۸ مهر ۱۳۸۴، ۱۵:۵۲

متن ارسالي خانواده عكاس ربوده شده ايراني به "مهر" به مناسبت هفته دفاع مقدس:

پس از گذشت 23 سال هنوز سرنوشت كاظم اخوان پديده عكاسي جنگ در هاله اي از ابهام قرار دارد

پس از گذشت 23 سال هنوز سرنوشت كاظم اخوان پديده عكاسي جنگ در هاله اي از ابهام قرار دارد

خانواده كاظم اخوان عكاس ربوده شده ايراني طي متني كه نسخه اي از آن در اختيار خبرگزاري "مهر" قرار گرفت، هفته دفاع مقدس را فرصت مناسبي دانست تا يادكردي از كاظم اخوان عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي و حماسه نگار جنگ كه 23 سال پيش به همراه سه ديپلمات ايراني در لبنان به اسارت نيروهاي وابسته به رژيم صهيونيستي درآمد به ميان آيد.

به گزارش خبرگزاري "مهر" ، در اين متن آمده است : كاظم اخوان در سال 1338 در خانواده اي مذهبي در شهر مقدس مشهد متولد شد، خاندان وي نسل اندر نسل اين افتخار را داشتند كه از خدمتگذاران بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) باشند. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در زادگاه خود به پايان رساند. با شروع حركتهاي آغازين انقلاب شكوهمند اسلامي به صف مردم پيوست و در راهپيمايي ها و جلسات ضد رژيم ستمشاهي حضوري فعال داشت و پس از پيروزي نسيز در سنگرهاي مختلف با شور و نشاط به خدمت پرداخت.

با شروع جنگ تحميلي، آرام و قرار ندارد لذا بلافاصله خود را به اهواز مي رساند و به ستاد جنگهاي نامنظم مي پيوندد. با حضور و در اين گروه در كنار شهيد بزرگوار چمران در بيش از 70 عمليات و نبرد خطرناك به عنوان يك عكاس رزمنده با دوربين عكاسي و فيلمبرداري در گرماگرم نبرد حضور مي بايد. كاظم يك  رزمنده هنرمند است كه عكاسي او با جنگ متولد مي شود و با تشويق هاي شهيد چمران و عشق و ايمان به ثبت لحظات ناب ايثار رشد مي كند و تبلور مي يابد و تبديل به يكي از پديده هاي عكاسي جنگ مي شود.

حمل اسلحه و وسائل دوربين عكاسي و فيلمبرداري در عمليات ها كار دشواري است ، اما هر ماموريت خطرناكي كه پيش مي آمد، داوطلبانه و با خوشرويي قبول مي كرد، صورت شاداب و جذاب چهره معصوم و قلب پاك داشت، در هر يك از خطوط هنگام حمله كه ارتباط قطع مي شد به سرعت و دوان دوان ارتباط را برقرار مي كرد. در سخت ترين شرايط جنگي حتي در شرايطي كه انتظار شكست مي رفت او بود كه با قاطعيت و اطمينان خاطر به ديگران دلداري مي داد. آرامش و متانت او در كارها اطمينان خاطر ايجاد مي كرد.

دفاع مقدس مجموعه اي از تفكر و انديشه و عمل و استعدادها و مسووليت ها است و هر كس بنابراين نقش بعدي از آن را پذيرا شده است و برخي در پهنه گسترده جبهه هاي نبرد مسووليتي مضاعف دارند. شناخت هنر عكاسي جنگ و اهميت آن در ثبت وقايع براي بقا، انديشه و تفكر به جهت استفاده نسلهاي آينده ويژگي خاصي دارد. بودن يك عكس و ثبت آن در اذهان گوياتر از صدها كلام و چندين مجلد است.

كاظم آنچنان در عمق زواياي حركتي جنگ حضور داشت، كه براي ثبت حادثه اي كه در كمتر از يك لحظه  و شايد تنها براي يك بار در طول تاريخ اتفاق افتاده از هنرش بهره جسته و بديهي است حضور در اين زوايا و حركتها در عرصه هاي نبرد نياز به جسارت، تيزهوشي مهارت و علاقه دارد و در اينجاست كه انگيزه و ايده و تفكر و انديشه با ايمانش ارتباط مي يابد.

كاظم در طول يكسال و نيم زندگي مداوم خود در جبهه ها موفق شد صحنه هايي بديع و استثنايي از لحظه هاي دفاع مقدس را به تصوير بكشد و وقوع حادثه را آنچنان كه قبل از تصويرش و ثبت در دوربينش در ذهن خلاق اش نقش بسته كه بايد بيننده اي در سالها و عصرهاي بعد ارايه دهد تا كه نسلهاي بعد بدانند و ببينند آنچه را كه سالها پيش اتفاق افتاده و اين رسالتي است سنگين كه يك خبرنگار بايد به آن همت گمارد او مسووليت خود را خوب شناخته و مي دادند كه در فرداي پايان جنگ در جبهه هاي نبرد بسپارند كساني كه شاهد دلاوريهاي شيران عرصه پيكار و عرفان شب زنده دار نبوده اند زنده نگه داشتن حماسه ها است كه در آينده به زندگي ملتها طراوت مي بخشد و يكي از راههايي كه دستاوردهاي دفاع مقدس را پايدار و جاودانه مي كند ثبت تصوير ايثارها و فداكاريها در برابر دشمن متجاوز است تا براي آينده باقي بماند. لذا در عين حال كه در صف حسينيان حضور دارد وظيفه زينب  گونه نيز دارد. بايد حماسه ها را زنده نگه داشت با نگاهي به عكسهاي كاظم مي تواند دريافت كه مهمترين رسالت خاص او اين است كه بايد خون سرخ رزمندگان را به تصوير بكشد كه نشانه اي باشد از ايمان آنان كه اسماعيل وار گردن به حكم الله نهاده و زخم تيغ را به جان خريده و سرخي خون اوست كه بايد روح ها را به آتش بكشد و اين خوني است كه در راه خدا ريخته شده، خون مردان خدا در روي شنزارهايي جوشيده كه يادگاري ابدي در تاريخ ملكوتيان خواهد بود. آري جنگي را كه كاظم عكاسي كرد با همه جنگها متفاوت بود.

با نگاهي به عكسهاي اخوان مي توان دريافت كه سري پرشور او را در تهيه عكسها ياري كرده و ايمان و علاقه او را به مهارت و تخصص رسانده و يا جاودانه كردن وقايع خاص جنگ، حماسه و جوشش خون رزمندگان ايثارها و مرگ و اسارت دشمن زبون ويراني، آوارگي و بحرانها در آثار او متبلور شده اند، عكسها زنده هستند و رودرو با ما سخن مي گويند.

يكي از ويژگي هاي عكس جنگي در مقايسه با فيلم مستند جنگي و يا فيلم سينماي جنگ ثابت بودن آن است و برخلاف فيلم در حركت نيست به همين دليل واقعيت ها و لحظات مختلف نبرد را بهتر به ما منتقل مي كند .

در نمايشگاه بزرگ عكس كه از طرف ستاد برگزاري مراسم سومين سالگرد انقلاب اسلامي با شركت 75 عكاس حرفه اي و آماتور كه در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد بنا به آراي بازديدكنندگان به خاطر صميميت و ويژگي هاي خاص در ثبت صحنه هاي استثنايي عكسهاي او حائز اكثريت آراء مي شود و مقام اول را كسب مي نمايد. در سال 1360 از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي (خبرگزاري پارس) دعوت به همكاري شد و همكاري مستقيم خود را آغاز مي نمايد.

آخرين عملياتي كه در آن شركت داشت عمليات بيت المقدس بود كه منجر به آزادي خرمشهر شد و لحظات اين نبرد حساس و تاريخي را ثبت كرد. خاطره هاي جانبازي و ايثارگري ها و شهامت هاي وي همواره زبانزد همرزمانش بود و دوستانش او را رزمنده عكاس مي خواندند.

16 خرداد سال 1361 رژيم صهيونيستي دست به حمله گسترده هوايي، زميني و دريايي به لبنان زد نيروهاي اشغالگر اسراييل ظرف چند روز قسمت اعظم لبنان را اشغال كردند . لبنان در آتش و خون مي سوخت و در تيرماه 1361 يك هيات ديپلماتيك براي بررسي راههاي ارايه كمكهاي انسان دوستانه عازم بيروت هستند و مقرر مي گيرد يك خبرنگار نيز داوطلبانه همراه هيات باشد از آنجا كه كاظم جنگ حق و باطل را تنها درون مرزهاي ايران نمي ديد داوطب اين ماموريت مي شود ، عليرغم اينكه برخي از دوستان او با توجه به محاصره بيروت و خطرناك بودن اوضاع و شرايط خاص حاكم بر لبنان جنگ زده به او توصيه مي كنند داوطلب چنين ماموريتي نشود، اما تاب نمي آورد و راهي لبنان مي شود از طرفي خوب مي داند كه اين سفر ممكن است مرگ، اسارت و محروميت و شكنجه و آزار در غربت را به همراه داشته باشد حضور در جبهه هاي نبرد از يك سو و تحت تعليمات فكري شهيد چمران قرار گرفتن از سوي ديگر از او عارفي سلحشور ساخته بود كه از خطرات در كمين نمي هراسيد اين سفر ، سفر عشق است.

          پرورده عشق شد سرشتم                      بي عشق مباد سرنوشتم

اين بار باي با دوربينش اشغالگران صهيونيست را نشانه برود و با به تصوير كشيدن مقاومت مردم فلسطين و لبنان نقشي هر چند كوچك در افشاي چهره جنايت پيشگان تاريخ بر عهده بگيرد. آري تحميل شدن يك زندگي بي درد بر يك روح دردمند زجر آور است روح او بيقراري مي كند و اگر بماند در زنجير است، در طول تاريخ همواره بوده اند مرداني كه در تنگناهاي عمل و انديشه اين امتحان را داده اند كه نفع شخص محرك و انگيزه آنان نيست اگر چه به بهاي از دست دادن هستي شان تمام شو نفع شخصي محرك و انگيزه آنان نيست و ريا و دورويي را رسوا ساخته اند. آمادگي ايثار و خدمت هاي بزرگ دارند و هيچگاه در محدوده هاي تنگ به وجود آمده باقي نمي مانند.

23 سال است كه خانواده هاي مظلوم و صبور آنان در بيم اميد زندگي كرده اند پدر و مادر كاظم اخوان اينك در قيد حيات نيستند و آرزوي ديدار مجدد فرزندشان را با خود به سينه سرد خاك بردند شايد پاسخ به اين سوال كه چرا اين گروگان گيري طولاني ترين گروگان گيري تاريخ شده و پس از بيست سال سايه مخوف اسارت بر بالاي سر آنان سنگيني مي كند و همچنان در بند هستند كاري دشوار است و داراي ابعاد گوناگون مي باشد كه اشاره به تمامي ابعاد آن در اين مقال نمي گنجد اما هفته دفاع مقدس فرصت مناسبي است تا تغافل رسانه اي  و در سايه آن ديپلماتيك نسبت به سرنوشت يك خبر نگار و حماسه نگار جبهه هاي نبرد حق عليه باطل را به عنوان نماد تراژيك دفاع از خبرنگاران را در كشور مطرح مي كنيم، شايد اين تذكر مسووليت و تعهد بيشتري ايجاد كند.

واقعا رسانه هاي گروهي ما در طول اين ساليان چقدر به اين موضوع پرداخته اند و سرنوشت كاظم اخوان را دنبال كرده اند تا حداقل او را به دنيا به عنوان يك خبرنگار ايراني در بند بشناساند. اگر عملكرد صدا و سيما، خبرگزاري جمهوري اسلامي و مطبوعات را در اين ارتباط بررسي كنيم كارنامه درخشاني وجود ندارد كه بتوان از آن دفاع كرد رسانه ها بر اساس وظيفه اي كه دارند به راحتي از ديگران انتقاد مي كنند . در كنار اين بايد انتقاد از خود را نيز بپذيرند به ياد داريم وقتي چند غربي در لبنان به گروگان گرفته شدند رسانه هاي گروهي غرب با يك سياست ؟؟؟ ....... تبليغي و پوشش خبري گسترده نوشتاري، صوتي و تصويري با تاكيد بر بار عاطفي قضيه سرنوشت آنها را تا آزادي دنبال كردند در صورتي كه 4 تن جزو اولين قربانيان گروگان گيري در لبنان بودند مساله اسارت آنان در دهه اول اسارت بايكوت شد و در داخل هيچگاه به لحاظ خبري، تحليلي و تفسيري در رسانه هاي گروهي جايگاه مناسبي نمي يابد. انصاف مطبوعات و خبرگزاري و صدا و سيما در طول اين بيست سال چند بار براي مصاحبه و اطلاع از سرنوشت كاظم و همراهان او به مسوولين و يا خانواده آنان مراجعه داشته اند.

خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاري تا به حال چند بيانيه در حمايت از همكار در بند خود صادر كرده اند. چرا هيچ خبرنگاري از مسوولين سوال نكرده عليرغم اينكه تمامي گروگانهاي غربي در لبنان با مليتهاي مختلفي آزاد شدند اما همراهانش بايد اسارتشان بيست سال ادامه پيدا كند مطبوعات مي توانستند به سهم خويش موضوع را به مسوولين يادآوري كنند و علاوه بر مسووليت ملي كه متوجه مطبوعات است حداقل اخلاق حرفه اي ايجاب مي كرد فعالانه تر برخورد كنند. در روز خبرنگار چند روزنامه يادي از كاظم اخوان كردند و خواستار روشن شدن سرنوشت او شدند.

مفهوم دفاع  از حقوق شهروندان ايراني در مطبوعات ما چه جايگاهي دارد ساير كشوها رفتار ما را در برابر دفاع ااز يك خبرنگار كشورمان چگونه ارزيابي مي كند اسراييل و آمريكابراي دفاع از جاسوسان خود كه در كشور ديگري مرتكب تخلف شده اند با تمام توان و با استفاده از پيشرفته ترين شيوه هاي ديپلماتيك و رسانه اي مي كوشند تا به هر طريق ممكن آنان را برهانند، در مقابل ما از عزيزان خود چگونه دفاع مي كنيم؟ انفعال ما در اين قضايا اين سخن امام علي(ع) در خطبه 25 نهج البلاغه در مقابل ديدگان ما قرار مي دهد؛ آنان بر باطل خود فراهمندند و ما در حق خود پراكنده و پريش.

آنچه كه به عنوان نارسايي رسانه هاي گروهي خصوصا مطبوعات در دفاع از جايگاه خبرنگاران به آن اشاره شد ريشه در عوامل مختلف دارد اما مرحوم علي اكبر كسمايي به عنوان يك روزنامه نگار قديمي در سلسله مقالات روزگار روزنامه نگار به نكته مهمي اشاره مي كند (البته نارساييهاي مطبوعات ايران و فقدان برخي يا بسياري از عناصر و اركان آن، گذشته از آنكه يك مساله فرهنگي  و سياسي و حتي اقتصادي است تا حدود زيادي به روحيه و روش و رفتار اخلاقي و منش فردي و اجتماعي اهل قلم مربوط است.

نقص ها يا نقيصه ها ، كاستي ها يا كژيهاي مطبوعات ما مساله اي نيست كه با پيچيدن چند نسخه اداري و نشست و برخاست هاي رسمي و سمينارهاي موسمي درمان پذير باشد).

اميدواريم تمامي كساني كه خود را ملزم به پيگيري سرنوشت خبرنگاران مي دانند مساعي خود را بكار گيرند تا شاهد رهايي كاظم اخوان و همراهان او باشيم . اين بزرگترين گام جهت تكريم خبرنگاران است و اقدامي در راستاي حفاظت از امنيت خبرنگاران.

کد خبر 235651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha