۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۴

گزارش مهر/

آشتی خراسانی ها با گنجینه های فرهنگ و هنر/ بازديد از ميراث فرهنگي خراسان رضوي رونق گرفت

آشتی خراسانی ها با گنجینه های فرهنگ و هنر/ بازديد از ميراث فرهنگي خراسان رضوي رونق گرفت

مشهد - خبرگزاري مهر: ديروز خراساني ها در استقبالي چشمگير و دو برابري از خانه هاي تاريخي استان، گذشته خود را با عبور از سالن هاي پر رمز و راز 15 موزه شهر مشهد و ده ها موزه در سطح استان ورق زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارم شهريور ماه به بهانه هفته دولت بازديد از موزه ها در خراسان رضوي و مشهد رايگان شد و مسئولان ميراث فرهنگي استان امروز اعلام كردند كه اهالي اين شهر اين فرصت را غنيمت دانستند و عبور از كوچه هاي تاريخ، هنر و فرهنگ در خانه هاي تاريخ استان افزايش دو برابري داشته است.

موزه هاي خراسان بزرگ گنجينه اي براي معرفي ظرفيت هاي اين خطه پهناور از كشور در حوزه هاي گوناگون هستند و  اميد مي رود با علاقمندي مردم اين استان موزه ها جايگاه واقعي خود را براي معرفي و شناخت و آشتي مردم با تمدن كهن خراسان بزرگ باز يابند اين در حالي است كه كارشناسان ميراث فرهنگي نيز معتقدند؛ موزه هاي سرزمين خورشيد با نمايش آثار فرهنگي و تاريخي و بناها و محوطه هاي باستاني بايد به عنوان يك مقصد مهم گردشگري در استان معرفي شود.

موزه هاي خراسان معرف و مروج ظرفيت هاي بزرگ استان

مدير كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: خراسان از ظرفيت هاي بسيار زيادي در حوزه هاي گوناگون برخوردار است و موزه هاي خراسان نيز معرف و مروج ظرفيت هاي بزرگ اين استان در حوزه هاي گوناگون از جمله، شعر و ادبيات، فرهنگ، تاريخ، تمدن، هنر، مردم شناسي، صنايع دستي است.

رجبعلي لباف خانيكي مي افزايد: موزه هاي استان قابليت بسيار زيادي براي ارائه فرهنگ و هنر دارند و محتواي آنها بايد به گونه اي باشد كه زائر و مجاور به اين موزه مراجعه و با قابليت هاي خراسان در بخش هاي مختلف آشنا شود.

وي همچنين در ادامه معماري، تاريخ سياسي، ادبيات، عرفان، هنر، تاريخ و تمدن خراسان را بي نظير مي داند و تاكيد مي كند: موزه ها يادآور اين بزرگي ها هستند و استقبال از موزه ها نشان دهنده توجه مردم اين خطه به اين واقعيت است.

مدير كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي در خصوص افتتاح موزه بزرگ خراسان مي گويد: اين موزه باید دريچه اي باشد به فرهنگ، تاريخ، تمدن و هنر خراسان  است و با تمامي ساختمان هاي شهر تفاوت خواهد داشت.

لباف خانيكي در ادامه يادآور مي شود: تا نيمه دوم سال جاري اين موزه به بهره برداري خواهد رسيد.

وي در خصوص اهميت احداث اين موزه بزرگ در خراسان  مي گويد: حوادث مهم تاريخي قبل و بعد از اسلام در اين سرزمين از ارزش تاريخي بسيار برخوردارند كه تمامي اين حوادث و اتفاقات و رويدادها داراي شواهد و آثاري است كه به صورت منقول و غير منقول موجود است و با احداث اين موزه در خراسان تاريخ، تمدن و هنر اين ديار حفظ و معرفي مي شود.

لباف خانيكي با بيان اينكه همه بايد كمك كنيم تا تاريخ اين استان جايگاه عالي خود را معرفي كند؛ مي افزايد: ظرفيت هاي بسيار بزرگي در تاريخ استان وجود دارد كه از اين ظرفيت ها مي توان در توسعه گردشگري نيز استفاده كرد.

به گفته لباف خانيكي به منظور معرفي هرچه بهتر آثار و اماكن فرهنگي و تاريخي استان مي شود در هتل ها مكاني را براي معرفي اين آثار و اماكن در نظر گرفت.

درب موزه ها هميشه بر روي مردم فرهنگ دوست اين ديار با كمترين بها باز است

مسئول روابط عمومي موزه آرامگاه نادري نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مي كند: بهاي بليط اين موزه 1500 تومان است و به طور ميانگين اين باغ موزه در روز هزار و 600 نفر بازديد كننده دارد كه چهارم شهريور با اعلام سازمان ميراث فرهنگي مبن يبر رايگان بودن بازديد ها اين تعداد به دو برابر بازديد كننده و نزديك به سه هزار نفر رسيد.

محمد پهلوان با بيان اينكه درب موزه ها هميشه و همه زمان بر روي مردم فرهنگ دوست اين ديار با كمترين بها باز است؛ مي گويد: ديروز كه بازديد رايگان بود استقبال دو برابر شد و اين به دليل انعكاس خبر و اطلاع رساني در رسانه ها و توجه دادن مردم به موزه هاي شهر بود.

وی كه در پر بازديد كننده ترين موزه شهر مشهد مشغول به كار است؛ عنوان مي كند: مردم كمتر قدر و قيمت و اهميت اين مكان ها را مي دانند در حاليكه ساعتي در موزه بودن علاوه بر گذر تاريخي و جنبه آموزشي كه دارد؛ بسيار آرام بخش هم هست.

وي مي گويد: گنجينه هاي هنر و فرهنگ در اين موزه ها نهفته و مردم به بهاي اندك 1500 تومان كه قيمت يك بسته تنقلات مثل چيپس و پفك نيست مي توانند از اين گنج ها بهره هاي معنوي ببرند.

مبناي سازمان محيط زيست در همه سال دريافت بها براي آشنايي مردم با تاريخ طبيعي نيست

همچنين مدير كل محيط زيست خراسان رضوي نيز در گفتگو با مهر در خصوص استقبال مردم از رايگان شدن موزه تاريخ طبيعي استان در هفته دولت اظهار مي كند: موزه حيات وحش و تاريخ طبيعي خراسان بازديد كنندگان خاص خود را دارد و دانشجويان، دانش آموزان و دوستداران طبيعت مخاطبان اين موزه هستند.

حميد صالحي مي افزايد: محدوديتي در اين موزه براي حضور مردم نداريم و در هيچ برهه اي از زمان اين تاريخ از دسترس مردم اين شهر دور نگه داشته نشده و مردم آزادند براي بازديد اين موزه هر زمان بيايند و مبناي سازمان محيط زيست دريافت بهايي به اين منظور نيست.

وي تاكيد مي كند معتقدم كه موزه ها مكان هايي است فرهنگي و آموزشي كه براي آنها نبايد بهايي دريافت شود.

هر چند اين این اقدام كه با هدف ترغیب و تشویق به بازدید از موزه‌ها انجام شد بسيار اميدوار كننده بود و مردم نيز اقبال خوبي نشان دادند اما به نظر مي رسد هنوز هم بايد روزهاي بيشتري در تقويم برای انس و آشنایی بیشتر ايرانيان با آثار ارزشمند تاریخی در نظر گرفته شود.

 

کد خبر 2358273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha