۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۵۸

حجت الاسلام صالحی منش:

هیچ مقامی نباید از هیئت‌های مذهبی استفاده ابزاری کند/ جلوی آسیب‌های عزاداری گرفته شود

هیچ مقامی نباید از هیئت‌های مذهبی استفاده ابزاری کند/ جلوی آسیب‌های عزاداری گرفته شود

قم - خبرگزاری مهر: استاندار قم تاکید کرد که هیچ مقامی حق ندارد از ظرفیت هیئت‌های مذهبی استفاده ابزاری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی منش پیش از ظهر یکشنبه در دیدار حجت‌الاسلام اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی استان قم با ابراز خرسندی از این دیدار اظهار کرد: امروز هیئت‌های مذهبی بخشی از نظام و موید نظام هستند که گرایش خوبی نسبت به مسائل فرهنگی و مذهبی داشته و دارند.

وی اضافه کرد: حضرت امام خمینی(ره) نگاه ویژه‌ای به امر مداحی و مرثیه‌سرایی، هیئت‌های مذهبی و محرم و صفر داشته‌اند و در جایی فرموده‌اند که این محرم و صفر بوده که اسلام را زنده نگه داشته است.

استاندار قم افزود: بعد از ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز مقام معظم رهبری اهمیت ویژه‌ای نسبت به هیئت‌های مذهبی قائل هستند و نگرانی ایشان از برخی آسیب‌ها موجب شده امر ساماندهی هیئت‌های مذهبی را به سازمان تبلیغات اسلامی محول کنند.

حجت‌الاسلام صالحی منش حمایت از تشکل‌های دینی را یکی از برنامه‌های دولت ذکر کرد و افزود: امروز نگاه دولت این است که علاوه بر حفظ هیئت‌های مذهبی، فعالیت این تشکل‌ها با توجه به فعالیت‌های دشمنان و رویدادهای منطقه باید توسعه یابد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه هیئت‌های مذهبی به وجود آورنده شجاعت و رشادت اجتماعی و تقویت کننده روحیه ستیز با استکبار هستند، ولی عده‌ای نمی‌خواهند هیئت‌های مذهبی رشد کنند.

وی قم را مهد رونق هیئت‌های مذهبی و مداحی اهل بیت(ع) دانست و با اشاره به تاثیرگذاری تشکل‌های مذهبی در این استان گفت: قم جایگاه ویژه‌ای در امور مداحی و مرثیه‌سرایی در کشور و حتی ایام حج دارد.

شورای هیئت‌های مذهبی جلوی آسیب‌های عزاداری را بگیرد

استاندار قم با ذکر برخی آسیب‌هایی که در بخش عزاداری وجود دارد، تصریح کرد: گزارش‌هایی به دست ما رسیده که برخی‌ها دنبال استفاده ابزاری از هیئت‌های مذهبی هستند، از این رو شورای هیئت‌های مذهبی و مسئولان این تشکل‌ها باید نسبت به این گونه مسائل حساسیت داشته و بیدار باشند و مانع این آسیب شوند.

حجت‌الاسلام صالحی منش تاکید کرد که هیچ مقامی حق ندارد از ظرفیت هیئت‌های مذهبی استفاده ابزاری کند. هیئت‌های مذهبی تشکل‌های خودجوش مردمی هستند که به عشق عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) تشکیل شده و باید اهداف والای مذهبی و فرهنگی خود را دنبال کنند.

وی مردمی بودن اداره هیئت‌های مذهبی را یکی از امتیازات ویژه این تشکل‌های مذهبی ذکر کرد و گفت: استانداری قم هیئت‌های مذهبی این استان را مورد حمایت قرار می‌دهد تا شور و شعور عزاداری در ماه محرم رونق بگیرد.

ساماندهی هیئت‌های مذهبی برای مقابله با آسیب‌های عزاداری

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گزارشی از فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی در این استان ارائه کرد و از ساماندهی این تشکل‌ها به عنوان مهم‌ترین برنامه شورای هیئت‌های مذهبی نام برد.

وی با اشاره به کاهش آسیب‌های عزاداری در قم، خواستار حمایت بیشتر استانداری از برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی شورای هیئت‌های مذهبی استان شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم آسیب‌شناسی و مقابله فرهنگی با آسیب‌های عزاداری را یکی از برنامه‌های محوری شورای هیئت‌های مذهبی نام برد و تصریح کرد: در این فعالیت، با دعوت از هیئت‌های دارای آسیب به طور جداگانه و جلسه خاص، موارد ناصحیح و غیرمنطقی و آسیب‌های موجود به آن هیئت تذکر داده می‌شود و خواستار حذف آن موارد از برنامه‌های هیئت می‌شویم.

حجت‌الاسلام اسکندری اضافه کرد: تاکید بر نظم و انضباط و همکاری و همراهی با مسئولان انتظامی، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح فکری، اعتقادی و آگاهی‌های مرتبط با هیئت‌ها از دیگر برنامه‌های محوری شورای هیئت‌های مذهبی استان است.

وی برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و برنامه‌های قرآنی و مسابقات فرهنگی به منظور جذب جوانان به هیئت، برگزاری همایش‌ها در آستانه ماه محرم و دیدار با مراجع عظام تقلید و شخصیت‌ها و مسئولان استان را از دیگر برنامه‌های این شورا بیان کرد.

سید محمدجواد آل احمد عضو شورای هیئت‌های مذهبی قم نیز در این جلسه به نقش‌آفرینی هیئت‌های مذهبی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و از استاندار قم خواست این شورا را در برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های هیئت‌های مذهبی، اختصاص زمین مناسب برای ایجاد مجموعه فرهنگی و ورزشی و اجرای فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی یاری کند.

کد خبر 2370067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha