۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵

گزارش مهر/

واژه‌هایی که بلای جان خانواده‌هاست/ اعتیاد مهمترین عامل طلاق در استان مرکزی

واژه‌هایی که بلای جان خانواده‌هاست/ اعتیاد مهمترین عامل طلاق در استان مرکزی

اراک- خبرگزاری مهر: صنعتی و سنتی؛ دو واژه خانمان سوزی که بلای پیر و جوان شده است. بلایی که مرز سن و سال و مرد و زن نمی شناسد و این ماده مخدر علی‌رغم اطلاع رسانی‌های گسترده، در خانواده‌ها ریشه کرده و بلای جان خانواده‌ها شده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، مواد مخدر به عنوان یکی از معضلات جدی جامعه ی ما و تمامی جهان امروزه به تیشه ای بر ریشه ی جوانان مستعد کار و تلاش و سازندگی جوامع مختلف دنیا بدل شده است.

 روز پنجم تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در دنیا نامگذاری شده است، نام نهادن روزی جهانی برای بررسی موضوعی مهم مانند مواد مخدر نشان از ضربه های مهلک این افیون کشنده بر پیکره ی دنیا و جوانان پر جنب و جوشی دارد که هر کدام به سهم خودشان می توانند در سازندگی و آبادانی کشورهایشان و حتی دنیا سهم بسزایی را داشته باشند.

ایران به دلیل همسایه بودن با دو کشور تولید کننده ی مواد مخدر در دنیا( افغانستان و پاکستان) شاید بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شده است، تلاش های نیروی انتظامی و دادن شهدای بسیاری در این زمینه همگی گواه تلاش نیروی انتظامی و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نابودی این افیون در کشور  است.

استان مرکزی هم یکی از استان های مورد آسیب مواد مخدر در کشور تلقی می شود که متاسفانه جوانان و نوجوانان بسیاری در این استان قربانی این ماده ی مهلک شده اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه ایران قریب به 31 سال است که در کاهش مواد مخدر در حال مبارزه است به خبرنگار مهر می‌گوید: مبارزه تنهای پلیس با مواد مخدر نمی تواند کاهش صد در صدی این مواد در جامعه را به دنبال داشته باشد بلکه برای مقابله با این بلای خانمان سوز بسیج عمومی جامعه نیاز است.

مهدی حسنی هم مرز بودن ایران با دو کشور تولید کننده جهانی مواد مخدر را یکی از بزرگترین آسیب های کشور برای افزایش این ماده های افیونی می داند و عنوان می کند: از آنجایی که استان مرکزی در مجاورت استان تهران و البرز قرار دارد از نظر آلودگی صنعتی و نیمه صنعتی بیشتر است و سرریز جرائم به این استان به عنوان استان امن وجود دارد.

در افغانستان بیش از 400 لابراتوار تبدیل تریاک به هروئین وجود دارد

وی اظهار داشت: کشورهای افغانستان و پاکستان بیشترین درآمدهایشان از تولید و فروش مواد مخدر است. در افغانستان بیش از 400 لابراتوار تبدیل تریاک به هروئین وجود دارد و آنها متوسط سالی 600 تن هروئین را تولید می کنند و با تولید هر کیلو هروئین جان صدها جوان و نوجوان را در دنیا به مخاطره می اندازند.

سرهنگ حسنی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری مواد مخدر از مرزهای ایران عبور کرده و وارد منازل شده است، اظهار داشت: خانواده ها باید توجه بیشتری را نسبت به نوجوان ها و جوان هایشان داشته باشند و با مراقبت های بیشتر از آنها خطر ابتلا به اعتیاد را از فرزندانشان دور نگه دارند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در خصوص مشکلات بخش مبارزه با مواد مخدر استان گفت: کمبود نیروی انسانی و نبود کمپ بانوان و نداشتن توانایی مالی معتادین برای حضور در کمپ از مشکلات عمده این حوزه است.

گلخانه‌ای که مواد مخدر تولید می‌کرد

این مقام مسئول ادامه داد: امسال در استان مرکزی گلخانه تولید میوه و کارگاه تولید نقره‌ای کشف و ضبط شد که در این مکان‌ها به ظاهر کارهای اقتصادی سالم انجام می‌گرفت و در اصل این مکان‌ها به مکان‌هایی برای تولید مواد مخدر تولید می کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار داشت: در استان مرکزی بیشترین عامل طلاق را اعتیاد یکی از زوجین تشکیل می‌دهد و اعتیاد به یکی از جدی ترین معضلات این استان بدل شده است.

سرهنگ حسنی اضافه کرد: بیشترین عامل سرقت های خرد در داخل خودروها هم توسط افراد مبتلا به بیماری اعتیاد صورت می گیرد؛ لذا باید این معضل در خانواده ها جدی گرفته شود و مردم با مشارکت پلیس بتوانند از شیوع بیشتر اعتیاد در جامعه جلوگیری نمایند.

وی با اشاره به رشادت های نیروهای پلیس در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در استان مرکزی عنوان کرد: نیروهای پلیس برای کاهش اعتیاد و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر از هیچ تلاشی فروگذار نمی باشند و آنها حتی با فداکردن جان خویش سعی در جلوگیری از افزایش اعتیاد در جامعه دارند.

 600 تن مواد مخدر در استان امحا خواهد شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ابراز کرد: از ابتدای امسال در استان مرکزی یک تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است که در روز جمعه 6 تیر ماه بیش از 600 تن مواد مخدر در استان امحا خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در استان مرکزی بیش از 3 هزار و 270 کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف و هشت هزار نفر هم در این زمینه دستگیر شدند.

سرهنگ حسنی عمده مشکلات اقتصادی، بیکاری و فرهنگی را اعتیاد دانست و عنوان کرد: متاسفانه باورهای غلط عاملی مهم در اعتیاد جوانان و نوجوانان بشمار می رود.

وی قلیان را عامل مخربی برای جوانان دانست و تصریح کرد: ضرر مصرف قلیان چندین برابر مصرف سیگار است و متاسفانه در حال حاضر در جامعه قلیان به یک فرهنگ غلط بدل شده است.

17 نهاد وظیفه پیشگیری، مقابله، درمان و اشتغالزایی را بر عهده دارند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار داشت: در استان مرکزی 17 نهاد وظیفه ی پیشگیری، مقابله، درمان و اشتغالزایی را بر عهده دارند.

وی از خانواده خواست تا با توجه بیشتری نسبت به فرزندانشان و آگاه کردن آنها از خطرات اعتیاد موجب کاهش اعتیاد در جامعه شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تعداد مراکز ترک مواد مخدر شهر اراک را 75 مرکز اعلام می‌کنتد و به مهر می‌گوید: از این تعداد  69 مرکز خصوصی، دو مرکزDIC، دو مرکز تحت پوشش اداره زندان ها و یک مرکز دولتی و یک اقامت اجباری هستند.

سیامک راکعی افزود: همچنین در ساوه 21 مرکز ،در خمین 11 مرکز، شازند 6 مرکز ، دلیجان ،2 محلات 2 کمیجان یک، آشتیان یک و فرمهین یک مرکز وجود دارد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ی استان نیز با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد و جرم گفت: بیش از 30 درصد مجرمین وقتی مدت محکومیت تمام می شود، دوباره مرتکب جرم شده و به زندان برمی گردند، در حالیکه آن هایی که در مراکز فنی و حرفه ای آموزش دیده اند تا کمتر از 10 درصد دوباره مرتکب جرمشان می شوند.

بهرام نجفی‌زاده با بیان اینکه مهارت آموزی انجام مجدد جرم را کاهش می‌دهد، افزود: هم اکنون فنی و حرفه ای در مرکز درمان ابراهیم آباد آموزش رشته‌های پرکاربرد چون کشاورزی، نقاشی ساختمان، پیرایشگری، مکانیک و برق خودرو را دایر کرده است.

نجفی تاکید کرد: برای طرح توسعه فاز دوم ابراهیم آباد 350 میلیون تومان نیاز داریم و قطعا  با راه اندازی این مرکز بازگشت زندانی‌ها کمتر شود.

آگاه کردن خانواده ها نسبت به انواع گوناگون مواد مخدر، توجه بیشتر آنها نسبت به جوانان و نوجوانان، مراقبت دورادور والدین نسبت به دوستان فرزندانشان و آگاه کردن نوجوانان از خطرات مواد مخدر همگی از راهکارهای کاهش اعتیاد در جامعه محسوب می شوند.

اعتیاد به عنوان یکی از مهمترین عوامل فروپاشی خانواده ها و یکی از عامل های مهم فسادهای اجتماعی در جامعه بشمار می رود که باید با آگاه سازی افراد در مکان های مختلف همچون مدارس، دانشگاه ها و مکان های فرهنگی سعی در کاهش گرایش مردم نسبت به مواد مخدر داشته باشیم.

................................

گزارش: طاهره قهیه‌ای

کد خبر 2319733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha