۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۶

با تشدید وزش باد/

طوفان آرامش سیستان را بر هم زد/ ادارات دولتی 5 شهرستان تعطیل شدند

طوفان آرامش سیستان را بر هم زد/ ادارات دولتی 5 شهرستان تعطیل شدند

زاهدان-خبرگزاری مهر: شدت وزش باد و افزایش میزان غلظت گرد و غبار در مناطق شمالی استان و در منطقه سیستان موجب به تعطیلی کشاندن ادارات در شهرهای زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرعت طوفان صبح امروز در منطقه سیستان از 95 کیلومتر در ساعت گذشته و کاهش شعاع شدید دید و همچنین افزایش غلظت گرد و خاک به بیش از 9 برابر حد استاندرد علاوه بر تعطیلی ادارات شهر های زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز موجب تعطیلی بازار و اخلال در زندگی روزمره مردم این منطقه شد.

میزان ذرات معلق 9 برابر حد استاندارد است

در همین رابطه مدیر کل حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه میزان غلظت گرد و غبار در شهر های شمالی استان به بیش از 9 برابر حد مجاز و استاندارد رسیده است از شهروندان به ویژه افراد سالخورده تقاضا کرد تا از منازل خارج نشوند.

خسرو افسری در گفتگو با مهر بیان داشت: میزان غلظت ذرات معلق هوا در شهر های شمالی استان از حد بحران فراتر رفته و لذا برای کودکان و سالخوردگان تهدید محسوب می شود.

وی با بیان اینکه میزان استاندار ذرات معلق در هر مترمکعب از هوا 150 میکروگرم تعیین شده است افزود: در حال حاضر این میزان در شهر های شمالی استان و منطقه سیستان از یک هزار و 460 میکروگرم بر مترمکعب نیز فراتر رفته است.

وی ابراز داشت: متاسفانه با قطع آب هیرمند و برگشت مجدد خشکسالی در این منطقه و همچنین وزش باد های 120 روزه باری دیگر شاهد بارش باران خاک در سیستان و تشدید مشکلات زیست محیطی هستیم.

افسری بیان داشت: در طی سال های گذشته متاسفانه افزایش غلظت گرد و خاک و تداوم خشکسالی آسیب های بسیار زیادی به پوشش گیاهی و همچنین حیات جانواران در این منطقه وارد کرده است و در حال حاضر نیز حیات هزاران پرنده و میلیون ها ماهی گرفتار در برکه های هامون مورد تهدید جدی واقع شده است.

 طوفان تا پایان هفته ادامه دارد

در همین حال کارشناس پیش بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: تا صبح روز جمعه طوفان و گرد و غبار در نواحی شمالی استان تداوم خواهد داشت.

مصدق گودرزی فر در گفتگو با مهر بیان داشت: سرعت طوفان امروز در مناطق شمالی به 95 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید را به کمتر از 50 متر کاهش داد.

 وی افزود: براساس پیش‌بینی کلی وضعیت جوی استان و طبق نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، توفان گرد و خاک در نواحی شمالی استان تا 48 ساعت آینده ادامه دارد.

وی برای نواحی مرکزی نیز آسمانی غبارآلود و در برخی ساعات همراه با وزش باد نسبتا شدید پیش بینی کرد و ادامه داد: نواحی جنوبی استان نیز غبارآلود هستند.

وی اظهار داشت: از امروز تا اوایل هفته آینده دمای هوای شهرهای شمالی و مرکزی سیستان و بلوچستان سه تا هشت درجه کاهش خواهد یافت.
وی بیان داشت: در طی 24 ساعت گذشته شهرستان خاش با  دمای حداقل 23 درجه  سانتی‌گراد خنک‌ترین شهر و دلگان با حداکثر دمای 48 درجه گرم‌ترین شهر استان گزارش شده‌ است.

کد خبر 2333063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha