۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵

«بالستیک زخم» از نظریه خشونت نمادین می‌گوید/ این آدم‌ها عصبانی هستند

«بالستیک زخم» از نظریه خشونت نمادین می‌گوید/ این آدم‌ها عصبانی هستند

پیام لاریان نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به استفاده از نظریه خشونت نمادین پیر بوردیو در نگارش نمایشنامه «بالستیک زخم» از طراحی صحنه و فضاسازی غیر رئالیستی در اجرای این نمایش واقع گرایانه خبر داد.

پیام لاریان نویسنده و کارگردان نمایش «بالستیک زخم» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «بالستیک زخم» از 13 مرداد ماه اجرای خود را در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است. سال گذشته این نمایش در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت که بعد از رایزنی با اتابک نادری مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر قرار شد این اثر نمایشی تابستان امسال در کارگاه نمایش اجرا شود.

وی درباره استفاده از نظریه خشونت نمادین بوردیو اندیشمند فرانسوی در نگارش این نمایشنامه توضیح داد: این نمایشنامه بر اساس نظریه خشونت پیر بوردیو جامعه شناس، فیلسوف و اندیشمند فرانسوی نوشته شده است. وی در این نظریه درباره تأثیر خشونت بر زندگی انسان ها و مهم‌تر از همه خشونتی که در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم، صحبت کرده است.

کارگردان نمایش «گزارش بازگشت» یادآور شد: مقوله خشونت همیشه برای من جذاب بوده است نه صرفا به این دلیل که شاهد بروز خشونت های زیادی در جامعه هستیم بلکه به این علت که به حرف فلاسفه بزرگ دنیا اعتقاد دارم که می گویند خشونت در درون همه آدمها وجود دارد. همه ما افراد آرام بسیاری را دیده ایم که در مواقعی خشونت درونی شان نمود می یابد. بنابراین آدمها همان‌قدر که افراد آرامی هستند می توانند ترسناک هم باشند و همین مسئله برای من جذابیت بسیاری داشت.

لاریان درباره استفاده از خشونت در این نمایش متذکر شد: مسئله ای که برای من اهمیت دارد و در این نمایش هم آن را مد نظر قرار دادم خشونت فیزیکی نیست. همانطور که بوردیو می گوید خشونت های بسیار زیادی در جامعه وجود دارد که ما از آنها به عنوان خشونت های نمادین یاد می کنیم. مثل خشونت هایی که حکومت، جامعه و یا انسانی به انسان دیگر وارد می کند. افراد نسبت به این خشونت ها عکس العملی ندارند چون اصولا نمی دانند که خشونتی نسبت به آنها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: این خشونت های نرم مثل این است که شما فکر می کنید که اکسیژن هوا را تنفس می کنید درحالی که متوجه نیستید، دارید در یک فضای مسموم تنفس می کنید و اکسیژن وارد ریه هایتان نمی شود. ساده ترین مثالی که می توانم بزنم زمانی است که راننده تاکسی از شما پول بیشتری نسبت به کرایه تان می گیرد اما شما متوجه خشونت پنهان این کار وی نیستند و از کنار آن می گذرید.

این کارگردان تئاتر درباره داستان این نمایش توضیح داد: «بالستیک زخم» در یک فضای رئالیستی روایت می شود و درباره دو پسر جوان به نام مرتضی و بیژن است که در یک خانه دانشجویی در نظام آباد زندگی می کنند و به خاطر مشکلی که برای یکی از دوستانشان پیش می آید یک اسلحه می گیرند و طی اتفاقاتی که می افتد یک نفر را می کشند. این دو ابتدا دچار عذاب وجدان می شوند اما کم کم قبح قضیه برایشان از بین می رود و متوجه می شوند به راحتی می توانند آدم های مانع را در زندگی شان حذف کنند.

لاریان در پایان صحبتهایش بیان کرد: خود نمایشنامه به من شیوه اجرای رئالیستی را پیشنهاد داد چون من خودم از اینکه نمایشی را به شیوه صرف رئالیستی یا ناتورالیستی اجرا کنم گریزانم. معتقدم باید فاصله ای بین اجرا ایجاد شود تا کارگردان بتواند مقصودش را به درستی به مخاطب منتقل کند. به همین دلیل تنها بازی ها و روابط بین اشخاص به شکل رئالیستی تصویر شده است اما فضاسازی و طراحی صحنه اینگونه نیست.

علم بالستیک، علم پرتاب گلوله است که سه قانون در آن وجود دارد. قانون اول بالستیک داخلی که حرکت گلوله در لوله تفنگ است. قانون دوم بالستیک خارجی است که حرکت گلوله بین لوله تفنگ و جسم است و قانون سوم بالستیک زخم است که حرکت گلوله داخل جسم است.

در این نمایش الهه شه‌پرست، مهدی جیرودی و رضا سلیمان‌تاش به عنوان بازیگر حضور دارند. نمایش «بالستیک زخم» از 13 مرداد ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه نمایش تئاتر شهر به صحنه رفته است.

کد خبر 2343539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha