۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۵

مدیرعامل بنیاد رودکی:

ما در حوزه فرهنگ بسیار بدهکاریم/ فعالیت‌های هنری در کاخ سعدآباد

ما در حوزه فرهنگ بسیار بدهکاریم/ فعالیت‌های هنری در کاخ سعدآباد

مراسم امضای تفاهم نامه مدیران 2 مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی شنبه 21 تیرماه در تالار اجتماعات مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد و طی آن مدیرعامل بنیاد رودکی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ بسیار بدهکاریم و باید فرصت‌هایی را که در توان‌مان هست در اختیار شهروندان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف منصورزاده مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در ابتدای این مراسم گفت: توسعه فرهنگ یک مقوله بسیار مهم برای هر جامعه ای است که در آن راستا می توان به تعامل نهادهای فرهنگی با یکدیگر اشاره کرد و چون این مقوله انعطاف پذیر است بنابراین می توانیم در سایه چنین رویکردی شاهد توسعه فرهنگ و هنر باشیم. در غیر این صورت هنر و فرهنگ با رکود و محدودیت مواجه می شود.

تفاهم 2 قطب فرهنگی شمال و مرکز پایتخت

وی افزود: فرهنگ اگر بخواهد توسعه ای داشته باشد باید در فضای باز فعالیت کند و اتفاقا در این راستاست که می تواند تاثیر به سزایی در فعالیت های اجتماعی داشته باشد. بنابراین 2 موسسه بسیار مفید و ارزشمند بنیاد فرهنگی هنری رودکی و سعدآباد که هر 2 فعالیت فرهنگی دارند با امضای این تفاهم نامه می توانند تعامل ارزنده ای داشته باشند و در توسعه و گستردگی مقوله فرهنگ نقش موثری را ایفا کنند.

منصورزاده یادآور شد: بنیاد رودکی به عنوان یک قطب فرهنگی در مرکز تهران و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به عنوان یک قطب فرهنگی در شمال تهران بخش اعظمی از برنامه های فرهنگی و هنری پایتخت را پوشش می دهند. ما امیدواریم امضای این تفاهم نامه که با پیشنهاد مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی صورت گرفته بتواند زمینه ساز خدمت رسانی فرهنگی را در تمام بخش های تهران فراهم کند و ما بتوانیم از این پتانسیل موجود استفاده کرده و در سال فرهنگ و اقتصاد نسبت به گسترش واقعی فرهنگ و هنر تلاش کنیم.

در حوزه فرهنگ بسیار بدهکاریم

بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم با تقدیر از امضای این تفاهم نامه فرهنگی بین 2 موسسه فرهنگی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: امیدواریم در این فرصت فراهم شده بتوانیم در قالب یک پیوند فرهنگی فرصت هایی را که در توان داریم در اختیار همشهریان قرار دهیم. ما بر این باوریم که در حوزه فرهنگ بسیار بدهکاریم. ما معتقدیم امور فرهنگی کار فردی نیست بلکه کاری است که در پیوندهای انسانی رقم می خورد و این یکی از اهداف ارزشمند ما در بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که تصمیم به گسترش آن داریم.

وی افزود: مدیریت نفوذ فرهنگی جزو برنامه های ماست که باید ابتدا در شهرهای مختلف تهران و در فاز دوم در چند استان دیگر تعمیم و گسترش پیدا کند. ما در جلساتی که با دوستان و همکارانمان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار کردیم کلیات اهداف امضای این تفاهم نامه را مطرح کردیم و سرانجام به این نقطه ای که امروز در آن قرار گرفتیم، رسیدیم . پیش بینی ما از امضای این تفاهم نامه بر این مبناست که بتوانیم 2 قطب فرهنگی و هنری پایتخت را به هم پیوند دهیم.

دنیا چگونه به فرهنگ و هنر ایرانی احترام می گذارد

جمالی در ادامه صحبت های خود توضیح داد: ظرفیت های بسیار گسترده ای در بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مجموعه تاریخی سعدآباد وجود دارد که این هم افزایی می تواند با یک برنامه ریزی درست فضای تولیدی آموزشی را رقم بزند که ما می توانیم متناسب با سرفصل های ترسیم شده و تصویب آن هم کارهای زیادی انجام دهیم. ما بر این باوریم وقتی ظرفیت فرهنگ و هنر سرزمین ما به درستی معرفی شود تمام دنیا به این ظرفیت ها احترام خواهند گذاشت.

وی ادامه کرد: با صداقت و مهربانی که در همکاران مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد می بینم قطعا آینده روشنی پیش روی ما و دوستان است و من امیدوارم توانمندی های فرهنگ و هنر این سرزمین به شکل عملی و با چنین کارهایی به عرصه ظهور و بروز برسد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: فصل جدید از دوره ای را آغاز می کنیم که بسیاری از موارد موجود در عرصه فرهنگ و هنر مغفول مانده است. من در بازدیدهایی که از مجموعه سعدآباد داشتم نظاره گر ظرفیت های باشکوهی بودم که وقتی تماشاگران خارجی و ایرانی آنها را نظاره می کنند برق را در چشمان آنها می بینیم. من باز هم امیدوارم که بتوانیم با شایستگی برخی از این ظرفیت های فرهنگی را معرفی و بستری را فراهم کنیم که هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین بیشتر از قبل در این مکان حضور پیدا کند و اینجا محل تردد اصحاب فرهنگ و هنر برای میزبانی از همشهریان باشد.

امضای تفاهم نامه سرمشقی برای مراکز دیگر

کارگر مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی هم در این مراسم گفت: خوشبختانه به دلیل حضوری که در بنیاد فرهنگی رودکی داشتم هم با ظرفیت های این مکان و هم با ظرفیت های مجموعه سعدآباد آگاه هستم و بر این باورم که باید بسترهای مناسب این ظرفیت ها بیشتر از این تعمیم پیدا کند. ظرفیت هایی که در مراکز دیگر سازمان میراث فرهنگی موجود است و امیدواریم این نهالی که دوستان امروز کاشتند سرمشقی برای مراکز دیگر باشد.

مدیر اسبق تالار وحدت تصریح کرد: مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اساسنامه ای که دارد می تواند مبنای بسیاری از فعالیت ها باشد. این همکاری به نظر من بین 2 مرکز نیست بلکه بین 2 مجموعه وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی است که هر 2 پرچم دار فرهنگ هستند. بنابراین لازم است که با تکیه بر تجربیات گذشته که بیشتر مبتنی بر معرفی ظرفیت های فیزیکی این دو مجموعه بود بتوانیم از سرمایه های معنوی آن ها نیز استفاده کنیم. سرمایه هایی که میزبان و مهمان آن مردم هستند و همواره همراه فعالیت ها و برنامه های هنری بودند.

آبیاری دشت خشک فرهنگ و هنر با امضای تفاهم نامه

وی با اشاره به نحوه مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بیان کرد: رهبری و هدایت این مجموعه کار دشوار و بسیار مهمی است. از سوی دیگر ما باید بتوانیم با برگزاری چنین برنامه های مشترکی در فضای بی فرهنگ و بی هنری جامعه با دوران خشکسالی آن آن را آبیاری کرده و زمینه مناسبی را برای رویش مجدد فرهنگ و هنر در این دشت خشک را فراهم کنیم.

مدیر موزه های سازمان میراث فرهنگی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما همکاری و کار گروهی خیلی دیر اتفاق می افتد و ما آنچنان با هم همزبانی نمی کنیم و عموما هم وقتی در مورد کار گروهی صحبت می کنیم همه چیز در شعار خلاصه می شود. اما من امیدوارم در این تفاهم نامه که به نظر من عزمی بزرگ و جدی است بتوانیم اتفاق خوب و مبارکی را در عرصه فرهنگ و هنر ایجا کنیم و جا را برای هنرنمایی ذوق و سلیقه هنرمندان بر دولت تدبیر و امید را فراهم کنیم.

براساس این گزارش در پایان مراسم تفاهم نامه ای بین مدیران مجموعه فرهنگی هنری و فرهنگی تاریخی سعدآباد امضا شد.

کد خبر 2329843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha