به گزارش خبرگزاری مهر، پوران درخشنده در گفتگویی درباره جشنواره بینالمللی فیلمهای ویدئویی تهران (یاس) گفت: آثار ویدئویی باید در کنار هم مورد ارزیابی قرار گیرند تا توانایی فیلمسازان شناخته شود زیرا در همین جشنوارههاست که استعدادهای زیادی شناخته میشوند و کارگردانها و تهیهکنندهها میتوانند از وجود این استعدادها در تولید آثار با کیفیت استفاده كنند.
کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی زنند» افزود: با توجه به اینکه فیلمهای ویدئویی مخاطب گسترده تری دارند، میتوانند فرصتی را برای فیلمسازان فراهم کنند تا در دایره رقابت قرار گرفته و بهتر دیده شوند.
درخشنده جشنواره فیلمهای ویدئویی را بستری برای علاقمندان به فیلمسازی عنوان کرد و گفت: علاقمندان میتوانند کارشان را از این جشنواره با ساختن فیلمهای بلند داستانی آغاز کنند و در مراحل بالاتر به تولید فیلمهای سینمایی اقدام کنند.
وی ادامه داد: جشنواره فیلمهای ویدئویی محلی است برای شکوفا شدن استعدادها، بنابراین این جشنواره احتیاج به توجه و حمایت جدی از طرف مسئولان و هنرمندان دارد.
تدوین برنامههای جامع برای جذب مخاطب بیشتر
این كارگردان با بیان اینکه با برنامه ریزی صحیح در توزیع و تولید این آثار می توان سلایق بیشتری را جذب این عرصه نمود، گفت: در نتیجه میتوان مخاطبان بیشتری را به تماشا و خرید این آثار ترغیب کرد. تصور همه ما بر این است که فیلمهای شبکه نمایش خانگی ابتدایی هستند در حالیکه در همه جای دنیا اهمیت و توجه خاصی برای آثار ویدئویی قائلند زیرا مخاطبان بسیار گسترده ای دارند و این گستردگی سبب ایجاد بازار فرهنگی و اقتصادی می شود به همین دلیل از همان ابتدا برنامه ریزی های دقیقی برای آن صورت میگیرد.
کارگردان «خوابهای دنبالهدار» گفت: متولیان و مسئولان شبکه نمایش خانگی می بایست جهت تولید آثار کیفی از بهترین های این حوزه چه در عرصه کارگردانی و چه در حوزه تهیه کنندگی جهت تولید آثار دعوت کنند تا با این عمل فیلمسازان حرفهای ما هم برای فعالیت در این شبکه ترغیب شوند. همچنین تمام تلاشها باید بر این امر استوار شوند تا آثار ویدئویی به سطح کیفی بالاتری برسند.
خلاقیت عنصر تعیین کننده در راه فیلمسازی
کارگردان «شمعی در باد» در ادامه گفت: فیلمساز باید بداند که اگر به دور از خلاقیت بوده و داشتههای خوبی نداشته باشد در این عرصه جایی ندارد. فیلمساز باید ضمن اینکه سوژههای تازهای را انتخاب می کند از کپی برداری صرف از آثار غربی بپرهیزد. البته کسانی که در این عرصه سرمایهگذاری میکنند نیز باید توجه داشته باشند انتخابهایشان صحیح باشد تا آثار با کیفیتی وارد بازار فیلم های ویدئویی شود. بطوریکه این جشنواره باید فرصتی را بوجود آورد تا نگاه های نو و جدید مورد توجه قرار گرفته و به این خلاقیت ها جایزه تعلق گیرد.
وی به قاچاق سی دی فیلمها اشاره و بیان کرد: در این باره باید اقدامات جدی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد تا کسی به خود اجازه دزدی فیلمها را ندهد و اگر کسی در هتلها، قطارها و اتوبوسها برای میهمانان خود این فیلمها را به نمایش میگذارد باید حق رایت آنها را پرداخت کند. در این میان باید دید جایگاه و حق سرمایهگذار و پدیدآورنده اثر چه میشود و آیا میتوان حق آنها را نادیده گرفت.
بیقانونی در کپیرایت چوب حراج بر سرمایه دیگران است
کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی زنند» با توجه به اینکه حقوق هر فیلمی متعلق به سرمایهگذار آن است، باید این امر جدی گرفته شود. باید در ایران قانون مدونی داشته باشیم تا جلوی این معضل گرفته شود زیرا با این کار چوب حراج به سرمایه دیگران میزنیم، کسانی که دارایی خود را در بخش فرهنگ سرمایه گذاری کرده اند، در حالی که میتوانستند این سرمایه را در بخش دیگری به کار گیرند.
درخشنده با بیان اینکه فیلمهای ویدئویی ایران در خارج از کشور بازار خوبی دارند، گفت: در کشورهایی که ایرانیها زندگی میکنند و کشورهایی که فرهنگشان به ما نزدیک است، فیلمهای ویدئویی بازار خوبی دارد. فیلمهای ویدئویی در کشورهای آسیای میانه و حتی آمریکا بازار خوبی دارد. در آمریکا این فیلمها از طریق شبکههای خصوصی پخش میشوند و حتی درجهبندی هم دارند.
کارگردان «رابطه» در پایان گفت: باید برای بازار این نوع فیلمها برنامهریزی داشت که متاسفانه تا به امروز هیچ برنامهریزی برای آن نشده است.
نظر شما