۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۵

گلعلی بابایی؛

در سفرنامه‌نویسی وام دار آل‌احمد و شریعتی هستم

 در سفرنامه‌نویسی وام دار آل‌احمد و شریعتی هستم

گلعلی بابایی در نشستی که به منظور نگاهی به سفرنامه حجش انجام شداظهار داشت: حین نوشتن این اثر هر كجا لازم می‌دیدم برای انتقال مفهوم نقلی از كتاب‌های دیگر داشته باشم از آن‌ها استفاده كرده‌ام به عنوان نمونه تعبیر علی شریعتی را در مورد كعبه بسیار پسندیدم و در كتاب آوردم؛ همین طور از جلال آل احمد در توصیف صفا و مروه وام گرفته‌ام!

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست سوم از سلسه نشست‌های غبار قاف با حضور گلعلی بابایی نویسنده كتاب «غوغای غبار» و كوروش علیانی عصر روز یك شنبه ۲۳ شهریورماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در ابتدای این نشست بابایی با اشاره به حضورش از سال ۶۱ در جبهه‌های جنگ گفت: سال ۶۱ در عملیات فكه حضور داشتم كه در آغاز كتاب اشاره‌ای به آن دوران دارم.

وی با اشاره به كتاب «نقطه رهایی» به عنوان اولین كتاب خود گفت: تاكنون ۲۳ عنوان كتاب به نگارش درآورده‌ام و خوشحالم كه تمام كتاب‌هایم ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با جبهه و جنگ دارد.

بابایی ادامه داد: سرنوشت ما با جبهه و جنگ گره خورده و از این بابت خدا را شاكرم، آن روز سلاح به دست داشتیم و امروز با قلم می‌جنگیم.

سفر حج را مدیون شهدا هستم

نویسنده كتاب «غوغای غبار» با بیان این كه سفر حج خود را مدیون شهدا و خصوصا حاج احمد متوسلیان است تصریح كرد: حج خود را هدیه‌ای می‌دانم از ایشان. نامه حج من زمانی به دستم رسید(سیزدهم تیرماه1387) كه درسالن وزارت كشور برای حاج احمد متوسلیان مراسم گرفته بودیم، كه این خاطره را در مقدمه كتاب آورده‌ام. من درخصوص ایشان كتابی هم نوشته‌ام و در دیگر كتاب‌هایم نیز رد پایی از ایشان را می‌توان پیدا كرد.

وی ادامه داد: احساس دین به شهدا باعث شد در نوشتن این سفرنامه گریزی به اتفاقات جنگ بزنم و با این كتاب ادای دینی به شهدا جنگ تحمیلی داشته باشم.

ملاقات با مقام معظم رهبری نعمتی بود كه قبل از سفر حج نصیبم شد

گلعلی بابایی كه ریاست سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس را برعهده دارد ضمن اشاره به تقریض مقام معظم رهبری بر كتاب‌های «همپای صاعقه» و «ردپای غبار» تاكید كرد: ملاقات با آقا نعمتی بود كه قبل از سفر حج نصیب من شد كه در‌‌ همان دیدارهم بر كتاب‌های بنده تقریض نوشتند.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا حجم قابل توجهی از كتاب را به بقیع اختصاص داده است، گفت: بقیع برای ما شیعیان كعبه دیگری است. آدم وقتی آنجا را می‌بیند نمی‌تواند حتی به یك كتاب و چند كتاب اكتفا كند. واقعا نمی‌توان از بقیع چشم پوشی كرد. من با این كه مریضی سختی در این سفر داشتم هرگز زیارت بقیع را از دست ندادم.

بابایی با تحسین شجاعت حاج شیخ محمدعلی امری در احداث حسینیه‌ای به نام شیعیان در عربستان سعودی گفت: باید جسارت و جرئت ایشان را در احداث پایگاهی برای تشیع در فضای اختناق آمیز سعودی كه حتی برای خواندن یك زیارت عاشورا مردم را به زندان می‌اندازد تحسین كرد.

وی ادامه داد: وهابیت در بقیع افرادی از ملیت‌های مختلف گذاشته‌اند كه علیه تشیع و شیعه سخنرانی كنند. این افراد اكثرا فارسی و پاكستانی حرف می‌زنند و یك سری اطلاعات غلط را به زائرانی كه به بقیع و مكه آمده‌اند، می‌گویند.

وهابیت سعی دارد خود را نماینده اهل سنت معرفی كند

این نویسنده با تاكید بر این كه عربستان به لحاظ اختناق و فشارهای امنیتی رتبه اول را در جهان دارد، گفت: وهابیت در عربستان ضمن تبلیغات گستره‌ای سعی دارد خود را نماینده اهل سنت معرفی كند در حالی كه این دو دیدگاه كاملا متفاوت هستند.

وی با ابراز تاسف از این كه بسیاری از زائران خاور دور از مناسك وهابیت در مكه مكرمه تبعیت می‌كنند تصریح كرد: می‌بایست از فضاهای مجازی و ماهوار‌ه ها جهت روشنگری در مورد وهابیت استفاده كنیم و تفاوت‌های آن را با دین مبین اسلام بیان كنیم.

در نگارش این كتاب وام دار جلال آل احمد و شریعتی هستم

این نویسنده در تشریح چرایی ارجاعات كتاب به توصیفات و یا نقل قول‌های  كتاب‌های دیگر در زمینه سفرنامه حج توضیح داد: من هر كجا لازم می‌دیدم برای انتقال مفهوم نقلی از كتاب‌های دیگر داشته باشم از آن‌ها استفاده كرده‌ام به عنوان نمونه تعبیر علی شریعتی را در مورد كعبه بسیار پسندیم و در كتاب آوردم؛ همین طور از جلال آل احمد در توصیف صفا و مروه وام گرفته‌ام.

وی بابیان خاطره‌ای از علی سلطان محمدی، از او تقدیر كرد و گفت: نامه‌ای كه توسط برادر ایشان در مكه به دستم رسید، فصل تازه‌ای در من ایجاد كرد و نوع نگاه مرا به حج و مناسك آن تغییرداد.

بابایی ادامه داد: در این نامه كه به همراه عكس و نام حدود ۱۰۰ شهید بود باعث شد در طواف وقتی همه ادعیه به دست دارند و دعا می‌خوانند، من نام شهیدان در نامه را ذكر كنم و به نیابت آن‌ها طواف كنم. آن نامه باعث شد من دوباره به حال و هوای جبهه برگردم و در مكه قلبم آكنده از یاد شهدا باشد.

وی همچنین در مورد نام این اثر گفت: روز آخر كه از مكه برمی‌گردید، روز حیرانی شماست. آن غربتی كه در مكه است و این كه همه چیز می‌بینید ولی از علی (ع) چیزی نمی‌بینیم. و این غربت مرا به یاد شعری از استاد میرشكاك انداخت كه با خودم زمزمه می‌كردم و نام غوغای غبار را هم از‌‌ همان شعر استفاده كردم كه در آخر كتاب هم آمده است. این شعر به شرح زیر است:

چشم وا كردیم، رنگی از بهار آموختیم/ شد فراهم گوش آواز هزار آموختیم/ در تكاپوی سراغ بی‌نشان معشوق خویش/ جاده‌ها خواندیم و غوغای غبار آموختیم

در پایان این نشست از گلعلی بابایی به پاس تلاش‌ها و قلم فرسایی‌هایشان در ترویج ادبیات پایداری و دفاع مقدس تقدیر شد.«غوغای غبار» مجموعه یادداشت‌های سفر حج گل‌علی بابایی است كه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

کد خبر 2370718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha