۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵

حجت‌الاسلام کاویانی در گفتگو با مهر:

چالش‌های کشور ریشه فرهنگی دارد/ لوازم تحول‌آفرینی فرهنگی

چالش‌های کشور ریشه فرهنگی دارد/ لوازم تحول‌آفرینی فرهنگی

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معتقد است که چالش‌های کشور ریشه فرهنگی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد کاویانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نامگذاری سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، امر بسیار مبارکی است که در صورت اهتمام مردم و مسئولان برای تحقق شعار آن، شاهد برکات و دستاوردهای بسیاری از این ناحیه چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

وی افزود: البته این نامگذاری به آن معنا نیست که فقط امسال اهتمام به اقتصاد و به ویژه فرهنگ داشته باشیم و اساساً این یک امر غیرموقت است و از اين رو در سال های آتی نیز می بایست همه مردم و مسئولان به آن توجه و عنایت لازم را داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاکید خاص مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت داشتن فرهنگ بر اقتصاد و سایر شئون اجتماعی و سیاسی و... گفت: فرهنگ را باید به عنوان یک محتوای بسیار وسیع و گسترده در نظر گرفت که همه بخش های دیگر در آن شناور هستند یعنی به عنوان مثال ما اگر اقتصاد اسلامی را بخواهیم داشته باشیم باید یک تلاش بسیار زیادی از سوی متخصصان به لحاظ علمی و مکتبی انجام بگیرد و قبل از هر چیز نیاز به توجه و سرمایه گذاری فرهنگی برای رونق اقتصادی داریم.

نیازمند بهره گیری از اصول و آموزه های فرهنگی هستیم

وی اضافه کرد: در زمینه مصرف مردم نیز برای آن که ما به چارچوب های مدنظر تعالیم اسلامی و قرآنی برسیم باز هم نیازمند فرهنگ سازی و بهره گیری از اصول و آموزه های فرهنگی هستیم.

حجت‌الاسلام کاویانی با بیان این که بسیاری از مشکلات و چالش های کشور ما ریشه فرهنگی دارد، اظهار داشت: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که در جامعه ما اقتصاد و تجارت تنها به سود بالا و پول در آوردن بیشتر تعبیر می‌شود و حال آن که این مفهوم و برداشت مطابق با یک جامعه اسلامی نیست.

وی تاکید کرد: لازمه پیشرفت اقتصادی کشور و دست یابی به شاخصه های اقتصاد اسلامی در وهله اول سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق و هدفمند در حوزه فرهنگ است به این که مردم بدانند هدف اصلی از گردش چرخ های اقتصادی در یک جامعه دینی و اسلامی، فراهم شدن بسترها برای بهتر بندگی کردن و خدمت به خلق خداست.

این محقق و صاحب نظر در علوم انسانی همچنین بیان داشت: راجع به امور اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی نیز همین طور است و اگر فرهنگ اصیل اسلامی زیربنای امور نباشد، احتمال به خطا و اشتباه رفتن بسیار است.

تغییر رویکرد داشته باشیم

وی در ادامه به نکته مهمی اشاره و تصریح کرد: نهادهای مسئول در عرصه فرهنگ از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دیگر نهادها و دستگاه ها باید نگاه و رویکردشان را تغییر دهند تا بتوان به مطالباتی که مقام معظم رهبری در نام گذاری امسال از مسئولان خواسته اند، پاسخ مناسب را داد.

وی یادآور شد: از سویی نیازمند جدی نگاه تخصصی توام با رویکرد آسیب شناسانه در عرصه فرهنگ و برنامه ریزی های فرهنگی هستیم. قواعد و قوانین تنظیم شده در این رابطه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که نمی توان از آنها چشم پوشید؛ به هر حال این یک واقعیت است که بسیاری از مردم عوام، چندان سررشته ای از قوانین و چَم و خَم کارها ندارند و این متخصصان هستند که باید بستر تحقق اهداف فرهنگی را با توجه به قانون و نیازهای جامعه فراهم کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که فرهنگ تمام ابعاد زندگي اعم از فردي، اجتماعي و نيز مادي و معنوي انسان را در بر مي‌گيرد، گفت: بی‌تردید ارج نهادن به منویات مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن آن در حوزه فرهنگ، همت والا و تلاش مضاعف مسئولان و نهادهای مختلف را می‌طلبد که در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت جایگاه ویژه قانونی و نیز ماموریت های وسیع و گسترده، نقش کلیدی را ایفا می کند.

وی یادآور شد: البته طبیعی است که وزارت ارشادی ها هم برای آن که به رسالت خود به درستی عمل کنند باید از حیث بودجه ای و حمایت های معنوی، دغدغه خاطر نداشته باشند تا بتوانند در پرتو همدلی ملی و مدیریت جهادی، بخشی از کار را در کشور جلو ببرند.

 

کد خبر 2325386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha