیات و تکنیک ساخت آن توضیح داد.

حمید علیخانی کارگردان انیمیشن «خبر کودک» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر ایرانی که هر روز ساعت 11:20 از شبکه پویا پخش می‌شود، گفت: حدود پنج سال پیش این انیمیشن در 100 قسمت 5 دقیقه‌ای با حمایت مرکز پویانمایی صبا ساخته و به شبکه پویا تحویل داده شد.

وی ادامه داد: در آن زمان ما برای اولین‌بار از دستگاه موشن کپچر استفاده کردیم و همچنین عوامل زیادی داشتیم که مشغول ساخت این پروژه و پروژه‌های دیگری بودند و به همین دلیل تقریبا در یک بازه زمانی 6 ماهه توانستیم این پروژه را تولید کنیم.

کارگردان انیمیشن «خبر کودک» با اشاره به جزییات این انیمیشن که برای کودکان ساخته شده است، گفت: جورچی و جارچی دو شخصیت ثابت این انیمیشن هستند. در این انیمیشن چند آیتم ثابت و متغیر وجود دارد مثل استودیویی که در آن خبر خوانده می‌شود و همچنین گزارشگری که به سطح شهر می‌رود و گزارش تهیه می‌کند. اخبار استودیو هم به شکل اخبار طنز است و همچنین آیتم‌های دیگری هم از هواشناسی و بورس داریم که در این آیتم‌ها یک سری توصیه‌ها و مسایل به شکل طنز بیان می‌شود مثلا گفته می‌شود که چون عده‌ای از کودکان در خریداری اسباب بازی زیاده‌روی کرده‌اند تورم افزایش پیدا کرده است.

علیخانی در واکنش به اینکه آیا طنز این برنامه با توجه به زمان ساخت آن در پنج سال پیش قدیمی نشده است، گفت: به نظرم قدیمی شده است چون این برای همان دوره ساخته شده بود. از نظر تکنیکی در آن زمان تکنیک های سه بعدی پیشرفت زیادی نداشتند اما فکر می‌کنم برای کودکان که چندان درگیر تکنیک نیستند هنوز جذابیت‌هایش را داشته باشد.

این کارگردان انیمیشن در ادامه درباره علت جذابیت انیمیشن‌های خارجی برای کودکان بیان کرد: ما در حوزه ساخت انیمیشن هر کار انجام دهیم باز هم نسبت به تکنیک‌، هزینه و امکانات از کشورهای غربی عقب‌تر هستیم در نتیجه خروجی هم پایین‌تر است. 

وی در پیشنهاد خود از اینکه چگونه می‌توان با انیمیشن‌های غربی مقابله کرد؟ گفت: ما در حال حاضر در زمینه داستان هم ضعف‌هایی داریم ولی در این حوزه به راحتی می‌توانیم پیشرفت کنیم. تکنیک به هزینه نیاز دارد اما می‌توانیم روی داستان‌های خود وقت و سرمایه معنوی بیشتری بگذاریم چون هزینه کمتری هم دارد. به نظرم آنچه در نهایت از انیمیشن به یاد می‌ماند داستان است نه تکنیک.

علیخانی در پایان درباره نویسندگی فیلمنامه‌های انیمیشن توضیح داد: داستان‌های انیمیشن خیلی ضعیف کار می‌شوند. شناخت نویسندگان از کارهای داستانی انیمیشن‌ کافی نیست و شاید در حوزه تکنیک بیش از داستان پیشرفت کرده ایم. باید قابلیت‌های انیمیشن را در نظر گرفت و بر این اساس فیلمنامه نوشت چون در فیلم خیلی چیزها را نمی‌توان نشان داد و برعکس ما انیمیشن می‌سازیم چون بسیاری از مسایل را نمی‌توانیم در واقعیت نشان دهیم مثلا حیوانات در واقعیت سخن نمی‌گویند و اینها را می‌توان در انیمیشن کار کرد.

 

کد خبر 2313931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha