۳ مهر ۱۳۸۴، ۱۳:۳۵

گزارش اختصاصي"مهر" از شب تاريخي اركستر سمفونيك تهران

براي نخستين بار سمفوني شماره 9 بتهوون به طور كامل در تالار وحدت اجرا شد

براي نخستين بار سمفوني شماره 9 بتهوون به طور كامل در تالار وحدت اجرا شد

سمفوني شماره 9 بتهوون، براي نخستين بار با بهترين كيفيت شب گذشته توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري علي رهبري در تالار وحدت و با استقبال فراوان مردم اجرا شد.

 

به گزارش گروه موسيقي "مهر" ، اركستر سمفونيك تهران با همكاري گروه كر و همخوانان ميهماناني چون پري زنگنه ، شقايق الله ياري،گيتي خسروي،ميرهادي قضات و خسرو محصوري ، سمفوني شماره 9 بتهوون را كه يكي از سخت ترين سمفوني هاي كرال جهان و به عنوان زيباترين اين سمفوني ها مطرح است دربالاترين حد كيفيت اجرا كردند.

در اين شب به ياد ماندني كه هر سه طبقه تالار وحدت مملو از جمعيت بود ، ابتدا قطعه "نيما"اثر عليرضا مشايخي  و در ادامه با حضور اعضاي گروه كر، سمفوني 9 بتهوون در چهار قسمت به اجرا درآمد. به عقيده "واگنر"قسمت اول سمفوني مبارزه روح انسان را با غم و اندوه بيان مي كند؛ اين مبارزه پس از درآمدي با شكوه، به تدريج شديد تر مي شود؛ قسمت دوم با نوعي سرخوشي مفرط آغاز مي شود . اين قسمت يك اسكراتسو است، قسمت سوم بيانگر احساسات پاك و بي آلايش انسان است و با نواي آهسته اي از عشق و اميدهاي جواني حكايت مي كند، قسمت چهارم تماما بيان شادي مقدس و يك سرور روحاني است كه ابتداي اين قسمت ،موسيقي حالت مكالمه پيدا مي كند و از حوزه موسيقي سازي خارج مي شود؛ ودر پايان ترانه شادي با آواز دسته جمعي قسمت هايي از منظومه "شيلر"(شاعر و انديشمند بزرگ آلماني)خوانده مي شود. در قسمتي از شعر شيلر با ترجمه صادق طباطبايي چنين مي خوانيم:

آدميان به برادري خواهند رسيد/ آنجا كه شهر لطفت سايه مي گستراند/ هركه به اوجي رسيد/ تا به ياري دست ياري داد/ يا دختي/ از حريم عفاف را دلدار گشت/ اوست شوريده ذوق و واصل به ديار شوق/ نيز هر كس كه خود را زنده جاني/ در دايره گيتي مي نامد/ آن كس كه اين كمترين را نيارد/ گريان گليم خويش از اين جمع بركند... .

به گزارش "مهر" ، برنامه اركستر با اتمام قسمت چهارم وبا ترانه شادي به پايان رسيد و تشويق بيش از حد حاضران علي رهبري و اركستر را واداشت تا بخشي از اين قسمت را تكرار كنند اما پس از اجراي اين بخش مجددا مردم خواستار اجراي ديگر بودند و علي رهبري تا سه بار بخش هايي از اي سمفوني را اجرا كرد و در بالاخره درحين تشويق حاضران صحنه را ترك كرد.

صادق طباطبايي ، مطلع و دوستدار موسيقي كه در هيجدهمين جشنواره موسيقي فجر كتابچه اي را در خصوص آثار و ويژگي هاي هنري بتهوون نگاشته است به خبرنگار موسيقي "مهر" گفت : امشب يك شب تاريخي در طول فعاليت هاي موسيقايي كشور محسوب مي شود و اجراي سمفوني نهم بتهوون( كه قله هنر موسيقي محسوب مي شود وتا كنون هيچكس جز بتهوون اين قله را فتح نكرده است) يك اتفاق خجسته است . اجراي اين اثر در اولين اجراي رسمي اركستر به رهبري علي رهبري در دولت جديد را بايد به فال نيك گرفت.

وي در ادامه گفت : اين اجرا مي تواند به عنوان يك بمب خبري در دنيا صدا دهد كه اجرايي در اين سطح در ايران اتفاق مي افتد ولي متاسفانه آنچنان كه بايد از سوي رسانه هاي مختلف پوشش داده نمي شود.

طالب خان شهيدي ، رهبر اركستر تاجيكي كه چندي پيش به عنوان رهبر ميهمان اركستر سمفونيك اجرايي داشت به خبرنگار "مهر" گفت : اين برنامه براي ايراني ها مثل يك" سورپرايز" است . برنامه با كيفيت خوبي برگزار شد و سوليست ها هم خيلي خوب اجرا كردند.

لوريس چكناوريان نيز ضمن ارزشمند خواندن اين برنامه گفت : من قبلا قسمت آخراين سمفوني را با اركستر اجرا كرده بودم ولي تا كنون شاهد اجراي كامل اين سمفوني در تهران و توسط اين اركستر نبودم و اين اجرا مي تواند كلاس اركستر سمفونيك تهران را ارتقا دهد.

شب اول اجراي اركستر سمفونيك در ساعت 23به اتمام رسيد. لازم به ذكر است كه اين برنامه در قالب هفته موسيقي اجرا شد و تا شب 6مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش "مهر" ،  اجراي اين سمفوني در شب دوم مهرماه در تهران نيز يك اتفاق نادر در تاريخ موسيقي ايران و اركستر سمفونيك تهران به شمار مي رود كه اهميت اين موضوع به دليل كامل بودن اجراي اثر، كيفيت بالاي آن و رهبري اركستر توسط يك رهبر اركستر  بين المللي است .

گفتني است شب هفتم مه سال 1824 كه براي اولين بار سمفوني نهم بتهوون در وين اجرا شد ، در عالم موسيقي به عنوان يك شب تاريخي به ثبت رسيده است .

کد خبر 233440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha