۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۲۴

نجفی:

گردشگري دريايي گيلان به باكو باید احيا شود/ لزوم ايجاد مركز تجاري ايرانيان در باكو با هدف توسعه روابط دوکشور

گردشگري دريايي گيلان به باكو باید احيا شود/ لزوم ايجاد مركز تجاري ايرانيان در باكو با هدف توسعه روابط دوکشور

رشت - خبرگزاری مهر: استاندار گیلان با بيان اينكه این استان داراي مرز آبي و خاكي با جمهوري آذربايجان است، گفت: در گذشته از بندر انزلي تا باكو گردشگري دريايي برقرار بود كه بايد تلاش كرد گردشگري دريايي گيلان به باكو احيا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نجفی ظهر پنجشنبه در نشست با رسانه هاي جمهوري آذربايجان افزود: رسانه هاي دو كشور با انعكاس توانمندي ها و نقاط مشترك در گسترش و تعميق روابط ايران و آذربايجان نقش اساسي دارند.

وی همچنین با اشاره به شناخت خود از جمهوري آذربايجان و ديدارهايي كه با رئيس جمهور فقيد اين كشور در 20 سال گذشته داشت، اظهارداشت: پس از فرو پاشي اتحاد جماهير شوروي ارتباطات بين مردم گيلان و جمهوري آذربايجان افزايش يافت و در اين سالها با تلاش هاي وزارت خارجه، بخش خصوصي و رسانه ها، شناخت هاي مردم دو طرف از همديگر افزايش يافته و بسياري از ابهامان برطرف شده است.

استاندار گیلان به مزيت هاي استان شامل برخورداري از موقعيت ممتاز جغرافيايي و قرارگرفتن در مسير نوستراك، همجواري با كشورهاي آسياي ميانه از طريق مرز خاكي و آبي، وجود تنها منطقه آزاد تجاري صنعتي شمال در بندر انزلي و منطقه ويژه اقتصادي آستارا، نيروهاي تحصيلكرده و رتبه هاي بالا در توليد محصولات كشاورزي چاي، فندوق، بادام زميني، پيله ابريشم، برنج، زيتون، مركبات، گوشت مرغ، عسل، گوشت قرمز و شير اشاره کرد و گفت : باتوجه به اينكه گيلان يكي ار كيفي ترين برنج هاي دنيا را دارد مي تواند اين محصول را به همراه چاي به جمهوري آذربايجان صادر كند.

وی افزود: در حوزه صنعت نيز گيلان داراي توانمندي هاي بسيار مناسب است كه مي تواند در خدمت گسترش روابط دو كشور قرار گيرد.

نجفی با بيان اينكه رسانه هاي محلي و ملي ايران گزارشات خوبي از توانمندي هاي جمهوري آذربايجان پخش كرده اند كه موجبات شناخت بيشتر از اين كشور شده است، گفت: نمايندگان رسانه هاي جمهوري آذربايجان مي توانند از پتانسيل هاي ناشناخته گيلان براي مردم كشور خود اطلاع رساني كنند.

وي گفت: اين اطلاع رساني ها منجر به گسترش روابط خوب جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان مي شود.

استاندار گیلان با بيان اينكه گيلان تنها استان كشور است كه داراي مرز آبي و خاكي با جمهوري آذربايجان است، گفت: در گذشته از بندر انزلي تا باكو گردشگري دريايي برقرار بود كه بايد تلاش كنيم گردشگري دريايي گيلان به باكو احيا شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصي و بنادر با پتانسيل بالا و منطقه آزاد هم مي تواند به اين تحرك جديد كمك كنند.

نجفی با اشاره به نگاه دولت تدبير و اميد براي گسترش روابط با كشورهاي منطقه گفت: حضور رئيس مجلس آذربايجان در مراسم سوگند حجت الاسلام حسن روحاني در مجلس شورای اسلامی، سفرالهام علي اف به تهران پس از چند سال و تشكيل كميسيون هاي مشترك اقتصادي فرصت هاي مناسب و انگيزه هاي جديد براي تقويت روابط ايران و آذربايجان است.

وی در ادامه به وجود بزرگراه قزوين – رشت و عزم جدي براي ادامه آن به انزلي و آستارا اشاره كرد و افزود: دولت به شدت پيگيراست تا راه آهن قزوين – رشت – بندر انزلي به طول 205 كيلومتر به آستارا متصل شود كه با اين اقدام تحول بزرگ در حمل و نقل كشورهاي شمال و جنوب و نوستراك ايجاد مي كند.

استاندار از جمهوري آذربايجان نيز خواست در كنار تكميل راه آهن گيلان، راه آهن جمهوري آذربايجان از طريق آستارا اين كشور به گيلان متصل شود.

وی به پتانسيل بالاي استان در توريسم درماني و استقبال خوب مردم جمهوري آذربايجان از اين امكانات اشاره كرد و گفت: گيلان با پزشكان متخصص و خوبي كه در كشور و سطح منطقه با بيمارستان هاي با امكانات مجهز، با قيمت هاي به مراتب پایين تر از قيمت جهاني دارد مي تواند بيماران كشورهاي همسايه را مداوا كند.

نجفی همچنین مشتركات فرهنگي و مذهبي را نيز در استقبال بيماران جمهوري آذربايجان از امكانات پزشكي گيلان مؤثر دانست.

وی در ادامه پيگيري برای لغو دريافت رواديد براي ورود اتباع ايراني به جمهوري آذربايجان در توسعه روابط دو كشور موثر دانست و افزود: از آنجایي که جمهوري اسلامي ايران از چند سال قبل دريافت رواديد براي ورود اتباع جمهوري آذربايجان را بصورت يكطرفه لغو كرده است هم اكنون فرصت خوبي است كه اقدام متقابل انجام پذيرد.

استاندار گیلان تمديد تفاهمنامه صدور پروانه گذر مرزي براي مرزنشینان دو كشور تا عمق 45 كيلومتري را خواستار شد و گفت: تمديد اين تفاهمنامه تحول بزرگ در افزايش ارتباطات شهرهاي مجاور آستارا و تالش ايران با آستارا و لنكران آذربايجان ايجاد مي كند و موجب رونق تجارت مي شود.

وي افزود : فعال سازي بازارچه هاي مشترك مرزي، كاهش تعرفه هاي موجود براي ورودي كالاهاي دو كشور، فعال كردن شبانه روزي گمركات از برنامه هاي مهم در توسعه روابط گيلان با جمهوري آذربايجان باشد.

 نجفي در ادامه ايجاد مركز تجاري ايرانيان در باكو را نيز از پيشنهادات ديگر در توسعه روابط عنوان كرد و گفت: تشكيل شركت هاي سرمايه گذاري مشترك بخش خصوصي و تعاوني و حمل و نقل در تسريع روند ارتباطات تجاري و بهبود وضعيت اقتصادي دو جانبه بويژه بين استان گيلان با استاهاي جنوبي آذربايجان راهگشا است.

وي افزود: در برقراري پرواز هوايي نيز گيلان پيشنهاد دارد كه پرواز رشت به آستاراخان به پرواز رشت – باكو – آستراخان تبديل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هيئت رسانه اي جمهوري آذربايجان سه شنبه وارد گيلان شد، اين هيئت متشكل از خبرنگاران و تصويربرداران شبكه هاي تلويزيوني ITV- ATV  - TNTERAZ – ANS – APATV  و خبرگزاري ترند علاوه برنشست با استاندار گيلان از مناطق گردشگري و صنايع استان گزارش هايي تهيه مي كنند. سفر اين هيئت روز شنبه به پایان می رسد.

کد خبر 2372842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha