پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۱ مهر ۱۳۸۴، ۱۵:۵۲

گزارش نشست خبري نمايش "قضيه تراخيس"

افشين هاشمي: تئاتر به شدت به تخيل تماشاگر وابسته است

افشين هاشمي: تئاتر به شدت به تخيل تماشاگر وابسته است

روابط ميان شخصيت ها و روند قصه نمايشنامه، از جمله دلايل من براي انتخاب " قضيه تراخيس " بود.


افشين هاشمي

به گزارش خبرنگار تئاتر "مهر"،  افشين هاشمي، كارگردان نمايش " قضيه تراخيس " در نشست خبري اين نمايش ، با اعلام اين مطلب گفت: در اجراي نمايش پايه و اصل براي ما نمايشنامه بود، اما كارگردان با ذهنيتي كه دارد يك نمايش را روي صحنه مي برد،  تغييرات مفهومي در نمايش به وجود آمده است كه آن هم به دليل نگاه امروزي ما به تئاتر است.

وي ادامه داد: كل نمايش در روند تمرينات شكل گرفته است، به نظر من اگر يك نمايش در اجرا با نمايشنامه تفاوتي نداشته باشد، يا با يك كارگردان مستبد و يا با بازيگران بي استعداد روبرو هستيم. همواره در بين پيشنهاداتي كه از سوي عوامل گروه مطرح مي شود، چالش هايي بوجود مي آيد كه در نتيجه آن نمايش شكل مي گيرد.

وي با اشاره به مضمون  نمايش گفت: " قضيه تراخيس " درباره يك  روزنامه نگار مبارزاست  كه در جامعه براي او هيچ امنيتي وجود ندارد، به همين دليل است كه خانه او فاقد ديوار و در است و هر كسي بدون اينكه اجازه بگيرد وارد اين خانه مي شود. در اجرا تماشاگر با عناصر ساده  دكور روبه رو است چون مي خواستيم او با تخيل خودش بخشي از فضاي نمايش را بسازد.تئاتربه شدت به تخيل تماشاگر وابسته است.

هاشمي با انتقاد از كمبود امكانات تاكيد كرد: بسياري از ميزانسن هايي كه مي خواستم به وسيله پروجكشن آنان رابه اجرا درآورم،  به دليل فرسوده بودن اين وسيله  و كيفيت بد آن به شكل عملي در نيامد. بخشي از عمق صحنه را به دليل دو اجرائه بودن تالار از دست داديم. در حقيقت كمبود امكانات به خلاقيت هاي ما در اجرا لطمه زد.

وي درباره تفاوت هاي اين نمايش با نمايش هاي قبلي خود توضيح داد: اگر از نگاه كلاسيك نسبت به هنر فاصله بگيريم مي فهميم كه توقع نا بجايي است كه از يك نويسنده يا كارگردان بخواهيم تمامي آثارش به يك  شكل ياشد.ترجيح  مي دهم به تئاتر تجربي تر نگاه كنم.در نمايش هايي كه تا كنون كارگرداني كردم يك ويژگي مشتر ك وجود  دارد و آن استفاده از تخيل تماشاگر است.

در ادامه جلسه "حسين محب اهري " يكي از باريگران "قضيه تراخيس" گفت: ترجيح مي دهم درنمايشي  بازي  كنم كه آن را دوست داشته باشم، كار كردن با افشين هاشمي براي من تجربه جذابي بود، چون او هميشه به دنبال تجربه هاي جديد و كار هاي تازه است.

کد خبر 236984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha