۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۳۲

مهر گزارش می دهد؛

باز آمد بوی ماه مدرسه بوی آوارگی در راه مدرسه/ تعطیلی دبیرستان دانش آموزان را چوپان کرد

باز آمد بوی ماه مدرسه بوی آوارگی در راه مدرسه/ تعطیلی دبیرستان دانش آموزان را چوپان کرد

پلدختر - خبرگزاری مهر: تعطیلی دبیرستان پسرانه روستای مورانی شهرستان پلدختر دانش آموزان را مجبور کرده برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار و یا شهر پلدختر و رومشکان بروند، موضوعی که به دلیل تحمیل هزینه های ایاب و ذهاب و نگرانی والدین از تردد دانش آموزان در سرما و گرما از "مهر"، ماه آوارگی ساخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دهستان مورانی دارای 16روستای تابعه بوده که حدود دو سال است دبیرستان پسرانه این دهستان به علت وجود دبیرستانهای روستاهای بابازید و جلگه خلج به تعطیلی کشیده شده که این امر به گفته اهالی روستاهای این دهستان موجب ترک تحصیل دانش آموزان بی بضاعت شده به طوریکه برخی دانش آموزان با رها کردن درس به سراغ چوپانی رفته اند.

در این راستا شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان پلدختر در نامه ای به مسئولان آموزش و پرورش آورده است: با احترام به استحضار می رساند که روستای مورانی مرکز دهستان ملاوی با 15 روستای تابع دارای یک دبیرستان بوده که به علت دبیرستان موازی بابازید دانش آموزان روستاهای همجوار به شهر پلدختر برای ادامه تحصیل مراجعه می کنند حال باتوجه درآمد کم کشاورزان اکثرا قادر به فرستادن فرزندان خود به شهر پلدختر نیستند و ناچار به ترک تحصیل می شوند جهت راه اندازی دبیرستان شهدای مورانی اقدام عاجل صورت پذیرد.

دانش آموزانی که عطای درس خواندن را به لقایش بخشیدند

علی فرضی یکی از دانش آموزان این دهستان به خبرنگار مهر می گوید: تعطیلی دبیرستان پسرانه دهستان مورانی موجب مشکلات جدی برای دانش آموزان دبیرستانی شده است.

وی ادامه می دهد: در حالیکه آموزش و پرورش به فکر هوشمند سازی مدارس و تهیه و تامین امکانات آموزشی و بهداشتی مدارس برای ارتقاء سطح آموزشی مدارس است در دهستان مورانی که بزرگترین دهستان شهرستان پلدختر است دانش آموزان نه تنها از ابتدایی ترین امکانات آموزشی محروم هستند بلکه با تعطیلی دبیرستان آواره و سرگردان شده و برخی از آنهای عطای درس  را به لقایش بخشیدند.

یک دانش آموز دیگر حرف دوست و همکلاسی خود را پی می گیرد و می گوید: تعداد دانش آموزان دبیرستانی این دهستان 47 نفر است که 18 نفر در سال اول، 17 نفر در سال دوم انسانی، پنج نفر در سال سوم انسانی و هفت نفر نیز در رشته تجربی تحصیل می کنند.

حسین منصوری می افزاید: تعطیلی دبیرستان مورانی باعث شده که مجبور شوم به علت این که روستای همجوار مورانی یعنی "پران پرویز" رشته تجربی ندارد در شهرستان رومشکان ثبت نام کنم که این امر علاوه بر مشکلات ایاب و ذهاب و تحمیل هزینه رفت و آمد و اتلاف وقت و انرژی روی میل و علاقه ام به درس و تحصیل تاثیر نامطلوب داشته است.

تو را به خدا مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانید

سامان تیموری دیگر دانش آموز این دهستان نیز به مهر می گوید: به علت مشکلات مالی توان درس خواندن در دبیرستان شاهد پلدختر را ندارم و تمایل دارم در رشته های تجربی و یا انسانی در روستای خودم درس بخوانم که متاسفانه دبیرستان روستا را تعطیل کردند.

رضا رشیدیان گفت: با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و ساخت و سازهایی که در راستای محرومیت زدایی انجام شد اما کار در دهستان ما بر عکس است و به جای رسیدگی به دانش آموزان مبادرت به تخته کردن دبیرستان می کنند که این کار ما دانش آموزان و خانواده هایمان را نگران کرده است.

وی می افزاید: هر چند که دبیرستان مورانی هم دارای مشکلات خاص خود در زمینه های بهداشتی و آموزشی است که از نزدیک به وضوح می توان این نواقص را دید ولی حتی با وجود این مشکلات دانش آموزان دوست دارند در محل زندگی خود درس بخوانند زیرا تحمل سرما و گرما و منتظر ماندن تا ماشینی کی می رسد و آنها را به دبیرستان های بابازید و یا جلگه با بیش از 10 کیلومتر مسافت برساند را ندارند.

یک دانش آموز دیگر می گوید: تو را به خدا مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانید شاید گوش شنوایی پیدا شد و به فکر ما هم افتاد.

وی ادامه می دهد: من می خواهم در دبیرستان خودم و روستای خودم که مرکز دهستان مورانی است ادامه تحصیل بدهم و دانش آموزان از دولت انتظار دارند تا دبیرستان پسرانه مرکز دهستان مورانی را بازگشایی کند و به نگرانی آنها خاتمه دهد.

تعطیلی دبیرستان پسرانه، تخریب دیواره دبیرستان دخترانه

یکی از ساکنان دهستان مورانی نیز به خبرنگار مهر می گوید: از فاکتورهای تأثیرگذار بر آموزش و پرورش امنیت روحی و روانی و احساس آرامش دانش آموز در فضای فیزیکی یک مدرسه و ایمنی و بهداشت آن است در حالیکه هیچکدام از این موارد در دهستان مورانی نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد که دانش آموزان دبیرستانه تعطیل شده پسرانه نیز آواره و سرگردان و این موضوع باعث نگرانی و دلهره دانش آموزان و اولیای آنها شده است.

مجید شریفی ادامه می دهد: دیواره دبیرستان دخترانه این دهستان نیز بر اثر بارندگی های اخیر تخریب و با توجه به اینکه محل دبیرستان در سراشیبی قرار گرفته آب باران در پایه دیواره آن جمع و موجب آسیب به دبیرستان شده است.

وی یادآور می شود: دبیرستان به محل جمع شدن آت و اشغال تبدیل شده که از فاصله خیلی دور هم قابل مشاهده است که این امر سلامت دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در دبیرستان مورانی را به مخاطره می اندازد.

پدر یکی از دانش آموزان نیز می گوید: دانش آموزان سایر نقاط کشور در مدارسی با بهترین امکانات به تحصیل اشتغال دارند و مسئولان آموزش و پرورش به فکر ارتقا سطح آموزشی مدارس هستند اما متاسفانه در گوشه ای از این کشور دانش آموزانی هم وجود دارند که از ابتدایی ترین امکانات آموزشی هم محرومند و قید درس و مشق را زنده اند و بعضی ها به دنبال چوپانی رفته اند.

آموزش و پرورش سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان مهیا نکرده است

رئیس مجتمع آموزشی و پرورشی باقر العلوم دهستان مورانی نیز در این رابطه به مهر می گوید: دیوار دبیرستان دخترانه این دهستان دو سال پیش بر اثر سیلاب تخریب شده و تا کنون اقدامی در راستای ترمیم و مرمت آن صورت نگرفته است.

مجید شریفی ادامه می دهد: دبستان و مدرسه راهنمایی و دبیرستان دخترانه باهنر مورانی با مدیریت اینجانب اداره می شود که دبیرستان پسرانه آن تعطیل ولی دبیرستان دخترانه باهنر آن با 25 دانش آموز مشغول فعالیت است.

رئیس مجتمع آموزشی پرورشی باقر العلوم دهستان مورانی یادآور می شود: آموزش و پرورش سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان مهیا نکرده و حتی هزینه رفت و برگشت آنها را نیز پرداخت نکرده است.

دهیار دهستان مورانی نیز از تعطیلی دبیرستان پسرانه این دهستان انتقاد کرده و می گوید: این دبیرستان، دانش آموزان دهستان مورانی و روستاهای کیان آباد و تیمور آباد را نیز پوشش می داد که با تعطیلی آن دانش آموزان سرگردان شدند زیرا توان پرداخت ایاب و ذهاب و رفتن به دبیرستان روستاهای بابازید را ندارند.

شیخ کرم احمدی می افزاید: اعتراض خود را در این رابطه به آموزش و پرورش، فرمانداری و استان منعکس و گزارش کرده ایم ولی متاسفانه تا کنون اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

طرح تجمیع مدارسی که به آوارگی دانش آموزان منجر شد

مدیر آموزش و پرورش پلدختر نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: دبیرستان مورانی در سال تحصیلی گذشته به علت زیر نرم بودن تعداد دانش آموزان منحل شده و با اجرای طرح تجمیع به دبیرستان روستاهای همجوار انتقال داده شده است.

علیرضا افتخاری عنوان می کند: با تامین سرویس ایاب و ذهاب، هزینه آنها نیز پرداخت شده و در ضمن دبیرستان دخترانه این روستا کماکان فعالیت آموزشی خود را دارد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته و سال جاری هیچ مدرسه ای تعطیل نشده است یادآور می شود: دیوار مربوطه به علت آبگرفتگی ایام بارندگی طی چند سال گذشته تخریب شده و در حال حاضر با رایزنی با افراد خیر آمادگی اعلام کرده اند تا نسبت به ترمیم آن اقدام کنند.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به این که دبیرستان در سراشیبی قرار گرفته و کانال هدایت آبهای سطحی وجود ندارد این امر موجب تجمع آبهای سطحی شده که به ستاد بحران شهرستان موضوع منعکس شده است.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر می افزاید: دانش آموزان روستاهای مورد اشاره در رشته های مختلف اعم از تجربی، ریاضی، انسانی، فنی و کاردانش تحصیل می کنند و برخی از این دانش آموزان در دبیرستان های شاهد و نمونه مشغول تحصیل هستند.

وی معتقد است تعدادی از دانش آموزان نیز که غیر از  مدارس فوق هستند می توانند به نزدیکترین روستای همجوار که دارای دبیرستان هستند مراجعه کنند.

افتخاری یادآور می شود که والدین و برخی دانش آموزان طی نامه ای از طریق دهیار منطقه موضوع را پیگیری کردند که بررسی می شود و در صورتی که تعداد دانش آموزان به حد نصاب مورد نظر برسد آمادگی دایر کردن دبیرستان وجود دارد.

کد خبر 2365324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha