۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۲۴

حجی پور:

سونامی خشک در خراسان شمالی می تازد/ کاهش 17 درصدی بارندگی در سال زارعی جاری

سونامی خشک در خراسان شمالی می تازد/ کاهش 17 درصدی بارندگی در سال زارعی جاری

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدير آب، خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با اشاره به کاهش 17 درصدی میزان بارندگی در استان در سال زراعی جاری به نسبت سال زراعی قبلی، گفت: متأسفانه در استان به موضوع خشکسالی اهمیت کافی داده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا حجی پور چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران، از کاهش 17 درصدی بارندگی خراسان شمالی در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری میزان بارندگی در استان تاکنون 168.5 میلیمتر بوده در حالی که این میزان در سال پیش 203 میلیمتر بود.

وی با اشاره به این که سال زراعی یا آبی از مهر ماه هر سال تا مهر سال آینده است، افزود: این کاهش بارندگی در حالی روی داده که متوسط میزان بارندگی در خراسان شمالی 294 میلیمتر است.

به گفته حجی پور در سال زراعی جاری بیشترین میزان بارندگی در خراسان شمالی مربوط به شهرستان راز و جرگلان با 273 میلیمتر و کمترین بارندگی مربوط به شهرستان جاجرم با 93 میلیمتر بوده است.

این مسئول در ادامه با بیان این که متأسفانه در استان و کشور به موضوع خشکسالی اهمیت کافی داده نمی شود، اظهار داشت: در حالی که با وقوع سیل در یک منطقه همه رسانه ها با سر و صدای زیاد به آن می پردازند اما در مواجهه با خشکسالی که پدیده ای بي سر و صدا، خزنده، تدريجي و خطرناك تر است؛ این حساسیت دیده نمی شود.

به گفته حجی پور تأثیری که خشکسالی بر یک منطقه همانند خراسان شمالی می گذارد به مراتب بیشتر و بالاتر از سایر بلایای طبیعی است چرا که خشکسالی بلای ساکتی است که به دلیل کاهش بارندگی در یک دوره معین روی می دهد و اگر به درستی ارزیابی و با آن مقابله نشود؛ مشکلاتی اساسی به وجود می آید.

وی در مورد روش های مقابله و مواجهه با خشکسالی در استان، افزود: کشاورزان خراسان شمالی باید هر چه سریع تر روش های به زارعی و فنی را برای کشاورزی انتخاب کنند که از این جمله می توان به مواردی نظیر اصلاح روش هاي كاشت، خطي كار، رعايت تاريخ كشت، رعايت تناسب زراعي، انتخاب ارقام ساز و كار و ارقام مقاوم به خشكي و زود رس، ارقام اصلاح شده با طول دوره رشد كوتاه، محصولات كم آب طلب، سطح زير كشت متناسب با نياز آبي محصول، كشت گلخانه اي و زير پلاستيك و استفاده از سوپر جاذب ها برای به زراعی اشاره کرد.

به گفته مدير آب، خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي آبياري تحت فشار قطره اي و باراني، لوله گذاري از منبع آب تا مزرعه و تجهيز و نوسازي اراضي نیز از جمله روش های فنی کشاورزی به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی از قطب های مولد کشاورزی کشور است که 340 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و سالانه افزون بر یک میلیون و 250 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کند.

کد خبر 2372620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha